loading...
آیتک باران
محمدرضا بازدید : 21 یکشنبه 20 آذر 1401 نظرات (0)

ال جی در نمایشگاه IFA 2022 دو محصول جدید از سری Styler را معرفی کرد که یکی از آن ها جاکفشی مدرن و جذاب است و دیگری بوی بد کفش ها را از بین می برد.

در نمایشگاه IFA 2022، ال‌جی قفسه جدیدی برای کفش‌های ورزشی به نام LG Styler ShoeCase معرفی کرد که می‌تواند از کفش‌های شما در برابر رطوبت و اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. ال‌جی به شما امکان می‌دهد چهار تا از این جعبه‌های مخصوص را روی هم قرار دهید تا یک قفسه‌بندی مدرن ایجاد کنید.

هر جعبه دارای پنل شیشه ای است و در داخل آن از صفحه چرخان استفاده شده است تا بتوانید کفش را از بهترین زاویه ممکن ببینید.

ال جی دستگاه جدیدی به نام Styler ShoeCare را نیز معرفی کرده است که بوی بد کفش را از بین می برد. سال هاست که این شرکت محصولاتی را در قالب خانواده Styler که وظیفه نظافت لباس ها را بر عهده دارند، تولید می کند.

چند سال پیش، ال جی یک خشک کن لباس را معرفی کرد که از بخار برای تمیز کردن لباس ها استفاده می کند. این شرکت اساساً فناوری به کار رفته در آن کمد را وارد قفسه کفش کرده است. ال‌جی می‌گوید این قفسه جدید از فناوری TrueSteam برای تمیز کردن کفش‌ها استفاده می‌کند.

به گزارش The Verge، Styler ShoeCare به چندین نازل متحرک مجهز است که چهار جفت کفش را به طور همزمان خشک می کند و امکان تنظیم ارتفاع آنها وجود دارد. کل این فرآیند حدود 37 دقیقه طول می کشد و صدایی 35 دسی بل تولید می کند.

برنامه LG ThinQ به شما امکان می دهد از راه دور Styler ShoeCase و دستگاه Styler ShoeCare را کنترل کنید. ال جی می گوید با همکاری چندین برند سبک زندگی، ویژگی های جدیدی را به اپلیکیشن خود اضافه خواهد کرد.

در حال حاضر قیمت و تاریخ عرضه محصولات جدید سری Styler ذکر نشده است.

محمدرضا بازدید : 19 جمعه 18 آذر 1401 نظرات (0)

IFA 2022 شاهد رونمایی از یخچال ال جی خواهد بود که مجهز به بلندگوهای بلوتوث و پنل های نوری با قابلیت همگام سازی با موسیقی است.

در حالی که نمایشگاه سالانه IFA به طور رسمی از 11 سپتامبر در برلین آغاز می شود، برخی از شرکت ها زودتر از محصولات خود رونمایی کرده اند. در ادامه این رویه، ال جی یک روز مانده به شروع نمایشگاه از یخچالی رونمایی کرده که واقعا محصولی بی نظیر است.

دوران استفاده از یخچال فقط برای خنک نگه داشتن غذاها و نوشیدنی ها گذشته است. یخچال های امروزی با اتصال به اینترنت و صفحه نمایش و تلویزیون شفاف، آشپزخانه را به یک محیط سرگرمی تبدیل می کنند و این دقیقا همان چیزی است که ال جی با معرفی یخچال MoodUP به ارمغان آورده است.

به گفته ال‌جی، MoodUp مجهز به فناوری‌های هوشمند و قابلیت‌های خنک‌کننده پیشرفته برای تازگی بیشتر غذا و راحتی بیشتر است. اما این در مقایسه با پنل های LED آن با قابلیت تغییر رنگ چیزی نیست!

با استفاده از اپلیکیشن LG ThinQ، کاربران می توانند بالا و پایین یخچال را به ترتیب با 22 و 19 رنگ مختلف تزئین کنند و یا تم های رنگی متنوعی مانند «طبیعت» را انتخاب کنند.

با این حال، قابلیت های ذکر شده تنها دلیل تبدیل محصول جدید ال جی به افسانه ای ترین یخچال دنیا نیست. علاوه بر موارد ذکر شده، MoodUp دارای بلندگوهای بلوتوث داخلی است که می تواند به تلفن، تبلت و لپ تاپ متصل شود تا موسیقی را از برنامه ها یا لیست های پخش ال جی پخش کند. جالب‌تر اینکه می‌توان نور پنل‌های LED را با موسیقی در حال پخش هماهنگ کرد.

پنل های LED یخچال شگفت انگیز ال جی نه تنها تزئینی هستند. اما کاربردهایی مانند چشمک زدن مداوم در زمان ماندن طولانی مدت در یخچال نیز دارند. همچنین وقتی شخصی به یخچال نزدیک می شود با چشمک به او سلام می کنند.

به گفته ال‌جی، درهای روشنایی یخچال در شب نور بیشتری تولید می‌کنند تا به افراد کمک کند غذای مورد علاقه‌شان را بیشتر پیدا کنند.

ال جی همچنین به افرادی که نمی خواهند از چراغ های رنگارنگ یخچال استفاده کنند فکر کرده است و MoodUP را با ترکیبی از رنگ های خاکستری و سفید مجلل تزئین کرده است که با خاموش بودن پنل های LED قابل مشاهده هستند. علاوه بر این، یخچال ال جی به تشخیص فرمان صوتی بهبود یافته و وای فای مجهز شده است.

ال جی هنوز قیمت یا مدل های مختلف MoodUP را فاش نکرده است. اما تصاویر منتشر شده از وجود دو مدل مختلف خبر می دهد: مدل چهار در با قسمت میانی شفاف و مدل تک در با دو فریزر.

محمدرضا بازدید : 17 چهارشنبه 16 آذر 1401 نظرات (0)

جدیدترین جاروبرقی هوشمند شیائومی دارای یک فن تمیزکننده قدرتمند است و از چهار حالت مکش پشتیبانی می کند. این جاروبرقی پس از عملیات نظافت با هوای گرم تمیز می شود.

دیروز شیائومی از جاروبرقی رباتیک جدید برند Mijia رونمایی کرد. این جاروبرقی دارای محفظه مخصوص برای بارگیری و تخلیه خودکار آب می باشد. جاروبرقی هوشمند شیائومی به محض اتصال به محفظه مخصوص، عملیات نظافت را کامل می کند.

طبق گزارش Gizmochina، جاروبرقی جدید شیائومی مجهز به فناوری پرقدرت و چهار حالت مکش است تا انواع کارهای نظافتی را به خوبی انجام دهد. این جاروبرقی مجهز به دوربین و الگوریتم های هوش مصنوعی برای شناسایی اتاق است. کاربر می تواند برای نظافت هر اتاق برنامه خاصی به جاروبرقی بدهد.

شیائومی می گوید محفظه مخصوص جاروبرقی پس از اتمام عملیات نظافت، جاروبرقی را با استفاده از هوای گرم تمیز می کند تا از رطوبت و بو جلوگیری کند. به گفته شیائومی، محفظه می تواند تا دو ساعت از هوای گرم استفاده کند تا از تمیز بودن دستگاه اطمینان حاصل شود. جاروبرقی جدید با سایر لوازم خانگی Mijia که در کنار هم یک اکوسیستم بزرگ را تشکیل می دهند، سازگار است.

پیش فروش جاروبرقی جدید شیائومی با قیمت 3999 یوان (تقریباً 561 دلار) در چین آغاز شده است. در حال حاضر مشخص نیست که آیا این جاروبرقی در خارج از چین عرضه می شود یا خیر.

محمدرضا بازدید : 18 چهارشنبه 16 آذر 1401 نظرات (0)

هیچ چیز بهتر از تمیز کردن با بخار برای تمیز کردن لکه های چربی روی گاز، از بین بردن لکه های سخت و چسبنده از روی فرش یا براق کردن کف کار نمی کند. بخارشوی ها ابزارهای چند منظوره ای هستند که از بخار برای تمیز کردن تقریباً هر چیزی استفاده می کنند.

بخارشوی دمای آب داخل مخزن را بالا می برد و بخار داغ را به بیرون می فرستد. در نتیجه آلودگی و باکتری یا لکه های چرب به راحتی از روی سطوح پاک می شوند. قبل از خرید، بررسی کنید که به چه نوع بخارشوی نیاز دارید و برای چه کاری از بخارشوی استفاده می کنید.

در این پست به معرفی بهترین بخارشوی خانگی و بررسی بهترین برند بخارشوی می پردازیم.

بهترین بخارشوی های خانگی کدامند؟
انواع بخارشوها به دو نوع کلی ایستاده و دستی یا ترکیبی از هر دو تقسیم می شوند. بخارشوی های دستی وزن کمتری دارند و معمولاً به صورت شارژی کار می کنند. مصرف برق در بخارشوی دستی کمتر از بخارشوی ایستاده است و برای اینکه وزن کمتری داشته باشند، مخزن آب کوچکتری نسبت به بخارشوی های ایستاده دارند. بخارشوی های ایستاده برای تمیز کردن کف و سطوح صاف طراحی شده اند و به راحتی روی سطح صاف یا روی فرش حرکت می کنند. در بین برندهای مختلف بخارشوی کارچر، دلونگی، کنوود، بوش و کپلر بهترین برندها برای خرید بخارشوی محسوب می شوند.

یکی از مهمترین مزایای استفاده از بخارشوی به جای نمک های t و خاک قدیمی، توانایی از بین بردن بسیاری از میکروب ها و باکتری های خطرناک است که به دلیل دمای بالای بخار از بین می روند. اگر بچه های کوچکی در خانه دارید، می توانید محل زندگی فرزندتان را بدون استفاده از مواد شیمیایی تمیز نگه دارید. بخار داغ با فشار بالا به عمق فرش نفوذ می کند و تمیزی بی نظیری را به شما ارائه می دهد.

اکثر بخارشوی ها برای انواع سطوح سخت مانند سنگ، سرامیک، پارکت و لمینت مناسب هستند و معمولا سری های مختلف به همراه بهترین بخارشوی برای فرش عرضه می شود. در اینجا انواع بخارشوی دستی و بخارشوی ایستاده با قیمت مناسب آورده شده است و شما می توانید پس از بررسی بهترین بخارشوی خود را انتخاب و سفارش دهید.

Kenwood SC590 Steam Cleaner
بهترین بخارشوی خانوادگی کنوود مدل SC590
دارای سیستم بخار مناسب نظافت عمیق و عمیق محیط اطراف خانه
مناسب از بین بردن انواع حشرات ریز و باکتری‌ها
دارای تفنگ پرتاب بخار متصل به دستگاه
دارای دکمه روشن و خاموش
دارای چراغ اعلان آمادگی خروج بخار
دارای پیمانه ایمنی آب‌ریزی مخزن
فشار بخار 3.5 بار
مناسب برای شست و شوی    زمین , شیشه , دیوار
ظرفیت مخزن آب    0.5 لیتر
طول سیم    5 متر
اقلام همراه    لوله انتقال دهنده بخار به تفنگ بخار دهنده
سری برس کف
سری برس کنج و زوایا
برس فرچه‌ای بخار دهنده برای سینک ظرفشویی، دستشویی و حمام
سری شیشه پاک‌کن
پارچه تنظیف جمع‌شونده نظافت پارچه مبل، کف و فرش
بهترین بخارشوی خانگی کدام است؟ Delonghi SC100 Steam Cleaner
بخار شوی دلونگی مدل SC100
اگر تاکنون برای ازبین‌بردن چربی‌ها از مواد شوینده استفاده می‌کردید و متحمل زحمت فراوان می‌شدید، یقینا استفاده از بخارشوی بهترین گزینه‌ برای رسیدن به نتیجه‌ای فوق‌العاده با صرف کمترین انرژی است. بخارشوی دلونگی مدل SC 100 وسیله‌ی مناسبی‌ است برای پاک‌کردن سطوح مختلف نظیر سنگ، سرامیک، شیشه، آینه، درزها و تمام نقاطی که دسترسی به آن‌ها دشوار است.

این بخارشوی به لطف وجود پمپ برقی، امکان افزودن آب را در هنگام کارکرد برای شما مهیا می‌سازد. این مزیت از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کالاست که نتیجه‌ی آن وجود بخار مداوم و نبود نیاز به خاموش‌شدن برای پرکردن مخزن آب است. این دستگاه با داشتن فشار بخار 4 بار و قابلیت تنظیم فشار بخار، ازبین‌بردن هرگونه چربی و آلودگی را تضمین می‌کند. با قرارگیری 13 سَری مختلف که یکی دیگر از وجوه تمایز این بخارشوی به حساب می‌آید، امکان تمیزکاری انواع سطوح برای شما فراهم شده است.

سری‌های گوناگونی مانند سری بخاردهی البسه، بازکردن چروک لباس‌ها را بیش‌ازپیش آسان می‌کند. یکی دیگر از نکات بسیار مهم این دستگاه‌، نیازنداشتن به استفاده از مواد شوینده‌ی شیمیایی‌ است که تنها با فشار بخار، خانه‌ یا محل کار شما را به‌خوبی تمیز می‌کند.

مناسب برای شست و شوی    زمین , دیوار
ظرفیت مخزن آب    1.5 لیتر
توان مصرفی    1400 وات
اقلام همراه    سطح قابل دید آب در مخزن
لوله های گسترش
سری ویژه درزها و شکاف ها همراه با تی و برس
سری ویژه فرش و سطوح
برس مخصوص آهار زدن پوشاک
آویز لباس به همراه پایه
پارچه ویژه سری فرش و سطوح
Kaper Sc 3515 Steam Cleaner
بخارشوی کاپر مدل SC3515
مناسب برای شست و شوی    زمین , شیشه , دیوار
مدت زمان مورد نیاز برای تولید بخار    2 دقیقه
ظرفیت مخزن آب    0/35 لیتر
طول سیم    2 متر
توان مصرفی    1500 وات
اقلام همراه    لوله خورطومی
فرچه شستشو
حوله
سری شیشه شوی
کلیه لوازم طبق عکس موجود
بخارشوی سوئیس هوم مدل CLS- 538
بخارشوی سوئیس هوم مدل CLS- 538
بخارشور سوئیس هوم مدلCLS 538 در ابعاد نسبتاً کوچک ولی با موتور قدرتمند با توان مصرفی 1500 وات ساخته شده است. ساخت این مدل بخار شوی از تکنولوژی روز، مطابق با استاندارد است و تمام اجزاء بکار رفته در آن از جنس مرغوب با دوام می باشد.

ظرفیت مخزن آب این محصول 1.5 لیتر است و در زمان کوتاهی برای بخار دهی و کار با آن آماده می شود. لوله ی خرطومی بلند بخارشور سوئیس هوم مدلCLS 538 آزادی عمل زیادی برای دسترسی به زیر اشیا و جاهای دور از دسترس می دهد. نگهداری و شستشوی این مدل بخارشوی بسیار آسان و کار با آن به راحتی انجام می شود.

لوازم جانبی این دستگاه شامل11 قطعه از انواع برس ها و قطعات کاربردی ساخته شده از بهترین جنس، مخصوص شستشوی سطوح گوناگون هستند که به همراه این بخار شوی ارائه می شوند. همچنین می توان با نصب هر کدام از آنها به دستگاه انواع سطوح از قبیل: میز، شیشه، انواع پوشش کف مانند سرامیک، سنگ و … را با قدرت بخار زیاد شستشو داد. ضمنا جنس دیگ استیل می باشد.

همراه با کیف لوازم جانبی
ظرفیت 1.5 لیتر
2000 وات
دارای کمپرسور
مخزن استیل مناسب برای کف، دیوار، مبلمان، پرده و …
مناسب برای شست و شوی    زمین , شیشه , دیوار
ظرفیت مخزن آب    1/5 لیتر
توان مصرفی    2000 وات
اقلام همراه    11 سری
Vidas VIR-7588 STEAM CLEANER
بخارشوی ویداس مدل VIR-7588
در امر نظافت منزل و محیط کار ابزارها و وسایل متعددی برای کمک به افراد تولید و روانه بازار شده است که این ابزار علاوه بر آسان کردن امر نظافت توانسته اند تمیزی بیشتری برای محیط به ارمغان بیاورند. یکی از این وسایل بخار شوی ها هستند که به وسیله بخار آب و مکش بسیار قوی سطوح مختلف از جمله سرامیک، کاشی، فرش، دیوار و پنجره ها را به خوبی تمیز می کنند.

با استفاده از سری های متعددی که معمولا همراه با بخارشوی هستند به راحتی می توانید نقاطی که دسترسی به آن ها بسیار سخت است را تمیز کنید. استفاده از بخارشوی ها در مقایسه با روش های سنتی بسیار بهداشتی تر و سریعتر است.در هنگام خرید یک بخارشوی خوب باید به این نکات توجه بفرمائید: گنجایش مخزن آب، توان مصرفی، قدرت تولید بخار آب، وزن بدنه، ایمنی و قیمت.

بخار شوی VIDAS مدل VIR-7588 ساخت کشور ایران می باشد و دارای توان مصرفی 2000 وات با گنجایش مخزن 1/5 لیتر می باشد. قدرت تولید بخار بخارشوی VIDAS مدل VIR-7588 شش بار است و تنها با بخار آب و بدون هیچ مواد شوینده دیگری میتوانید به راحتی سطوح مختلف را تمیز کنید. بخارشوی VIDAS مدل VIR-7588 دارای سیستم پایداری حرکت با 3 چرخ بدنه می باشد.روی دستگاه انواع سری از قبیل لوله خورطومی – گوشه گیر – کف شور میباشد.

مخزن 1/5 لیتری
فشار بخار 6 بار
سیستم پایداری حرکت با 3 چرخ بدنه ا
رگونومیک
رنگ مشکی , سفید
مناسب برای شست و شوی    زمین , شیشه , دیوار
ظرفیت مخزن آب    1/5 لیتر
طول سیم    4 متر
توان مصرفی    2000 وات
اقلام همراه    به همراه لوله خورطومی – گوشه گیر – کف شور

محمدرضا بازدید : 17 دوشنبه 14 آذر 1401 نظرات (0)

جاروبرقی رباتیک یکی از نام هایی است که اخیرا در بازار لوازم خانگی زیاد شنیده می شود. شرکت شیائومی که با تولید لوازم خانگی هوشمند توانسته نام و شهرت خوبی در بازارهای جهانی کسب کند، در زمینه طراحی و ساخت جاروبرقی های رباتیک نیز پیشگام بوده است. محصولات خوبی که شیائومی در کارنامه خود دارد پاسخگوی تمامی نیازهای خریداران است. در سال های اخیر شیائومی ربات های زیادی را در مدل های مختلف عرضه کرده است. اما برخی از مدل ها کامل تر و بهتر از بقیه بوده اند. در این مقاله می خواهیم بهترین و کامل ترین مدل جاروبرقی رباتیک شیائومی را معرفی کنیم.

ربات جاروبرقی شیائومی چه ویژگی هایی دارد؟
اولین ویژگی خوب این ربات ها ابعاد خوب و وزن سبک آنهاست. وسیله ای دایره ای شکل که می توان آن را در گوشه خانه یا حتی زیر مبل ها و صندلی ها قرار داد. این دستگاه به دلیل ابعاد مناسب و وزن مناسب می تواند به راحتی در تمام قسمت های دکوراسیون منزل بچرخد و آن قسمت ها را تمیز کند. یکی دیگر از ویژگی های خوب بهترین جارو رباتیک شیائومی این است که بسیاری از مدل های آن ها قابلیت گردگیری با آب را دارند. این مورد برای خانه هایی با کف سرامیک، سنگ و پارکت بسیار مناسب است.

بهترین مدل های ربات جاروبرقی شیائومی
تفاوت مدل های ربات شیائومی در قدرت موتور، میزان شارژ، ظرفیت مخزن آب، تعداد سنسورها، قابلیت تشخیص موانع و عبور از ارتفاعات مختلف و حجم کم و زیاد آنهاست. صدا. با توجه به این ویژگی ها، قیمت ربات ها با یکدیگر متفاوت است. مدل‌های جدید ربات جاروبرقی شیائومی دارای پایه‌هایی هستند که برای شارژ دستگاه استفاده می‌شوند و یک مخزن اضافی برای زباله‌ها فراهم می‌کنند. زمانی که قصد خرید چنین وسیله ای را دارید، بهتر است به سراغ کامل ترین مدل بروید.

جاروبرقی رباتیک شیائومی Dream Bot Z10 Pro
این جارو که یکی از جدیدترین مدل های ربات شیائومی در ایران است با طراحی جذاب و مدرن ارائه شده است. این سوییپر علاوه بر ربات دارای پایه تخلیه مخزن نیز می باشد. یک رادار لیزری در بالای دستگاه قرار داده شده است که برای اسکن محیط اطراف استفاده می شود. از ویژگی های این دستگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- برس V شکل این ربات تمام ذرات و موها را به راحتی از روی زمین جمع می کند.
- قابلیت اتصال به دستیار صوتی هوشمند آمازون الکسا که با کمک آن تمامی دستورات صوتی را اجرا خواهد کرد.
- با وجود اسکنرهای سه بعدی، این دستگاه تمامی موانع و اشیاء را اسکن می کند و به آنها برخورد نمی کند.
- دارای مخزن آب با حجم 1.5 لیتر جهت نظافت آسان تمامی سطوح و قابلیت پاشش آب بیشتر برای سطوح کثیف تر.
- مخزن زباله 380 میلی لیتری ربات به اضافه مخزن پایه 3800 میلی لیتری تخلیه مخزن زباله را به مدت 65 روز برای شما آسان می کند.
- قدرت موتور: 46 وات
- قدرت مکش: 4000 پاسکال
- قدرت باتری: 5200 میلی آمپر ساعت
- نگهداری شارژ: 150 دقیقه
- وزن: 7.78 کیلوگرم
- زمان شارژ: 5 تا 6 ساعت

ربات جاروبرقی خود تخلیه شیائومی ویومی آلفا (S9)
این ربات شیائومی به همراه پایه تخلیه نیز عرضه می شود. یکی از ویژگی های خوب این ربات، جارو زدن و کشیدن همزمان آن است. سیستم اسکن لیزری طراحی شده در جلوی این ربات می تواند نقشه خانه را اسکن کرده و تمام قسمت ها را به راحتی تمیز کند. این سوییپر مجهز به سنسورهای ضد سقوط و دیواری و 10 سنسور دیگر است که به عملکرد هوشمند این ربات کمک می کند. با کمک سیستم هوشمند می توانید نقشه 5 طبقه خانه را به این ربات بدهید تا بتواند به راحتی همه آنها را تمیز کند. پس از پر شدن مخزن، ربات به جایگاه خود باز می گردد و پس از تخلیه در مخزن استند، دوباره به کار خود ادامه می دهد. مشخصات فنی این ربات عبارتند از:
- قدرت موتور: 50 وات
- ظرفیت باتری: 5200 میلی آمپر ساعت
- قدرت مکش: 2700 پاسکال
- وزن: مخزن زباله 3 لیتری که تا 30 روز نیاز به تخلیه ندارد.

جاروبرقی رباتیک هوشمند شیائومی Roborock S6 MAX7 مدل
این ربات جاروبرقی شیائومی با همان طراحی دایره ای اما با ظرافت بیشتر و ظاهر مدرن تری طراحی شده است. قدرت مکش خوب این دستگاه در کنار مخزن آب و سنسورهای مختلف، این دستگاه را رباتی کاربردی و مناسب برای خانواده ها نشان داده است. ربات با کمک این سنسورها موانع را شناسایی کرده و با کمک سیستم نقشه برداری به اجسام برخورد می کند، این ربات تمام قسمت های خانه را اسکن و تمیز می کند. ویژگی های این دستگاه عبارتند از:
- قدرت مکش: 2500 پاسکال
- وزن: 5.5 کیلوگرم
- قدرت: 500 وات
- ظرفیت باتری: 5200 میلی آمپر ساعت
- ظرفیت مخزن زباله: 500 میلی لیتر

چرا جاروبرقی رباتی شیائومی بخریم؟
یکی از مزیت های خوب این نوع ربات اندازه کوچک و جمع و جور آن است که در خانه های کوچک نعمت است. از طرفی با توجه به سبک زندگی امروزی و با توجه به شاغل بودن اعضای خانواده هنگام خروج از خانه می توانید برنامه کامل را در اختیار این ربات قرار دهید و پس از بازگشت خانه ای تمیز دریافت کنید. با استفاده از اپلیکیشن Xiaomi Home می توانید جاروبرقی را در خارج از خانه برنامه ریزی کنید. قابلیت گردگیری این ربات نیز از ویژگی های خوب آن محسوب می شود. اگرچه قیمت این ربات نسبتاً بالا است، اما کیفیت و کارایی بالای آن ارزش این هزینه را دارد.

محمدرضا بازدید : 18 یکشنبه 13 آذر 1401 نظرات (0)

باتری شنی به عنوان روشی جدید برای ذخیره انرژی های تجدیدپذیر گرمای مورد نیاز مردم را در شب های طولانی و سرد اروپای شمالی تامین می کند.

در انتهای یک جاده روستایی پر پیچ و خم در غرب فنلاند، چهار مهندس جوان معتقدند راه حلی برای یکی از بزرگترین چالش های انرژی سبز پیدا کرده اند. چالش این است که چگونه می توان یک منبع دائمی انرژی تجدیدپذیر در فصول مختلف و شرایط آب و هوایی متغیر فراهم کرد. پاسخ در نیروگاه واتیانکوسکی، در 270 کیلومتری شمال غرب هلسینکی، پایتخت فنلاند، نهفته است و ساده، فراوان و ارزان است: شن و ماسه.

نیروگاه واتیانکوسکی اولین باتری شنی در مقیاس تجاری در جهان است. این باتری که به طور کامل در یک محفظه فولادی به ارتفاع هفت متر محصور شده است، متشکل از 100 تن ماسه ساختمانی کم عیار، دو لوله گرمایش منطقه ای و یک فن است.

ماسه پس از گرم شدن تا دمای 600 درجه سانتیگراد با استفاده از برق تولید شده توسط توربین های بادی و پنل های خورشیدی در فنلاند به باتری تبدیل می شود. انرژی های تجدید پذیر بخاری مقاومتی را تامین می کند و بخاری هوای داخل ماسه را گرم می کند. در داخل باتری، هوای گرم توسط یک فن در لوله های تبادل حرارت به گردش در می آید. عایق ضخیم که شن و ماسه را احاطه کرده است، دمای داخل باتری را در حدود 600 درجه سانتیگراد نگه می دارد، حتی زمانی که دمای بیرون یخ می باشد.

ویل کیوویا، دانشمند ارشد شرکت Polar Night Energy که عملکرد باتری را به صورت آنلاین نظارت می کند، می گوید: "ما نمی خواهیم هیچ گرمایی را از دست بدهیم." در Kankanpe، میانگین دمای زمستان زیر صفر درجه سانتیگراد است.

هنگامی که باتری پر است، 8 مگاوات ساعت انرژی حرارتی را ذخیره می کند. هنگامی که تقاضا برای انرژی افزایش می یابد، باتری حدود 200 کیلووات برق را از طریق لوله های تبادل حرارت تخلیه می کند: این مقدار انرژی برای تامین گرما و آب گرم برای حدود 100 خانه و یک استخر عمومی در Kankanepe کافی است و برق شبکه را تکمیل می کند. باتری در شب شارژ می شود که قیمت برق کمتر است.

Kiovia می گوید که هزینه نگهداری و تعمیر این سیستم کم است. شرکت آنها به جای شن و ماسه رودخانه ای با کیفیت بالا که در حجم زیادی برای ساخت و ساز استفاده می شود و منجر به کمبود شن و ماسه جهانی می شود، از شن و ماسه ارزان و بی کیفیت استفاده می کند که سازندگان آن را رد کرده اند. Kiovia می گوید: "در لوله های تبادل حرارت و شن فرسایش وجود ندارد." فن تنها قسمت متحرک سیستم است و در صورت نیاز به راحتی قابل تعویض است.

ماسه یک محیط بسیار کارآمد برای حفظ حرارت طولانی مدت است و می تواند انرژی را برای چندین ماه در یک زمان ذخیره کند. این سیستم مزایای دیگری نیز دارد. کیوویا می گوید: "ماسه عمر بسیار طولانی دارد و می توان آن را هر چند بار گرم و سرد کرد." ماسه با گذشت زمان متراکم تر می شود، بنابراین فضای کمتری را اشغال می کند. "در آن زمان می توانیم شن و ماسه بیشتری اضافه کنیم."

داستان چهار مهندس جوان فنلاندی که باتری شنی را اختراع کردند به گذشته های دور باز می گردد. تامی آیرونن، مارکو آیرونن، لیزا ناسکالی و ویل کیویا در کودکی به دلیل علاقه مشترک به ورزش دو و میدانی با هم پیوند خوردند. آنها در باشگاهی در تامپره در جنوب فنلاند شرکت کردند و در دوران نوجوانی یکدیگر را تشویق کردند.

با ورود به دهه سوم زندگی، علاقه آنها از ورزش به علم تغییر کرد. زمستان‌های کوتاه‌تر و گرم‌تر فنلاند جنوبی انگیزه‌ای مشترک برای مقابله با تغییرات آب و هوایی ایجاد کرد. ارونن می گوید: «تعداد روزهای پوشیده از یخ در دریاچه ناسیاروی، جایی که ما در کودکی اسکیت می زدیم، در چند سال اخیر به شدت کاهش یافته است. تغییر اقلیم در برابر چشمان ما اتفاق می افتد.

در سال 2016، ارونن در حال تحقیق در مورد سیستم‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر آب برای انرژی‌های تجدیدپذیر بود، در حالی که برای کارشناسی ارشد خود تحقیق می‌کرد. اما هنگام خواندن مقاله ای در مورد شومینه های سنتی فنلاندی ساخته شده از سنگ و شن، ایده ای به ذهنش رسید. "این مرا به این فکر انداخت که آیا یک ماده جامد، به جای آب، برای ذخیره انرژی خورشیدی و باد مناسب تر نیست؟" او می گوید. »

Eronen به همراه Ilonen ساخت نمونه اولیه باتری شنی را آغاز کردند. پس از آزمایش موفقیت آمیز باتری آزمایشی خود در باغ پدربزرگ ارونن در نزدیکی تامپره، آنها با دوستان دوران کودکی خود از ورزشگاه تماس گرفتند تا Polar Knight Energy را راه اندازی کنند. در ژوئیه، آنها اولین باتری شنی تجاری را در نیروگاه Vatyankoski در Kankanpe نصب کردند.

ذخیره انرژی سبز
نوآوری باتری شنی موجی از هیجان را در سراسر جهان ایجاد کرده است. ارونن می گوید: «تلفن من همیشه زنگ می زند و هزاران ایمیل خوانده نشده دارم.

اجرای تجاری کوچک یک سیستم ذخیره انرژی جدید به ندرت به یک موضوع داغ تبدیل می شود. اما باتری شنی به دلیل پتانسیلی که برای حل مشکل نوسان عرضه انرژی های تجدیدپذیر دارد، توجه مردم را به خود جلب کرده است.

ذخیره سازی کارآمد انرژی خورشیدی و بادی، به ویژه برای کشورهای اروپای شمالی، که ساعات طولانی تاریکی دارند و در زمستان نیاز زیادی به گرما دارند. اما در تابستان ساعات طولانی نور خورشید دارند، بسیار مهم است.

در پی جنگ اوکراین، فنلاند اتحادیه اروپا را تشویق کرد تا تولید انرژی تجدیدپذیر خود را افزایش دهد. سنا مارین، نخست وزیر فنلاند در ماه سپتامبر گفت: «تنها راه برون رفت از بحران انرژی، سرمایه گذاری هنگفت در انرژی های تجدیدپذیر و تولید انرژی بدون انتشار است. مخترعان باتری شنی امیدوارند راه حل آنها به حل این مشکل کمک کند.

Eva Pongrach، معاون واحد تحقیقات مهندسی آب، انرژی و محیط زیست در دانشگاه Oulu در شمال فنلاند، می خندد: "اولین چیزی که به ذهن من رسید این بود: "چرا خودم به آن فکر نکرده بودم؟" ایده آنها ساده، تازه و نوآورانه است. آیا این ایده می تواند راه حلی برای تامین پایدار انرژی سبز باشد؟ من فکر نمی کنم تنها یک راه حل وجود داشته باشد، اما باتری شنی بخشی از راه حل است.


فقدان فناوری‌های ذخیره‌سازی ارزان، پایدار و کارآمد یکی از بزرگترین موانع برای کمک به انتقال جهان به انرژی‌های تجدیدپذیر است.

حال عملکرد باتری های شنی در مقایسه با سایر باتری ها به خصوص باتری های الکتروشیمیایی آن یعنی باتری های لیتیوم یون چگونه است؟ پونگراچ می‌گوید یکی از مشکلات بزرگ باتری‌های لیتیوم یونی که ما برای تامین انرژی لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌ها و وسایل نقلیه الکتریکی خود استفاده می‌کنیم این است که با گذشت زمان، حتی زمانی که از آنها استفاده نمی‌شود، تخریب می‌شوند. او می‌گوید: «در باتری‌های شنی هیچ واکنش شیمیایی وجود ندارد، بنابراین فرآیند سایش و پارگی یکسانی را طی نمی‌کنند.

یولونگ دینگ، مدیر مرکز ذخیره انرژی بیرمنگام در بریتانیا، می گوید: باتری های لیتیومی برای کاربردهای ذخیره سازی در مقیاس بزرگ مناسب نیستند و ذاتا قابل اشتعال هستند. نگرانی های زیست محیطی نیز وجود دارد. پونگراچ می گوید: «تاثیر زیست محیطی لیتیوم بیشتر از ماسه است. برای تولید هر تن لیتیوم تصفیه شده، بسته به روش استخراج، معادل حدود سه تا نه تن دی اکسید کربن آزاد می شود.

در همین حال، تیم Polar Knight Energy با چالش‌های بزرگی روبرو است: آیا آنها می‌توانند فناوری خود را افزایش دهند تا واقعاً تفاوت ایجاد کنند و آیا می‌توانند از باتری خود برای تولید مقادیر قابل توجهی برق علاوه بر گرما استفاده کنند؟ کارشناسان خاطرنشان می کنند که محدودیت هایی وجود دارد. دن گلدوین از دپارتمان مهندسی برق و الکترونیک در دانشگاه شفیلد بریتانیا می‌گوید: «باتری شنی در مقایسه با باتری‌های شیمیایی معمولی (در واحد حجم) پنج تا ده برابر کمتر انرژی ذخیره می‌کند.

تیم Polar Knight Energy موافق است، اما استدلال می کند که باتری شنی راه حل بسیار مقرون به صرفه تری است. طبق محاسبات این تیم، باتری آنها 8 تا 10 برابر ارزان تر از باتری لیتیومی است که همان مقدار انرژی را ذخیره می کند. ارونن می گوید که تولید 8 مگاوات ساعت انرژی با استفاده از باتری شنی Kankanpe حدود 200000 دلار هزینه دارد. هزینه یک باتری لیتیوم یونی که 8 مگاوات ساعت انرژی ذخیره می کند حداقل 1.6 میلیون دلار است.

ذخیره انرژی تجدیدپذیر به ویژه برای کشورهای شمال اروپا که در طول زمستان به گرمایش زیادی نیاز دارند و در تابستان ساعات طولانی در معرض نور خورشید قرار دارند، بسیار مهم است.

گلدوین می گوید که باتری شنی برای گرم کردن خانه ها در کشورهای دارای آب و هوای سرد عالی است، اما هشدار می دهد که وقتی برای تولید برق استفاده می شود راندمان کاهش می یابد. او می‌گوید: «برای اینکه بتوانیم از آن به طور گسترده‌تر استفاده کنیم، باید راهی برای تبدیل گرمای باتری به برق با بازده 75 تا 80 درصدی پیدا کنیم. این باتری شنی را انقلابی می کند."

ارونن می‌گوید که با فناوری‌های کنونی، فرآیند تبدیل گرما به برق 30 درصد بازده دارد. اما او آن را موضوع مهمی نمی داند. او می گوید: «در کشور سردسیری مانند فنلاند، ما 70 درصد گرمای باقیمانده پس از تبدیل در شبکه های گرمایش شهری را هدر می دهیم. ارونن می گوید: «در چند سال آینده ما یک سیستم کارآمد برای انجام این کار خواهیم داشت.

Polar Night Energy در حال امضای قراردادی برای ساخت باتری دوم برای یک شرکت گرمایش منطقه ای دیگر در فنلاند است. ارونن می گوید: «این باتری برای یک سیستم بسیار بزرگتر است: 2 مگاوات قدرت گرمایش و 500 مگاوات ساعت ظرفیت ذخیره سازی. باتری جدید ده برابر بزرگتر از چیزی است که در Kankanpe داریم.

پونگراچ می گوید در حال حاضر باتری های شن و ماسه عمدتاً یک راه حل اساسی برای منطقه نوردیک هستند. او می گوید که این باتری در فنلاند که زمستان های سردی داریم و از سپتامبر تا مه به گرمایش بیشتری نیاز داریم، بسیار مفید است، زیرا میانگین دمای سالانه زیر ده درجه سانتی گراد است و می افزاید که نیمی از جمعیت 5.5 میلیون نفری فنلاند شبکه گرمایش شهری متصل است. .

در تئوری، این راه حل ذخیره انرژی می تواند در هر منطقه ای از جهان که زیرساخت گرمایش منطقه ای دارد، مانند نیویورک، سانفرانسیسکو و کپنهاگ، مستقر شود. لیزا ناسکالی، مدیر پروژه این شرکت می گوید: «پتانسیل یک باتری شنی بسیار بیشتر از گرم کردن خانه ها است. زمانی که مقیاس آن افزایش یابد، در انواع فرآیندهای صنعتی که نیاز به گرمای زیادی دارند، قابل استفاده خواهد بود.

ارونن می گوید Polar Knight Energy قصد دارد تا سال 2023 به یک شرکت جهانی تبدیل شود و باتری های شنی را در سطح جهانی بسازد. رونق قابل توجهی در نیروی بادی فراساحلی (تا سال 2025 انرژی باد 25 درصد مصرف برق فنلاند را پوشش می دهد) به اجرای این طرح کمک خواهد کرد، اما هنوز کارهای زیادی برای انجام وجود دارد. او می‌گوید: «ما به ظرفیت‌های ذخیره‌سازی عظیمی برای جبران نوسانات تولید نیاز داریم.

مارکو آیرونن و تامی آیرونن بنیانگذاران انرژی شوالیه قطبی هستند، دوستان دوران کودکی که به دلیل علاقه به ورزش و علم گرد هم آمدند.

این شرکت به دنبال جایگزینی ماسه یا مواد دانه ای غیر قابل احتراق در مکان هایی است که کمبود ماسه وجود دارد تا به برنامه های توسعه بین المللی کمک کند. ارونن می گوید: «ایده این است که به اطراف نگاه کنیم و مواد مناسب را به صورت محلی پیدا کنیم: برای مثال، می توانیم محصولات فرعی فرآیندهای صنعتی را آزمایش کنیم و ببینیم که آیا می توانیم از آنها استفاده کنیم یا خیر.

تاکنون بزرگترین چالش توسعه فناوری عدم تمایل شرکت ها و شهرداری ها به سرمایه گذاری در فناوری های جدید بوده است. ناسکالی می‌گوید: «در فنلاند، شرکت‌های گرمایش منطقه‌ای تعهدات خدماتی برای تأمین گرما دارند و اگر به تعهدات خود عمل نکنند، باید جریمه بپردازند». به همین دلیل است که آنها قبل از سرمایه گذاری هنگفت در فناوری جدید محتاط هستند." شرکت فنلاندی انرژی Vatyankoski یک استثنا است. Pekka Passi، مدیر اجرایی شرکت می گوید: "ما می خواهیم راه هایی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی پیدا کنیم." ما به دنبال فناوری هایی بودیم که بتواند تولید کند. گرما بدون استفاده از سوخت های فسیلی و با انرژی شوالیه قطبی مواجه شدیم. این یک فناوری قدرتمند است."

پاسی نیز مانند ناسکالی بزرگترین پتانسیل باتری شنی را استفاده صنعتی می داند و می افزاید: به عنوان مثال برخی از صنایع برای خشک شدن چیزی به هوای بسیار گرم 300 درجه سانتیگراد نیاز دارند و اکنون به دنبال همکاری با شرکت های صنعتی در کانکانپه هستیم. منطقه ای که از الکتریسیته برای تولید گرما استفاده می کند. مهندسان جوان فنلاندی می گویند: «داشتن یک باتری شنی که می تواند یک شبه شارژ شود به آنها انعطاف می دهد و از نوسانات قیمت محافظت می کند.» کیویا با اشاره به دمای شدید، خشکسالی و آتش سوزی که جهان را فراگرفته است، می گوید: «ما باید اکنون تصمیمات جسورانه ای اتخاذ کنیم تا از بحران آب و هوایی جلوگیری کنیم.

کیوویا می گوید: «فشار زیادی بر ما دانشمندان و مهندسان برای حل مشکل تغییرات آب و هوا وجود دارد. من این فشار را به انگیزه تبدیل می کنم، درست مانند زمانی که در دیسک مسابقه می دادم. هنگامی که در زمین در حال آماده شدن برای ضربه بعدی هستید، نمی توانید تحت فشار حرکت نکنید. من همین نگرش را به کارم می‌آورم."

ارونن می گوید راه اندازی یک شرکت کمی شبیه رقابت در ورزش است: شما می خواهید برنده شوید. او و ایلانن برای شرکت در کنفرانس انرژی که در سال 2018 در هلسینکی برگزار شد، 170 کیلومتر از خانه خود به تامپره رکاب زدند. او می‌گوید: «همه شرکت‌کنندگان دیگر با ماشین یا هواپیما وارد شدند. این باعث شد فکر کنیم که باید واقعاً تأثیر بگذاریم.»

محمدرضا بازدید : 20 شنبه 12 آذر 1401 نظرات (0)

اگرچه توماس ادیسون را اختراع لامپ می دانند، بسیاری از مخترعان دیگر راه را برای او هموار کردند.
اگرچه معمولاً از توماس ادیسون به عنوان مخترع اصلی لامپ یاد می شود، اما این مخترع مشهور آمریکایی تنها فردی نبود که در توسعه این فناوری تکاملی نقش داشت. الساندرو ولتا، همفری دیوی و جوزف سوان افراد کلیدی در اختراع و توسعه لامپ لامپ بودند.
تحقیق و توسعه اولیه
داستان لامپ خیلی قبل از اینکه توماس ادیسون حق ثبت اختراع اولین لامپ موفق را در سال 1879 دریافت کند آغاز شد. در سال 1800، مخترع ایتالیایی الساندرو ولتا اولین روش عملی تولید برق به نام سلول ولتایی را اختراع کرد. این باتری از صفحات متناوب روی و مس ساخته شده بود که بین آنها لایه هایی از مقوا آغشته به آب نمک بود. هنگامی که یک سیم مسی به یک سر باتری متصل می شود، باتری جریان الکتریکی را هدایت می کند. سیم مسی رشته ای ولتا اولین پیشگام رسمی باتری در نظر گرفته شد. اما یکی از مظاهر نور رشته ای نیز بود.
به گفته هارولد اچ. شوبرت، سلول ولتایی به دانشمندان این امکان را می دهد که آزمایش هایی را با جریان الکتریکی در شرایط کنترل شده انجام دهند و سپس آزمایش های الکتریکی را انجام دهند. اندکی پس از رونمایی از کشف منبع پیوسته برق ولتا در انجمن سلطنتی لندن، دیوی اولین لامپ الکتریکی جهان را با اتصال سلول های ولتایی به الکترودهای زغال چوب ساخت. اختراع دیوی در سال 1802 به عنوان لامپ قوس الکتریکی شناخته شد که از قوس روشن نوری که بین دو میله کربنی ساطع می شود، مشتق شده است.
اگرچه لامپ قوس دیوی مطمئناً یک مدل پیشرفته از باتری ولتا بود، اما به یک منبع نور عملی تبدیل نشد. این لامپ معیوب به سرعت سوخت و برای خانه یا محل کار بسیار روشن بود. با این حال، به گفته جان مورینگ توماس در طول سخنرانی سال 2012 منتشر شده در مجموعه مقالات انجمن فلسفی آمریکا، سایر آزمایشات نوری دیوی منجر به تولید لامپ های ایمنی معدنچیان و همچنین روشنایی خیابان ها در پاریس و سایر شهرهای اروپایی شد. اصول نور قوس دیوی در دهه 1800 برای توسعه سایر لامپ ها و لامپ های الکتریکی مورد استفاده قرار گرفت.
در سال 1840، وارن د لا رو، دانشمند بریتانیایی، طرح یک لامپ لامپ را با استفاده از رشته پلاتین مارپیچ به جای مس اختراع کرد. اما هزینه بالای پلاتین مانع از موفقیت تجاری این لامپ شد. در سال 1848، ویلیام استیت با توسعه یک مکانیسم دقیق، طول عمر لامپ های قوس معمولی را بهبود بخشید. این مکانیسم حرکت میله های کربنی لامپ را تنظیم می کرد. اما هزینه باتری های مورد استفاده برای تامین برق لامپ های ساکن نیز مانع از کاربردهای عملی آن شد.
جوزف سوان در مقابل توماس ادیسون
در سال 1850، جوزف سوان شیمیدان انگلیسی شروع به آزمایش با یک لامپ برقی مقرون به صرفه کرد و در سال 1860 لامپی را ساخت که به جای پلاتین از یک رشته کاغذ کربنیزه استفاده می کرد. سوان اختراع خود را در سال 1878 در بریتانیا به ثبت رساند. مانند اولین نسخه‌های لامپ رشته‌ای، رشته‌های سوان در یک لوله خلاء قرار گرفتند تا با به حداقل رساندن اکسیژن، عمر خود را افزایش دهند. متأسفانه پمپ های وکیوم سوان چندان کارآمد نبودند و نمونه اولیه برای استفاده روزمره مناسب نبود.

ادیسون متوجه شد که مشکل طراحی سوان فیلامنت است. یک رشته نازک با مقاومت الکتریکی بالا می تواند لامپ را به یک نمونه عملی تبدیل کند. زیرا برای درخشش آن فقط به جریان کمی نیاز بود. در دسامبر 1879، در منلو پارک، نیوجرسی، لامپ لامپ خود را با رشته پلاتین در یک حباب خلاء شیشه ای نشان داد. سوان از این پیشرفت در لامپ های لامپ خود استفاده کرد و شرکت روشنایی الکتریکی را در انگلستان تأسیس کرد. ادیسون از سوان به دلیل تخلف شکایت کرد. اما حق اختراع سوان یک ادعای قوی در بریتانیا بود. این دو مخترع در نهایت با یکدیگر متحد شدند و شرکت ادیسون سوان را تأسیس کردند که به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لامپ در جهان تبدیل شد.
اولین لامپ فیلامنتی کاربردی
ادیسون در رقابت ساخت لامپ های ارزان قیمت و کاربردی پیشرو بود. او و تیم تحقیقاتی‌اش بیش از 3000 طرح لامپ را بین سال‌های 1878 و 1880 آزمایش کردند. ادیسون لامپ برق را با رشته‌های کربنی در نوامبر 1879 ثبت اختراع کرد. این حق اختراع چندین ماده مانند پنبه، کتان و چوب را فهرست کرد که می‌توان از آنها برای رشته استفاده کرد. ادیسون سال بعد را صرف یافتن رشته مناسب برای لامپ جدید خود کرد و بیش از 6000 گیاه را آزمایش کرد تا ببیند کدام ماده طولانی‌ترین سوخت را می‌سوزاند.
چند ماه پس از ثبت اختراع ادیسون در سال 1879، او و تیمش متوجه شدند که رشته بامبو کربن شده می تواند بیش از 1200 ساعت بسوزد. بنابراین، از بامبو برای رشته‌های لامپ‌های ادیسون استفاده می‌شد تا اینکه در دهه 1880 و اوایل دهه 1900 مواد بادوام‌تر جای خود را گرفتند. لوئیس هوارد لاتیمر، یکی از محققان ادیسون، اختراع بهینه ترین رشته کربن را در سال 1882 به ثبت رساند. و در سال 1903، Willis R. Whitney رشته ها را بهبود بخشید تا روشنایی خود را بدون تیره شدن درون حباب های شیشه ای حفظ کنند.
در سال 1910، ویلیام دیوید کولیج، فیزیکدان آمریکایی، روش ساخت رشته های تنگستن را برای شرکت جنرال الکتریک بهبود بخشید. تنگستن بالاترین نقطه ذوب را در بین عناصر شیمیایی دارد. ادیسون این ماده را بهترین ماده برای رشته های لامپ می دانست. اما ماشین آلات مورد نیاز برای تولید تنگستن با کیفیت بالا در اواخر قرن 19 در دسترس نبود. امروزه از تنگستن به عنوان ماده اصلی در لامپ های رشته ای فعلی استفاده می شود.

محمدرضا بازدید : 18 پنجشنبه 10 آذر 1401 نظرات (0)

یک یخچال خوب یکی از مهم ترین و ضروری ترین لوازم خانگی در هر خانه ای است. زندگی برای مردم بدون یخچال امکان پذیر نیست. همچنین یخچال مهم ترین و گران ترین نماینده خانواده بزرگ لوازم خانگی است. وسیله ای که معمولا برای مدت طولانی در خانه شما کار می کند و تا زمانی که به آن نیاز نداشته باشید به فکر تعویض آن نیستید.
وقتی برای خرید یخچال به بازار می روید، عوامل متعددی تعیین کننده بهترین برند یخچال ایرانی در بازار است. ظاهر هر یخچال و مشخصات فنی آن در اولویت خواهد بود و اندازه و حجم آن نیز مهم خواهد بود.
برندهای ایرانی در بازار یخچال جایگاه خود را دارند و طراحی متفاوت آنها تا حدی در انتخاب مشتری بسیار حائز اهمیت است. بیایید آنچه را که می دانید توضیح دهیم
یخچال چیست؟
امروزه با وجود آپارتمان ها و کمبود فضا در آشپزخانه ها، یخچال و فریزر روی هم ساخته شده اند، یعنی مانند گذشته از هم جدا نیستند.
به همین دلیل به آنها یخچال و فریزر می گویند. برخی در کنار یکدیگر قرار می گیرند که به آنها یخچال و فریزر دوقلو می گویند و برخی روی هم قرار می گیرند که به آنها یخچال و فریزر متصل می گویند.
بهترین مارک یخچال ایرانی کدام است؟
اگر به دنبال خرید یخچال فریزر ایرانی هستید باید بهترین برند یخچال فریزر ایرانی را بشناسید که یکی از پرفروش ترین و بهترین یخچال فریزر ایرانی در بازار است.
از بهترین برندهای یخچال فریزر ایرانی می توان به برندهایی مانند: یخچال امرسان; یخچال برند برفاب; یخچال برند اسنوا; یخچال برند هیمالیا (هیمالیا); یخچال الکترواستیل؛ یخچال برند یخساران; و... اشاره کرد.
9 فاکتور مهم برای خرید یخچال که باید بدانید
یخچال و فریزر دوقلو
این نوع یخچال فریزرهای موجود در بازار را می توان به صورت جداگانه استفاده کرد و یا به دلیل اتصال به یکدیگر می توان به یکدیگر متصل کرد که به آنها یخچال فریزر دوقلو می گویند.
یخچال تک درب
این مدل یکی از قدیمی ترین انواع یخچال است. از زمان های قدیم تا به امروز به دلیل کوچک بودن و سهولت در جابجایی در بسیاری از منازل، محل کار، داروخانه ها و هتل ها استفاده می شود.

مدل های بالا و پایین
بهترین یخچال فریزر بالا پایین، اکثر این مدل ها فضای یخچال را در قسمت بالایی و فریزر را در قسمت پایین قرار می دهند.
یخچال های ساید بای ساید
یخچال های قدیمی اکنون جای خود را به سری جدید یخچال فریزرهای جدید داده اند که به آنها یخچال ساید بای ساید می گویند.

این یخچال فریزرها بر خلاف مدل های دو نفره فضای یکسانی برای یخچال و فریزر ندارند و نیازی به داشتن مقدار یکسانی از هر دو دستگاه ندارید.
1. توجه به قیمت محصول
مهم ترین فاکتور در انتخاب هر وسیله ای قیمت آن است، ابتدا مشخص کنید که برای خرید این دستگاه چقدر هزینه خواهید کرد. پس از تعیین بودجه، بسیاری از برندها به طور خودکار از انتخاب شما حذف می شوند و انتخاب برای شما آسان تر می شود.
2. اندازه یخچال و فریزر
اندازه یخچال خود را با توجه به اندازه آشپزخانه خود انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که اندازه یخچال فریزر باید به گونه ای باشد که بتوانید به راحتی از درب آشپزخانه یا هنگام عبور از آپارتمان عبور کنید تا بتوانید از داخل پله ها راه بروید.
3. قابلیت تنظیم رطوبت
فضای داخلی اکثر یخچال های نسل جدید دارای فیلتر محافظت از بو است. این فیلتر از بوی نامطبوع داخل یخچال جلوگیری می کند. میوه ها و سبزیجات نیز قسمتی دارند که می توانید رطوبت را تنظیم کنید و به دلخواه از فساد میوه ها و سبزیجات کم کنید.
4. فضای یخچال و فریزر
قبل از خرید یخچال مشخص کنید که چقدر فضای یخچال و چقدر فضای بیشتری برای یخچال نیاز دارید. اگر به یک یخچال بزرگ نیاز دارید، بهتر است مدل های دوقلو را انتخاب کنید.
5. توجه به مصرف انرژی یخچال و فریزر
یکی از مهم ترین عواملی که در خرید یخچال باید در نظر گرفت مصرف انرژی آن است که با برچسب انرژی مشخص می شود.
برچسب انرژی با حروف الفبای لاتین شروع می شود و هر چه به حرف آخر جدول نزدیکتر باشد، دستگاه انرژی بیشتری دارد. به یاد داشته باشید که اگر به برچسب انرژی توجه نکنید هزینه های زیادی متحمل خواهید شد.
6. توجه به عنصر ضد قارچ
برخی از مدل های قدیمی یخچال و فریزر ماهیانه مقدار زیادی یخ زدایی تولید می کنند که باید با دست تمیز شوند، اما برخی از مدل ها سیستم یخ زدایی دارند که خیلی دیر یخ می زند یا اصلا یخ زدایی نمی کند. در هنگام خرید حتما به این عناصر توجه کنید.
7. قابلیت کولر آبی یا سیستم یخ ساز
برخی از یخچال ها دارای سیستم خنک کننده آب و برخی دارای سیستم یخ سازی هستند. برخی از مدل ها هر دو فناوری را با هم دارند. با توجه به نیاز خود این دو سیستم یخچال فریزر را خریداری کنید.
برخی از یخچال ها و فریزرها دارای سیستم خنک کننده آب و برخی دیگر دارای سیستم یخ سازی هستند. برخی از مدل ها هر دو فناوری را با هم دارند. با توجه به نیاز خود به این دو سیستم، یخچال مورد نظر خود را خریداری کنید.
8. قسمت کنترل دما در یخچال فریزر
یکی از مهم ترین بخش هایی که باید در نظر گرفت. این قسمت کنترل دما است که در مدل های قدیمی طبقه بندی می شود. اما در سری جدید دیجیتال صفحه نمایشی دارند که دمای داخلی یخچال را نشان می دهد. هنگامی که فراموش می کنید درب یخچال یا فریزر را ببندید، به شما هشدار می دهد که درب آن باز مانده است. اکثر آنها دارای صفحه نمایش لمسی برای کنترل دما هستند.
9. تنظیمات حالت تعطیلات یا Eco
وقتی نمی خواهید برای مدت طولانی از یخچال خود استفاده کنید، این بهترین حالت برای مصرف انرژی است، مثلاً وقتی به مسافرت می روید که در یخچال کمتر باز و بسته می شود یا در این حالت در شب. قبل از رفتن به رختخواب زیرا برق کمتری مصرف می کند.

محمدرضا بازدید : 19 چهارشنبه 09 آذر 1401 نظرات (0)

خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی، اکثر دستگاه های جدید قابلیت اتصال بی سیم به بلندگوهای بزرگ و استریو را دارند. اما اگر اسپیکر قدیمی داریم باید آن را تعویض کنیم؟
گوشی های هوشمند دیگر دستگاه های قابل حمل عالی برای پخش موسیقی و فیلم هستند. اما معمولا بلندگوهای آنها کیفیت و قدرت خوبی ندارند. همچنین با گسترش استفاده نکردن از جک های 3.5 میلی متری در تلفن های همراه، دیگر امکان اتصال آن ها به بلندگو و لذت بردن از موسیقی با صدای باکیفیت وجود ندارد.
از سوی دیگر، خرید اسپیکر و دستگاه های صوتی مجهز به بلوتوث ممکن است گزینه ای اقتصادی نباشد. راه حل ساده و ارزان این موضوع استفاده از گیرنده های بلوتوث به خصوص اسپیکر است. با استفاده از این دستگاه های ارزان قیمت می توانید به راحتی به اسپیکر قدیمی خود به صورت بی سیم متصل شوید و از شر کابل های دست و پا گیر خلاص شوید.
گیرنده بلوتوث را به جک 3.5 میلی متری بلندگو وصل کنید. تلفن همراه و گیرنده را روشن کنید و در قسمت تنظیمات بلوتوث تلفن همراه دستگاه های قابل دسترسی را جستجو کنید. آنها را به هم متصل کنید و با احترام به همسایه ها به موسیقی مورد علاقه خود با کیفیت و صدای بهتر گوش دهید.
اکثر این وسایل قابلیت مکالمه دارند و می توانید بدون ترس از جریمه شدن از آنها در خودرو استفاده کنید. همچنین انواع مختلفی از آن ها با ویژگی های متفاوت در بازار داخلی وجود دارد که امکان کنترل صدا یا تغییر قطعه موسیقی را نیز فراهم می کند.

محمدرضا بازدید : 16 یکشنبه 06 آذر 1401 نظرات (0)

Z623 یک بلندگوی پیشرفته لاجیتک برای کامپیوترهای رومیزی است. این محصول که از کیفیت و حجم صدای بسیار خوبی برخوردار است می تواند انتخابی منطقی برای استفاده به عنوان اسپیکر کامپیوتر شخصی و یا حتی پخش کننده در کنار تلویزیون باشد. در ادامه با بررسی زومیت این اسپیکر همراه باشید.
لاجیتک نامی آشنا در صنعت بلندگوها و سیستم های صوتی است. یادم می آید چندین سال پیش، زمانی که هنوز لپ تاپ وجود نداشت، زمانی که می خواستیم رایانه شخصی بخریم، یکی از بهترین انتخاب ها برای بلندگوها لاجیتک بود. این شرکت مدت هاست که به تولید اسپیکرهای باکیفیت و پرطرفدار برای رایانه های شخصی می پردازد و همواره یکی از مطمئن ترین گزینه ها برای خرید به شمار می رفته است.
یکی از جدیدترین اسپیکرهای کامپیوتر این شرکت، محصول رده بالای Z623 است که می تواند کامپیوتر شما را به یک سیستم صوتی قدرتمند تبدیل کند. این اسپیکر که از استاندارد THX نیز بهره می برد با گارانتی پانا و قیمت 600 هزار تومان در بازار کشور عرضه می شود.
طراحی ظاهری
Z623 دقیقاً همان چیزی است که از یک اسپیکر کلاسیک رایانه شخصی انتظار داریم. با این تفاوت که ساب ووفر آن حجم بیشتری نسبت به حالت عادی دارد. شکل بلندگوها یادآور بلندگوهای قدیمی است که قبلاً در کنار مانیتورهای CRT خود قرار می‌دادیم و صدا و باس را می‌توان با استفاده از دکمه‌های کنترل روی آنها تنظیم کرد.
اسپیکر Logitech Z623 از یک ساب ووفر بزرگ به ابعاد 284 × 305 × 266 میلی متر با وزن سنگین 7 کیلوگرم و دو بلندگوی کوچک برای پخش صدا تشکیل شده است. ساب ووفر بزرگ این امکان را فراهم می کند که صدای بم بسیار دلپذیر و در سطح عالی باشد. از طرفی حجم صدا به لطف بلندگوهای 35 واتی بسیار بالاست و در ترکیب با ساب ووفر صدای خروجی کل فضا را پر می کند.
مشخصات فنی لاجیتک Z623
توان موثر کل (RMS): 200 وات
قدرت ساب ووفر: 130 وات و قدرت بلندگو: هر کدام 35 وات
پاسخ فرکانسی سیستم: 35 هرتز تا 20 کیلوهرتز
پیکربندی کانال 2.1
دارای گواهینامه صوتی THX
2 ورودی 3.5 میلی متری
ورودی RCA
جک هدفون
کنترل از راه دور
ساب ووفر: ابعاد 284 x 305 x 266 میلی متر و وزن 7 کیلوگرم
بلندگوها: ابعاد 196*117*126 میلی متر و وزن تقریبی 1 کیلوگرم
قیمت: 600000 تومان
 بدنه اسپیکرها از پلاستیک مقاوم ساخته شده است. قسمت جلو براق و قسمت پشت مات است. اگر بدنه اسپیکر را زیاد لمس کنید، اثر انگشت شما روی آن باقی می ماند. اما اسپیکر وسیله ای است که به ندرت لمس می شود و بنابراین این موضوع چندان اهمیتی ندارد. شکل کلاسیک بلندگوها آن را جذاب کرده است. اسپیکرها طراحی ساده ای دارند و توری جلوی اسپیکر به شکل گرد در وسط بدنه قرار گرفته است. در سمت راست اسپیکر دکمه های تنظیم صدا، باس و روشن/خاموش وجود دارد. در حالی که بسیاری از اسپیکرهای رده بالای امروزی از طراحی های مدرن با لبه های تیز و شکل های ساده استفاده می کنند، لاجیتک سعی کرده این محصول را در قالب اسپیکرهای کلاسیک روانه بازار کند.
در بالای هر بلندگو علامت گواهی THX وجود دارد که نشان دهنده تاکید لاجیتک بر آن است. لبه های بلندگوها خمیده هستند و شکل طراحی قسمت پایین آن را به گونه ای می سازد که هنگام قرار گرفتن روی سطح حتی در حجم بالا، لرزشی در آن ها مشاهده نکنیم. تنها مشکل ظاهری اسپیکرها چهار پیچی است که در اطراف قسمت اسپیکر دیده می شود و به نظر ما به زیبایی و سادگی آن لطمه زده است.

قسمت ساب ووفر به صورت مکعبی ساده با بدنه چوبی است که فقط قسمت جلویی آن پلاستیکی است. در طراحی بلندگوهای ساب ووفر از چوب استفاده شده است تا صدای خروجی باس برای گوش خوشایند و خوشایند باشد. ظاهر ساده این قسمت زمانی که آن را روی میز کامپیوتر یا در دکور تلویزیون قرار می دهید جلوه زیبایی به آن می بخشد.
در کل باید بگوییم که بدنه این اسپیکر کیفیت خوبی دارد و مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. طراحی آن نیز بسیار ساده است و این باعث می شود از ظاهر آن لذت ببرید، چه از آن به عنوان اسپیکر کامپیوتر رومیزی استفاده کنید و چه زمانی که از آن به عنوان جایگزینی برای سینمای خانگی در کنار تلویزیون استفاده می کنید.
کیفیت و حجم صدا
صدای خروجی اسپیکر Z623 هر کاربری حتی کاربر حرفه ای را راضی خواهد کرد. به کوچک بودن بلندگوهای این سیستم صوتی توجه نکنید. زیرا صدای خروجی شما را شگفت زده خواهد کرد. بلندگوهای 35 واتی در کنار ساب ووفر 130 واتی حجم و بیس زیادی تولید می کنند که از دستگاهی در این رنج قیمت انتظار نمی رود. نکته مثبت این است که حتی با تنظیم ولوم روی حداکثر، لرزش و خش در صدا وجود ندارد.
اما قدرت این اسپیکر محدود به حجم صدای خروجی نیست و کیفیت صدای خروجی نیز عالی است. صدای خروجی بسیار واضح است و کاملا طبیعی پخش می شود. میزان بیس نیز قابل کنترل است و می توانید بیس را مطابق با سلیقه خود تنظیم کنید. با این حال، باس خروجی کمی بالا است. برخی از کاربران (به خصوص حرفه ای ها) دوست دارند صدای بلندگو کاملا طبیعی باشد. اما اکثر دوستداران موسیقی برای پرتر شدن فضا و القای بهتر هیجان موسیقی که گوش می دهند، کمی بیس بیشتر را ترجیح می دهند. لاجیتک Z623 انتخاب بسیار خوبی برای این دسته از افراد است.
 کیفیت و حجم صدا به قدری خوب است که می توانید از این دستگاه به عنوان جایگزینی برای سینمای خانگی استفاده کنید. البته ناگفته نماند که Z623 در نهایت یک اسپیکر قدرتمند برای PC است و صدای آن با وجود قدرت و وضوح نمی تواند مانند یک سینمای خانگی فضا را پر کند. در واقع صدای آن فراگیر نیست و تا حدودی خطی است. از طرفی در این اسپیکرها ورودی نوری صوتی وجود ندارد و به همین دلیل کمتر می توان از این مجموعه به عنوان صدای خروجی تلویزیون استفاده کرد.
این اسپیکرها دارای گواهینامه THX هستند. THX یک استاندارد صوتی معتبر برای بلندگوها، سینماهای خانگی و کنسول‌های بازی بدون توجه به فناوری استفاده شده در این دستگاه‌ها و فرمت فایل صوتی در حال پخش است. این استاندارد فقط به صدای خروجی نهایی و کیفیت آن توجه دارد.
نتیجه
بهترین اسپیکر بلوتوث با قیمت مناسب مدل Z623 محصولی بسیار باکیفیت با طراحی خوب است که با حجم و کیفیت صدای خود شما را شگفت زده خواهد کرد. قیمت این دستگاه نیز با آنچه ارائه می دهد مناسب است. اگر می خواهید از این اسپیکر به عنوان اسپیکر کامپیوتر شخصی استفاده کنید، ابتدا باید به دنبال میز بزرگی باشید که جایی برای قرار دادن ساب ووفر حجیم دستگاه داشته باشد و سپس از آن لذت ببرید.
حتی می توانید از این اسپیکر به عنوان سینمای خانگی استفاده کنید و با آن فیلم و سریال تماشا کنید. اسپیکرهای کوچک این دستگاه به شما این امکان را می دهد که بدون اشغال فضای زیادی آن ها را با هر دکوری هماهنگ کنید.
نقاط قوت
کیفیت صدا و حجم بسیار خوب
بدنه مقاوم
ارزش خرید بالا
نقاط ضعف
باس کمی بیشتر از حد معمول است
صدای شنیده شده فراگیر نیست و تا حدودی خطی است

محمدرضا بازدید : 16 شنبه 05 آذر 1401 نظرات (0)

اپیسر که بیشتر در زمینه تولید انواع حافظه فعال است، اسپیکر بلوتوث موبایلی تولید کرده که کیفیت قابل قبولی را ارائه می دهد. در ادامه به بررسی اسپیکر WS211 اپیسر می پردازیم.
شرکت Apicer که نامش بیشتر با حافظه رم، فلش مموری و کارت های حافظه گره خورده است، یک اسپیکر بلوتوث کوچک با حجم و کیفیت صدای خوب روانه بازار کرده است. این محصول که WS211 نام دارد در دو رنگ پرطرفدار مشکی کلاسیک و قرمز موجود است. علاوه بر این اسپیکر بلوتوث اپیسر ابعاد کوچکی دارد و به راحتی می توان آن را حمل کرد و در خانه یا بیرون از آن استفاده کرد.
دفتر اپیسر در ایران نسخه مشکی رنگ این دستگاه را جهت بررسی در اختیار زومیت قرار داده است. WS211 از طیف گسترده ای از اتصالات از جمله بلوتوث، NFC برای جفت شدن و ورودی AUX استفاده می کند و تنها 100000 تومان قیمت دارد.
طراحی
WS211 یک اسپیکر کوچک است که به راحتی می توانید آن را با خود حمل کنید. ظاهر کوچک دستگاه باعث می شود فکر کنید که صدای خروجی کم است، اما در عمل متوجه خواهید شد که این دستگاه می تواند بسیار پر سر و صدا باشد. اسپیکر بلوتوث Apicer تنها 250 گرم وزن و ابعاد آن 84.7 x 83.5 x 60 میلی متر است. از آنجایی که همراه این محصول کیف مخصوصی نیز ارائه شده است، می توانید با قرار دادن آن در گوشه ای از کیف خود همیشه این اسپیکر کاربردی را حمل کنید.
بدنه این اسپیکر از پلاستیک براق ساخته شده و اثر انگشت کاربر روی آن باقی می ماند اما پلاستیک به کار رفته در بدنه مقاومت بالایی دارد و بسیار مستحکم به نظر می رسد. شبکه اسپیکر یادآور بلندگوی ضبط صوت های قدیمی است که در ترکیب با طراحی مدرن بدنه ظاهری جالب به دستگاه بخشیده است.
ماژول NFC در پشت دستگاه قرار دارد که با علامت N ویژه این فناوری مشخص شده است. در قسمت جلویی لوگوی Apacer و زیر آن یک چراغ LED وجود دارد که نشان دهنده وضعیت دستگاه است.
سایر دکمه ها و ورودی های دستگاه به قسمت پایین منتقل شده اند تا به زیبایی این اسپیکر لطمه ای وارد نشود. در قسمت پایین و سمت چپ دکمه های کنترل پخش/استاپ و ولوم/بعدی و قبلی وجود دارد. برای تغییر آهنگ در حال پخش، باید دکمه مربوطه را نگه دارید، در غیر این صورت این دکمه ها صدا را کم و زیاد می کنند. در سمت مقابل یعنی قسمت پایین سمت راست دکمه ای برای پاسخ به تماس دریافتی وجود دارد و میکروفون در کنار آن قرار می گیرد. آره! می توانید به تماس دریافتی پاسخ دهید و از طریق میکروفون با مخاطب خود صحبت کنید. قرار دادن دکمه های کنترلی در قسمت پایینی دستگاه باعث شده تا از نظر ظاهری بدنه ای ساده، زیبا و یکپارچه را ببینیم اما دسترسی به آن ها را کمی سخت کرده است. در واقع برای پاسخ به تماس دریافتی، تغییر صدا و تغییر آهنگ در حال پخش باید این اسپیکر را بلند کنید یا در صورت نگه داشتن دکمه ها انگشت خود را زیر دستگاه قرار دهید که چندان کاربرپسند نیست.
در قسمت پشتی جک هدفون 3.5 میلی متری برای ورودی AUX، ورودی microUSB برای شارژ دستگاه و دکمه پاور تعبیه شده است.
در کل می توان ظاهر این اسپیکر را مناسب توصیف کرد. وسیله ای کوچک، زیبا و سبک که دسترسی به دکمه های آن کمی سخت است.
روش های اتصال
یکی از ویژگی های Epicer WS211 این است که می توان طیف وسیعی از دستگاه ها را به روش های مختلف به آن متصل کرد و از موسیقی لذت برد. همانطور که در نام این محصول ذکر شد، WS211 از استاندارد ارتباط بلوتوث پشتیبانی می کند و به همین دلیل می توان از آن برای دریافت و پخش آهنگ یا هر فایل موسیقی از تلفن همراه استفاده کرد. از دیگر ویژگی ها و امکانات این اسپیکر می توان به استاندارد NFC اشاره کرد که به لطف آن، کاربر می تواند با استفاده از گوشی یا تبلت خود به آرامی بر روی اسپیکر ضربه بزند تا این دو دستگاه با یکدیگر جفت شوند و داده ها منتقل شود. در کمترین زمان ممکن آنچه را که می خواهید بدست آورید. شما می توانید تمام دستگاه های هوشمند خود مانند تبلت یا گوشی های هوشمند را به صورت بی سیم به این اسپیکر متصل کنید.

از طرفی برای پشتیبانی از دستگاه های پخش ساده تر، ورودی AUX نیز در نظر گرفته شده است تا کاربر بتواند P3 Player، لپ تاپ، تلفن همراه یا هر دستگاه پخش دیگری را به آن متصل کرده و به موسیقی گوش دهد.
دو راه برای اتصال دستگاه از طریق بلوتوث وجود دارد:
1. استفاده از NFC: اگر تلفن شما از فناوری NFC پشتیبانی می کند، می توانید تلفن خود را در چندین دستگاه به بلندگوی Epicer متصل کنید. برای این کار کافی است گوشی را روشن کرده و نگهدارنده گوشی خود را به قسمتی از اسپیکر که ماژول NFC در آن قرار دارد و با علامت مشخص شده است نزدیک کنید. تلفن شما برای اتصال به بلندگو اجازه می خواهد. با تایید این موضوع می توانید موسیقی مورد نظر خود را پخش کنید.
2. بدون استفاده از NFC: اگر گوشی شما از NFC پشتیبانی نمی کند، باید بلندگو را خاموش و دوباره روشن کنید. توجه داشته باشید که LED در بخش آن چشمک می زند. وقتی دستگاه وارد حالت جفت شدن شد، باید بلوتوث گوشی را روشن کند، گزینه بلندگو را پیدا کرده و آن را لمس کند. با انتخاب گزینه pairing گوشی شما با این اسپیکر جفت می شود و می توانید از آن استفاده کنید.
یک پخش کننده موسیقی به نام ApacerMusic نیز برای این محصول در نظر گرفته شده است که امکان مدیریت آسان فایل و ایجاد لیست پخش را فراهم می کند.
حجم و کیفیت صدای خروجی
ظاهر این دستگاه در نگاه اول این تصور را ایجاد می کند که با محصولی کوچک و قابل حمل کوچک است و ممکن است صدای خروجی کم باشد. اما در عمل برعکس این امر ثابت شده است. WS211 صدای خروجی قابل قبولی تولید می کند و حجم آن فراتر از حد انتظار است. در واقع صدای تولید شده توسط این اسپیکر به قدری بلند است که می تواند حتی در محیط های نسبتا شلوغ به صدای غالب تبدیل شود، بنابراین می توانید تصور کنید که با یک محصول ضعیف کمتر صدایی دارید، زیرا این ابزار برقی صدای 3 وات مناسب به نظر می رسد. .
کیفیت صدای خروجی نیز به خوبی بلندگوهای قابل حمل گران قیمت نیست، اما رضایت بخش است. در هر دستگاهی با اسپیکری مواجه هستیم که نمی تواند چنین ابعادی از صدا را اجرا کند اما کیفیت آن را می پذیرد و می تواند گوش دادن به موسیقی را برای کاربر به ارمغان بیاورد. نکته مهم این است که با افزایش حجم صدا، کیفیت آن تحت تاثیر قرار نمی گیرد. موضوعی که در بسیاری از اسپیکرهای بلوتوث با برندهای مختلف در بازار شاهد آن هستیم. یعنی وقتی حجم صدا از حد معینی فراتر رود، کیفیت به شدت افت می کند. چنین موردی را حتی در بالاترین میزان صدا در بلندگوی Apicer نمی بینیم.
باتری
اسپیکر دندانی Apicer مجهز به باتری لیتیوم یون با بلوک 1200 میلی آمپر ساعتی است. Epicer ادعا می کند که این باتری می تواند تا 7 ساعت پخش مداوم موسیقی را دوام بیاورد. اگر این کار را انجام می دادیم، یک لیست پخش را آزمایش می کرد تا زمانی که اسپیکر از شارژ کامل به صفر برسد و خاموش شود. در این تست صدا را روی بالاترین سطح ممکن قرار می دهیم. این فرآیند حدود 6 ساعت و 40 دقیقه طول کشید که اپیسر در مورد عمر باتری اسپیکر ادعا می کند.
نتیجه
WS211 سبک و سنگین است، کیفیت ساخت آن قابل قبول است، باتری آن به خوبی می تواند نیازهای کاربر را برطرف کند، طیف وسیعی از دستگاه ها و ورودی ها را پشتیبانی می کند و کیفیت صدا و صدای آن راضی کننده است. از این اسپیکر می توانم برای مکالمات تلفنی گروهی مثلا در جلسات یا پخش موسیقی و هر صدای دیگری استفاده کنم.
البته این اسپیکر کیفیت فوق العاده ای را که اسپیکرهای بلوتوث حرفه ای و گران قیمت ارائه می دهند را ندارد اما نسبت به قیمت آن کیفیتی فراتر از حد انتظار است. WS211 جزو بهترین اسپیکرهای بازار نیست اما با قیمت 100 هزار تومانی خود می تواند گزینه بسیار مناسبی برای برنامه های موسیقی باشد.

می توانید این اسپیکر را که در دو رنگ قرمز و مشکی ارائه شده است، در کیف مخصوصی که به همراه دارد قرار دهید و همیشه همراه خود داشته باشید.

محمدرضا بازدید : 14 پنجشنبه 03 آذر 1401 نظرات (0)

اگر از فروشگاه های لوازم جانبی آنلاین یا بازار موبایل دیدن کرده باشید، متوجه شده اید که تنوع فلش مموری چقدر بالاست! قطعا انتخاب یک فلش مموری خوب در میان این تنوع بسیار دشوار است. اما اگر فیلترهای خاصی را برای خود تعریف کنید، فرآیند زمان بر خرید بهترین فلش مموری به یک کار ساده و آسان تبدیل خواهد شد. منظور ما از تعریف فیلتر این است که یک لیست فرضی یا حتی یک لیست واقعی از انتظارات خود از یک فلش مموری را در نظر بگیرید و گزینه های موجود را با توجه به آن لیست بررسی کنید. اما اگر نمی دانید چگونه یک فلش مموری خوب انتخاب کنید، پیشنهاد می کنیم ابتدا مقاله راهنمای خرید فلش مموری را مطالعه کرده و سپس این مقاله را دنبال کنید. در این مطلب به بررسی تعدادی از بهترین و محبوب ترین فلش های USB پرداختیم که قیمت آن ها تا 200 هزار تومان می باشد.

بهترین فلش مموری 64 گیگابایتی 200 هزار تومان چیست؟
معمولا ظرفیت، برند، جنس بدنه و سرعت، مهم ترین فاکتورهای یک فلش مموری خوب و باکیفیت هستند. قطعا فلش USB که تمامی این موارد را داشته باشد هزینه نسبتا بالایی دارد. پیشنهاد ما این است که انتخاب خود را مطابق انتظارات خود از Flash محدود کنید. به عنوان مثال، اگر واقعاً ضد آب بودن فلاش برای شما مهم نیست، سراغ فلش USB ضد آب نروید. زیرا با همان هزینه ای که برای خرید این فلش می پردازید، می توانید یک فلش مقاوم یا یک کارت حافظه با ظرفیت بالا خریداری کنید. به همین دلیل تاکید می کنیم که ابتدا خوب فکر کنید و ببینید چه مدل فلش برای شما کار می کند. ظرفیت بالا مهم است یا طراحی؟ قیمت فلش مهم است یا اندازه؟

1- فلش مموری Sandisk Cruzer Blade CZ50
یکی از محبوب ترین و بهترین چراغ قوه های SanDisk مدل Cruzer Blade CZ50 می باشد. با وجود پلاستیکی بودن بدنه این فلاش، مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد. دیسک خورشیدی Cruzer Blade CZ50 به گونه ای طراحی شده است که می توانید برای جلوگیری از گم شدن آن یک بند به آن وصل کنید. رنج قیمت 64 گیگابایت SanDisk Flash حدود 80 تا 100 هزار تومان است.

نکاتی در مورد فلاش SanDisk Cruzer Blade CZ50:
عدم پشتیبانی از رابط USB 3.0 نقطه ضعف اصلی این فلش است. این فلش از نوع USB 2.0 بوده و حداکثر سرعت آن 480 مگابایت بر ثانیه است. سرعت نه چندان بالای این فلش ممکن است کمی از زمان انتقال اطلاعات شما را هدر دهد.
نداشتن کاور را می توان یکی از مزیت های این مدل فلش سن دیسک دانست. معمولا گم شدن درب فلاش یکی از رایج ترین اتفاقات است. این فلش به گونه ای طراحی شده است که نه نیازی به کاور دارید و نه نگران گم شدن کاور آن باشید.
قابلیت رمزگذاری روی فلش از دیگر مزایای این فلش است. البته انجام این کار به کمک نرم افزارهای رمزنگاری خاص امکان پذیر است.

2- فلش مموری E-data مدل DashDrive UV150
اگر به دنبال بهترین فلش مموری 64 گیگابایتی هستید که قیمت بالایی هم نداشته باشد، مدل E-Data DashDrive UV150 می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. رابط این فلش از USB 3.1، USB 2.0، USB 3.0 پشتیبانی می کند و حداکثر سرعت 90 مگابایت بر ثانیه برای خواندن و 40 مگابایت بر ثانیه برای نوشتن را ارائه می دهد. طراحی زیبا و رنگ آمیزی این فلاش را می توان یکی از اصلی ترین نکات مثبت آن دانست. کاور فلاش برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل آن طراحی شده است و می توانید برای جلوگیری از گم شدن کاور آن را به انتهای فلاش متصل کنید! رنج قیمت این فلش از 100 تومان شروع و تا 150 تومان ادامه دارد.

نکاتی در مورد درایو فلش DashDrive UV150:
سازگاری با تمامی سیستم عامل های ویندوز XP، ویندوز ویستا، ویندوز 7، ویندوز 8، مک OSX 10.5 بعد، لینوکس کرنل 2.6 یا بالاتر از مزایای این محصول فلش می باشد.
در پایین این فلش یک شیاف قرار داده شده است تا بتوانید یک مارک به آن وصل کنید.
سرعت انتقال اطلاعات این فلش بالاست.

3- فلش مموری Transcend مدل JetFlash 810 - بهترین فلش 64 گیگ از نظر کاربران
به جرات می توان گفت Transcend این قابلیت را دارد که به عنوان بهترین برند فلش مموری معرفی شود. کیفیت و مقاومت بدنه فلش ترنسند مدل JetFlash 810 باعث شده تا در لیست بهترین فلش های 64 گیگابایتی جایگاه سوم را به خود اختصاص دهد. مهمترین ویژگی مثبت مدل Transcend JetFlash 810 ضد آب بودن آن است. البته مقاومت این فلاش تنها در برابر آب و رطوبت نیست. بلکه مقاومت در برابر ضربه، لرزش و ضربه یکی از ویژگی های مهمی است که باعث محبوبیت این مدل فلاش در بین کاربران شده است. دو برنامه RecoveRx و Transcend Elite همراه با فلش ارائه شده اند تا امکان مدیریت داده ها با رمزگذاری و همچنین پشتیبان گیری از اطلاعات فلش فراهم شود. رنج قیمت فلش مموری Tresand مدل 810 با ظرفیت 64 گیگابایت از 140 تومان شروع و تا 170 تومان ادامه دارد.

نکاتی در مورد درایو فلش DashDrive UV150:
این فلش دارای سرعت USB 3.0 است که سرعت خواندن 80 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن 25 مگابایت بر ثانیه را فراهم می کند.
رنگ فلش Transcend 810 بسیار زیباست و جلوه خاصی دارد.
کیفیت ساخت این فلش بسیار عالی بوده و نظر پرتقاضاترین کاربران را به خود جلب کرده است.
 
4- فلش مموری سیلیکونی پاور مدل Ultima 2 با بدنه آلومینیومی بسیار مقاوم
اگر از آن دسته افرادی هستید که خواهان ذخیره سازی بادوام برای داده های خود هستید و به سرعت USB 3.0 اهمیت نمی دهید، فلش مموری Silicon Power Ultima 2 برای شما مناسب است. این فلش 64 گیگابایتی از تمامی سیستم عامل ها پشتیبانی می کند. بدنه و طراحی این فلاش به کاربردی ترین شکل ممکن طراحی شده است. چراغ LED به کار رفته در این فلاش به کاربران کمک می کند تا از وضعیت فلاش مطلع شوند.

رنج قیمت این فلش از 170 هزار تومان شروع می شود و تا 200 تومان می رسد اما شما می توانید با مراجعه به صفحه خرید فلش سیلیکون پاور این فلش را با تخفیف ویژه تهیه کنید. در اکثر مواقع فروشگاه اینترنتی محصولات خود را با تخفیف ویژه به فروش می رساند.

نکاتی در مورد فلاش سیلیکونی سری i Ultima II:
جنس بدنه این فلش آلومینیومی است و هیچ خط و خش روی بدنه این فلش وجود ندارد
وزن پاور فلاش سیلیکونی بسیار کم (10 گرم) می باشد.
این فلش دارای 7 برنامه پشتیبان و عملکرد امنیتی است که از اطلاعات شما محافظت می کند
سازگار با اکثر سیستم عامل ها
خلاصه کلی:
در این لیست سعی کرده ایم 4 محصول پرطرفدار و باکیفیت را معرفی کنیم. در پایان پیشنهاد می شود اگر قصد خرید نوع دیگری از فلش مموری را دارید که در این لیست نیست، در صورت امکان آن را با سایر محصولات مشابه مقایسه کنید. همچنین اگر تجربه خرید فلش ۶۴ گیگابایتی ارزان قیمت را داشته اید، تجربه خود را در قسمت نظرات بنویسید.

محمدرضا بازدید : 20 چهارشنبه 02 آذر 1401 نظرات (0)

به نظر می رسد یک کابل فیبر نوری معمولی ظرفیت کافی برای حمل تمام ترافیک اینترنت جهان را دارد.

تیمی از محققان موسسه تحقیقاتی شبکه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات ژاپن (NICT) موفق به دستیابی به رکورد جهانی جدیدی از پهنای باند در فیبر نوری با قطر استاندارد شدند.

با رمزگذاری اطلاعات در 55 فرکانس نوری مختلف، محققان به پهنای باندی در حدود 1.53 پتابیت در ثانیه دست یافتند. تکنیکی که به آن مالتی پلکسی نیز می گویند. این پهنای باند برای انتقال کل ترافیک اینترنت جهان (که حدود یک پتابیت در ثانیه تخمین زده می شود) از طریق یک کابل فیبر نوری کافی خواهد بود. چنین سرعتی در انتقال داده حدود یک میلیون برابر بیشتر از اتصالات گیگابیتی است که ما در حال حاضر استفاده می کنیم.

فناوری محققان ژاپنی با استفاده از فرکانس های مختلف نور در سراسر طیف کار می کند. از آنجایی که هر رنگ در طیف نور مرئی و نامرئی فرکانس خاص خود را دارد، می توان از آن برای حمل جریان مستقل اطلاعات استفاده کرد. محققان موفق به دستیابی به راندمان طیفی 332 bps بر هرتز شدند که سه برابر راندمان بهترین تلاش های قبلی آنها در سال 2019 است. جایی که آنها موفق به دستیابی به بازده طیفی 105 بیت در ثانیه بر هرتز شدند.
به گفته TomsHardware، محققان اطلاعاتی را در باند C در 184 طول موج مختلف مخابره کردند. فرکانس‌های مجزا و غیر همپوشانی، طراحی شده برای انتقال اطلاعات به طور همزمان در کابل فیبر نوری. قبل از ارسال اطلاعات از طریق کابل فیبر نوری، نور برای انتقال 55 جریان داده جداگانه مدوله می شود. در مرحله بعد، یک هسته شیشه ای برای انتقال تمام داده ها مورد نیاز است. گیرنده با ارسال اطلاعات، طول موج ها و حالت های مختلف را رمزگشایی می کند تا داده ها را جمع آوری کند. در این آزمایش فاصله بین فرستنده و گیرنده 25.9 کیلومتر بود.

شایان ذکر است که مدولاسیون در الکترونیک و مخابرات فرآیند تغییر یک یا چند مشخصه شکل موج به نام سیگنال حامل با سیگنال مدولاسیون است و معمولاً حاوی اطلاعاتی است که باید ارسال شود. مدولاتور نیز وسیله ای است که مدولاسیون را انجام می دهد.

اخیراً گروه دیگری از محققان موفق به دستیابی به پهنای باند 1.84 پتابیت بر ثانیه با نمونه اولیه رله فوتونی شده اند. این رقم بالاتر از آن چیزی است که تحقیقات ژاپنی به دست آورده است، اما مشکل اینجاست که برای استفاده از آن به یک تراشه فوتونی نیاز داریم. تراشه ای که هنوز در مراحل اولیه طراحی و آزمایش است. بنابراین، تحقیقات خاص ژاپنی احتمالاً زودتر اجرا می شود و زیرساخت فیبر نوری برای استفاده از آن باید به آرامی ارتقا یابد. علاوه بر این، به نظر می رسد سرعت انتقال 1.53 پتابیت در ثانیه همچنان بیش از 50 درصد بیشتر از کل ترافیک اینترنت در جهان باشد و چنین پهنای باند چشمگیری با توجه به تعداد طول موج هایی که محققان در آزمایشات گذشته استفاده کرده اند، خواهد بود. راه حل روشنی برای مقیاس بندی بیشتر پهنای باند در آینده باشد. بود.

محمدرضا بازدید : 13 دوشنبه 30 آبان 1401 نظرات (0)

ایرانسل دقایقی پیش در جریان کنفرانس خود از مودم هیبریدی جدید با قابلیت پشتیبانی همزمان LTE و TD-LTE رونمایی کرد.

ایرانسل دقایقی پیش در کنفرانسی که در دفتر اصلی این شرکت برگزار شد، از مودم ترکیبی جدید با مدل TF-I60 رونمایی کرد. بهترین مودم td lte ایرانسل اولین مودم در ایران است که از فناوری LTE و TDLTE به طور همزمان پشتیبانی می کند. محمود طلایی از ایرانسل در این کنفرانس اعلام کرد که مودم مذکور مجهز به تراشه Cat6 بوده و حداکثر سرعت 300 مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می کند. به گفته محمود طلایی، هدف از طراحی و تولید این مودم، تجمیع فرکانس در بخش TD-LTD بوده است.

مودم TF-I60 ایرانسل از چهار SSID به صورت همزمان پشتیبانی می کند و 32 کاربر می توانند به آن متصل شوند. این مودم طی هفته های آینده وارد بازار می شود و مشترکان ایرانسل می توانند از آن استفاده کنند. تعداد گوشی های هوشمندی که از اینترنت موبایل نسل 4.5 پشتیبانی می کنند در بازار کم است. اما مودم ترکیبی جدید ایرانسل از این قابلیت بهره می برد و می تواند از آخرین نسل اینترنت همراه بهره مند شود.

محمدرضا بازدید : 18 یکشنبه 29 آبان 1401 نظرات (0)

با وجود اینکه Wi-Fi 7 به طور رسمی معرفی شده است، اما هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی گیرد. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چگونه این فناوری سرعت اتصال به اینترنت را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

 

معرفی و عرضه فناوری های جدید به بازار یک موضوع و گسترش استفاده از آن موضوع دیگری است. Wi-Fi 7 آخرین استاندارد برای اتصال بی سیم در محیط خانه و محل کار است که اخیرا معرفی شده است.

 

اگرچه Wi-Fi 7 به طور رسمی معرفی شده است، اما هنوز به شکل نهایی در دسترس نیست و برخی از مشخصات آن هنوز در فرم استانداردهای پیش نویس هستند. البته زمانی که این فناوری کامل شود، احتمالاً تفاوت زیادی بین این نسخه و نسخه های نهایی وجود نخواهد داشت. در همین حال مدیاتک اولین پردازنده دنیا را با پشتیبانی از فناوری مذکور معرفی کرد و هم اکنون از طریق Dimensity 9200 در دسترس است.

 

Wi-Fi 7: یک پیشرفت بزرگ نسبت به Wi-Fi 6E

همانطور که گفته شد، Wi-Fi 7 در حال حاضر در مرحله پیش نویس است و بنابراین هنوز به بلوغ نرسیده است، اما نسخه نهایی که گفته می شود در مارس 2024 وارد بازار می شود، انتظار می رود تفاوت چندانی با نسخه فعلی نداشته باشد. با این حال مدیاتک پشتیبانی از این فناوری را آغاز کرده است و این امکان وجود دارد که به زودی محصولات دیگری با این فناوری روانه بازار شوند.

Wi-Fi 7 که با نام 802.11be نیز شناخته می شود، این پتانسیل را دارد که نحوه کار اتصالات بی سیم خانه را تغییر دهد. این فناوری نوید چهار برابر کردن سرعت فعلی Wi-Fi 6E و گسترش مناطق پوشش سیگنال را می دهد.

 

طبق گفته Gizchina، Wi-Fi 7 از طیف 6 گیگاهرتز استفاده کامل خواهد کرد. همانطور که قبلاً با ارتقا از Wi-Fi 6 به Wi-Fi 6E دیدیم، عرض هر کانال نیز افزایش می یابد. با توجه به مشخصات فعلی Wi-Fi 7، این کانال ها بین 160 تا 320 مگاهرتز هستند و ممکن است پس از انتشار رسمی تغییر چندانی نداشته باشند. علاوه بر این، سرعت وای فای MIMO دو برابر بیشتر خواهد بود و در مجموع 16 جریان داده را ارائه می دهد.

 

Wi-Fi 7 از کانال هایی با عرض دو برابر، سه فرکانس همزمان و دو برابر MIMO برای دستیابی به سرعت 48 گیگابیت بر ثانیه استفاده می کند.

 

چه چیز جدیدی در Wi-Fi 7 وجود دارد؟

با وای فای 7 مدولاسیون سیگنال نیز تغییر می کند و QAM-4096 و OFDMA را خواهیم داشت. اینتل قبلاً اعلام کرده بود که Wi-Fi 7 قادر به انتقال 48 گیگابیت در ثانیه خواهد بود. برای مقایسه، USB 4 سرعتی معادل 40 گیگابیت در ثانیه را ارائه می دهد و از طریق کابل به حداکثر سرعت کمتر از 8 گیگابیت در ثانیه می رسد.

 

استاندارد Wi-Fi 7 که برخی افراد و شرکت‌ها از آن استفاده می‌کنند، اکنون سرعت فوق‌العاده بالای آن را Multi-Link Operation یا MLO می‌نامد. این سیستم امکان استفاده همزمان از کانال های 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز را از طریق نوعی تجمیع کانال فراهم می کند و سرعت آن تا چهار برابر سرعت وای فای 6E امروزی خواهد بود. در واقع به نظر می رسد که این فناوری زودتر از سال 2024 در دسترس خواهد بود.

 

پهنای باند بیشتر، سرعت بیشتر، تاخیر کمتر

Wi-Fi 7 وابسته به طیفی است که در حال حاضر توسط Wi-Fi 6E استفاده می شود و شامل 7.125 گیگاهرتز یا کل باند 6 گیگاهرتز است. علاوه بر این، بهبودهایی در پهنای باند این فناوری ایجاد شده است.

 

پاسخگویی شبکه یکی از عواملی خواهد بود که با Wi-Fi 7 افزایش می‌یابد، زیرا این تجمع کانال تضمین می‌کند که نرخ تأخیر با اجازه دادن به بسته‌های داده برای انتقال همزمان در چندین کانال کاهش می‌یابد. بار دیگر به این نکته اشاره می کنیم که تمامی قابلیت های Wi-Fi 7 در سال 2024 در دسترس خواهند بود.

محمدرضا بازدید : 19 دوشنبه 28 شهریور 1401 نظرات (0)

فناوری Mini-LED می تواند آینده صفحه نمایش دستگاه های مختلف مانند گوشی های هوشمند، لپ تاپ ها و تبلت ها را تغییر دهد.

برای سال ها، فناوری نمایشگر به طور پیوسته در مسیر خود پیشرفت کرده است. البته پس از ساخت اولین صفحه نمایش انعطاف پذیر گوشی های هوشمند، محصولات مرتبط با این فناوری جهشی را تجربه کردند. اکنون نمایشگرهای OLED حتی در گوشی های میان رده نیز جایگزین فناوری LCD شده اند که نشان دهنده پیشرفت شرکت های تولید پنل نمایشگر است. پنل OLED آخرین ایستگاه برای توسعه نمایشگرها نیست. چرا که مدتی است نام یک فناوری جدید در فضای مجازی منتشر شده است. با توجه به اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده است، به نظر می رسد که فناوری Mini-LED آینده نمایشگرها باشد.

اپل تا سال 2021 از فناوری Mini-LED در محصولات خود استفاده خواهد کرد
گزارش ها از اپل کمپ حاکی از آن است که خطوط تولید آی پد و مک این شرکت تا قبل از پایان سال 2021 از نمایشگرهای Mini-LED استفاده خواهند کرد.به نظر می رسد اپل دو شرکت اپیستار و سنان اپتوالکترونیکس را به عنوان تامین کنندگان احتمالی این محصول در نظر گرفته است. البته در ابتدا این نمایشگر جدید بسیار گران قیمت خواهد بود. زیرا این اتفاق برای همه فناوری های نوظهور می افتد. به نظر می رسد قیمت نمایشگرهای تولید شده با این فناوری تا سال 2021 کاهش یابد; در نتیجه، انتظار می رود شرکت های مختلف در سال های آینده از آن در چندین بخش استفاده کنند.

حال این فناوری جدید که اپل قصد دارد برای نسل بعدی محصولات خود استفاده کند دقیقا چیست و چه مزیت هایی نسبت به سایر مدل های فعلی مانند LCD و OLED دارد؟ در ادامه این مقاله به توضیح کامل فناوری مذکور می پردازیم.
درک کامل از تکنولوژی Mini-LED
تقریباً از نام این فناوری می توان به اطلاعات آن پی برد. صفحه نمایش تولید شده با این فناوری دارای ال ای دی های بسیار کوچکی است که نور آن را تشکیل می دهند. مینی ال ای دی ریشه در تکنولوژی قدیمی نور پس زمینه در نمایشگرهای LCD دارد. تفاوت این نوع نمایشگر با مدل های قبلی این است که به جای استفاده از پس زمینه بزرگ یا چندین نور پس زمینه کوچک، از هزاران LED برای ارائه بهترین کیفیت استفاده می کند. برای مطابقت با طبقه بندی Mini-LED، اندازه این دیودهای نور پس زمینه کمتر از 0.2 میلی متر در نظر گرفته می شود.

در نمایشگرهای OLED، برای نشان دادن قسمت مشکی، پیکسل های قسمت مورد نظر به صورت جداگانه خاموش می شوند. اما در LCD اینطور نیست و برای این منظور از رنگ مشکی استفاده می شود. در پنل های مینی ال ای دی می توان از این روش بهتر استفاده کرد و حتی از پیچیدگی فرآیند کاسته شد.

این امر باعث می شود که Mini-LED در مقایسه با Micro-LED بسیار کاربردی تر باشد و در نتیجه گزینه مقرون به صرفه تری در نظر گرفته شود. قرار دادن تعداد زیادی OLED کوچک روی صفحه نمایش برای تلویزیون های بزرگ مناسب است. اما در نمایشگرهای کوچکتر با تراکم پیکسلی زیاد، مانند لپ تاپ ها و گوشی های هوشمند، این کار بسیار دشوار خواهد بود. پانل های ساخته شده با تکنولوژی Mini-LED کمتر با این مشکلات روبرو هستند. زیرا همانطور که قبلاً گفتیم به تراکم پیکسلی محدود نمی شود. با این حال، اکنون تنها تعداد کمی از محصولات تلویزیونی تجاری از این فناوری استفاده می کنند.

فناوری Micro-LED همچنان از نظر نسبت کنتراست و رنگ مشکی عمیق مشکل دارد و قیمت آن نیز بسیار گران است. نکته ای که در این بخش مهم به نظر می رسد کاهش فاصله LCD و OLED با وجود فناوری Mini-LED است.

دلیل استفاده از فناوری جدید Mini-LED در محصولات آینده
قیمت فناوری میکرو ال ای دی در مقایسه با سایر گزینه ها بسیار گران است
دلیل اصلی استفاده از فناوری های جدید عموماً بهبود دستگاه است و دنیای نمایشگرها نیز از این امر مستثنی نیست. همانطور که شرکت ها فناوری های نمایشگر را بهبود می بخشند، به دنبال تصاویر واضح تر هستند. OLED می تواند بهتر از LCD باشد. اما هنوز هم بسیار گران است. به همین دلیل، این گزینه به طور کلی برای صفحه نمایش های بزرگ با تراکم بالا مانند لپ تاپ و تبلت مناسب نیست. در تئوری، Micro-LED تکنولوژی برتر است. اما در حال حاضر استفاده از چنین پنلی برای اپل بسیار گران است. همچنین نباید مشکل ساخت محصولات کوچکتر با این فناوری را فراموش کرد.

در این میان مینی ال ای دی می تواند بهترین گزینه باشد. یکی از دلایل انتخاب این فناوری کیفیت تصویر و نسبت کنتراست متناظر با OLED و روشنایی بیشتر است. همچنین فراموش نکنید که هزینه ساخت نمایشگر با استفاده از این فناوری نسبت به سایر گزینه ها ارزان تر است. نیازی به گفتن نیست که نمایشگرهای Mini-LED اولیه گران هستند. اما در سال های آینده این فناوری مقرون به صرفه تر خواهد شد. این فناوری می تواند یکی از اتفاقات مهمی باشد که در دنیای نمایشگرها رخ داده است.

محمدرضا بازدید : 23 چهارشنبه 23 شهریور 1401 نظرات (0)

تلویزیون جدید TCL 98C735 که قبلا در نمایشگاه CES به نمایش گذاشته شده بود، بار دیگر در IFA به نمایش درآمد. این تلویزیون 98 اینچی دارای صفحه نمایش 120 هرتزی QLED با رزولوشن 4K است.

در جریان IFA 2022، TCL از تلویزیون 4K QLED جدید خود رونمایی کرد که دارای صفحه نمایش 98 اینچی است و با نام 98C735 شناخته می شود. این تلویزیون به نرخ تازه سازی 120 هرتز مجهز شده و روشنایی متوسط ​​450 نیت را ارائه می دهد.

TCL می گوید تلویزیون جدیدش نسبت کنتراست 6000:1 دارد و از استانداردهای Dolby Atmos، Dolby Vision IQ و HDR10+ پشتیبانی می کند.

TCL می گوید نمایشگر تلویزیون جدیدش به فناوری تخمین و جبران حرکت (MEMC) مجهز شده است. فناوری MEMC که در تلویزیون های دیگر نیز به کار رفته است، فریم های جدیدی را بین فریم های اصلی ایجاد کرده و آنها را به حرکت در می آورد. در نتیجه این کار کیفیت نهایی تصویر افزایش یافته و تاری آن کاهش می یابد.

تلویزیون TCL 98C735 که قبلا در نمایشگاه CES 2022 به نمایش گذاشته شده بود، دارای یک سری قابلیت های بازی است. طبق اعلام رسمی، 98C735 دارای زمان پاسخگویی 15 میلی‌ثانیه، نرخ نوسازی متغیر (VRR)، حالت تأخیر کم خودکار (ALLM) و پورت ورودی HDMI 2.1 است.

تلویزیون TCL جدید از سیستم عامل اندروید R OS بهره می برد و امکان کنترل آن از طریق فرمان صوتی Google Assistant وجود دارد.

تلویزیون TCL جدید از بلندگوهای 10 وات و 15 واتی استفاده می کند، با این حال، کاربر می تواند از نوار صوتی برای دسترسی به تجربه صوتی بهتر استفاده کند. TCL 98C735 هم اکنون در آلمان و استرالیا با قیمت های 6430 دلار و 5401 دلار موجود است. در حال حاضر تاریخ عرضه این تلویزیون در سایر بازارها ذکر نشده است.

محمدرضا بازدید : 18 دوشنبه 21 شهریور 1401 نظرات (0)

اسنوا اعلام کرده است که از این پس تلویزیون های هوشمند خود را با استفاده از سیستم عامل اندروید Huma عرضه خواهد کرد.

در این میان، تجربه کاربری نقش اساسی دارد. به عنوان مثال می توان به تولیدکنندگان گوشی های هوشمند اشاره کرد. با سفارشی‌سازی پلتفرم‌ها، آن‌ها نوع درک مخاطب را در سطحی همسو با هویت برندشان قرار می‌دهند. موضوعی که برندهای ایرانی کمتر به آن توجه می کنند.

یکی از موضوعاتی که کاربران اخیرا و شاید در 2 سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کووید 19 داشته اند، تلویزیون است. این دستگاه ها قبلا تمام توان خود را در نمایش کیفیت و وضوح و امروز در امکاناتی که حول معنای «هوشمندتر» آنها می چرخد، قرار داده اند.

سیستم عامل و رابط کاربری تلویزیون ها امروزه به یک ویژگی مهم تبدیل شده است. اسنوا با درک این موضوع و همکاری با گروه دانش ایرانیان از سیستم عامل اندروید مبتنی بر هوما در تلویزیون های خود رونمایی کرده است. هوما نامی کردی و به معنای مرغ شادی است. این پلتفرم که حاصل همکاری اسنوا با یک گروه دانش بنیان ایرانی است، قرار است محیطی متفاوت برای مشتریان این برند باشد. از گرافیک با کیفیت بالاتر، پردازش گفتار گرفته تا جستجو به زبان فارسی با امکان تشخیص هویت دستور و اتصال به سرورهای ایرانی که تجربه جدیدی در این فضا خواهد بود.

لوازم خانگی امروزه فقط یک محصول نیستند. بلکه بخشی از نگرش مردم به سبک زندگی شده است. تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز به این موضوع پی برده اند. امروزه آنها هوشمندتر، دقیق تر و با ویژگی های بسیار متفاوت شده اند. از جاروبرقی‌های روباتیک گرفته تا بهترین مدل تلویزیون اسنوا ۵۰ اینچ، همه نشان می‌دهند که کاربردهای اولیه دیگر لذت‌بخش نیستند. البته این را نیز می توان در نظر گرفت که زمان بسیار فشرده است و حجم فعالیت های مخاطبان نه تنها می تواند کاهش یابد، بلکه روند افزایشی نیز دارد.

در حال حاضر قرار است هوما روی تلویزیون های جدید این شرکت نصب شود. Snowva اعلام کرده است که احتمالا در آینده نزدیک صاحبان Snowva TV می توانند نرم افزار تلویزیون خود را به Huma ارتقا دهند، البته مدل هایی که احتمال ارتقا به این سیستم عامل وجود دارد مشخص نیست و Snowva اطلاعاتی در این زمینه ارائه نکرده است.

محمدرضا بازدید : 16 دوشنبه 21 شهریور 1401 نظرات (0)

یکی از محبوب ترین برندهای لوازم خانگی در ایران، برند بوش است که توانسته با تولید لوازم خانگی باکیفیت طرفداران زیادی پیدا کند. یکی از پرطرفدارترین محصولات این برند جاروبرقی بوش می باشد که در ادامه قصد داریم به بررسی کیفیت جاروبرقی بوش بپردازیم و به طور مختصر در مورد عیب یابی جاروبرقی اصلی بوش صحبت کنیم.

تشخیص جاروبرقی اصل بوش از تقلبی
اما همانطور که قول داده بودیم، ابتدا می خواهیم در مورد نحوه تشخیص جاروبرقی اصلی و تقلبی بوش صحبت کنیم:

جاروبرقی های تقلبی بوش نسبت به جاروبرقی های اصلی بوش قیمت ارزان تر و کیفیت پایین تری دارند که قطعا در هنگام خرید باید فکر کنید که جاروبرقی تقلبی است.
ساده ترین راه برای تشخیص  بوش، جستجوی مدل جاروبرقی در گوگل و مراجعه به وب سایت اصلی برند بوش است. اگر مدل مورد نظر با همان ظاهر در سایت موجود است، با خیال راحت آن را خریداری کنید.
علاوه بر این سعی کنید خرید خود را از فروشگاه های معتبر سراسر کشور انجام دهید.
راهنمای خرید جاروبرقی به شما در خرید کمک می کند.
جاروبرقی های بوش چه ویژگی هایی دارند؟
اولین چیزی که برای بررسی کیفیت جاروبرقی بوش باید در نظر بگیرید، تحقیق در مورد ویژگی های جاروبرقی بوش است.

یکی از بهترین جاروبرقی های دنیا برند بوش است که با ویژگی هایی مانند موتورهای بسیار قدرتمند، طراحی زیبا، امکانات خاص و عمر طولانی، طرفداران زیادی دارد.
آشنایی و بررسی تاریخچه کارخانه جاروبرقی بوش
اگر تعریف جاروبرقی بوش را زیاد شنیده اید، اما تا به حال تجربه خرید محصولی از این برند را نداشته اید، به شما توصیه می کنیم قبل از بررسی کیفیت جاروبرقی بوش، نگاهی به تاریخچه برند کارخانه بوش بیندازید. پاک کننده ها

برند بوش یکی از 10 شرکت بزرگ آلمانی در آلمان با بیش از یک قرن سابقه است که در 4 حوزه اصلی لوازم خانگی و ابزار کارگاهی، فناوری های صنعتی و انرژی و ساخت و ساز، نرم افزار و راه حل های سخت افزاری موبایل فعالیت می کند. در زمینه تولید قطعات خودرو شهرت بسیار عجیبی دارد.
بنیانگذار بوش رابرت بوش در سال 1886 بود و کار خود را با تأسیس کارگاهی در اشتوتگارت آغاز کرد.
حتی با جنگ جهانی اول، این برند توانست با استراتژی خود به توسعه خود ادامه دهد، اما در نیمه دوم دهه 1920 با بحران مواجه شد و به دلیل کاهش تقاضا، شرکت را به فکر تولید محصولات جدید انداخت.
استراتژی های جدید این برند شامل بهبود در تولید محصولات موجود و تولید سری در دسته ابزارهای برقی، فناوری های گرمایشی و تولید تلویزیون و رادیو بود.
سپس شرکت بوش شروع به تولید محصولات آشپزخانه کرد که علاوه بر یخچال بوش و جاروبرقی بوش، همزن بوش یکی از اختراعات جدید این شرکت بود که تقاضای زیادی داشت.
فروش بین المللی این شرکت از 51 درصد در سال 1990 به 72 درصد در سال 2000 افزایش یافت.
بوش پس از ورود به بازار هند و ژاپن در سال 1994، دفاتر فروش خود را در چین تاسیس کرد.
ساخت جاروبرقی بوش کجاست؟
یکی از رایج ترین سوالات بسیاری از شما هنگام بررسی کیفیت جاروبرقی بوش این است که؛ ساخت جاروبرقی بوش کجاست؟ همانطور که در قسمت قبل به طور مفصل در مورد تاریخچه جاروبرقی بوش صحبت کردیم گفتیم که این برند ساخت کشور آلمان است که بیش از یک قرن است که در زمینه تولید قطعات خودرو، لوازم خانگی و ... فعالیت دارد.

بهترین مدل جاروبرقی بوش به دلیل ویژگی های خاص خود یکی از محبوب ترین محصولات این برند در سراسر جهان و همچنین کشور ما می باشد.
جاروبرقی بوش با محصولات کدام برندها در داخل و خارج از کشور رقابت می کند؟
یکی از مسائل اصلی در بررسی کیفیت جاروبرقی بوش این است که رقبای جاروبرقی بوش کدامند؟

از رقبای خارجی جاروبرقی بوش می توان به جاروبرقی سامسونگ و پاناسونیک اشاره کرد. و جاروبرقی پارس خزر را می توان از رقبای ایرانی جاروبرقی بوش نام برد.

چرا جاروبرقی بوش بخریم؟
تا اینجا در مقاله بررسی کفایت جاروبرقی بوش سعی کردیم در خرید جاروبرقی به شما کمک کنیم تا انتخاب بهتری داشته باشید. اما اگر تاکنون دلیل خرید جاروبرقی بوش برای شما توجیه نشده است، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

به عنوان یکی از قدیمی ترین و قدرتمندترین شرکت های دنیا در تولید لوازم خانگی از جمله جاروبرقی بوش با قدرت مکش بالا، طول عمر و کیفیت بالا و با افزودن جدیدترین تکنولوژی ها به یکی از پرفروش ترین جاروبرقی ها تبدیل شده است. پاک کننده ها در جهان جمله ایران است.

محمدرضا بازدید : 21 یکشنبه 20 شهریور 1401 نظرات (0)

قصد داریم نگاهی بیندازیم به فناوری هایی که تلویزیون های Neo QLED سامسونگ در اختیار کاربران و علاقه مندان به محصولات این شرکت کره ای قرار می دهند.

اکثر توسعه دهندگان تلویزیون به دنبال کیفیت تصویر عالی هستند. اما طراحان و مهندسان سری تلویزیون‌های Neo QLED سامسونگ بر ارائه سطح جدیدی از تجربه بصری و عبور از مرزهای قدیمی این حوزه تمرکز کردند. هدفی که تلویزیون را با جدیدترین و پیشرفته ترین امکانات در اختیار کاربران قرار داد.

از زمان عرضه رسمی، تلویزیون‌های Neo QLED تأییدیه‌ها و گواهی‌هایی را دریافت کرده‌اند که هیچ تلویزیون دیگری قبلاً نتوانسته است به آن دست یابد. دریافت تاییدیه هایی مانند بهترین عملکرد بازی (Gaming TV Performance) و مراقبت از چشم (Eye Care) از موسسه معتبر VDE بخشی از این موفقیت هاست. این تلویزیون ها مورد توجه رسانه های معتبر عرصه اقتصاد و فناوری دنیا نیز قرار گرفتند و کیفیت تصویر چشم نواز، نوآوری های صدا و طراحی به روز خود را تحسین کردند و بالاترین امتیاز خود را به Samsung Neo QLED اختصاص دادند. سلسله.

در ادامه ماجرای طراحی و ساخت تلویزیون Neo QLED را از زبان سازندگان آن می خوانیم.


آغاز
نوآوری‌های تلویزیون‌های QLED نئو سامسونگ با توسعه کوانتوم مینی LED کلید خوردند. این فناوری منبع نور جدید تلویزیون است و ارتفاع آن تنها یک چهلم LED های معمولی است. مهندسان سامسونگ موفق شدند اندازه ال ای دی را به ذره ای بسیار کوچک کاهش دهند و لایه ای در ابعاد میکرو روی آن قرار دهند که نور را به طور یکنواخت در داخل ال ای دی پخش می کند و در نتیجه این تراشه می تواند به طور مستقل نور تولید و پخش کند. این LED های جدید مزاحمت ها و نویزهای فناوری های قبلی را از بین می برند و به ارائه یک نمایش تصویر طبیعی و صاف کمک می کنند.

Minhoon Lee، یکی از مهندسان درگیر در پروژه Neo QLED TV، می‌گوید: «در تلویزیون‌هایی که از LED معمولی استفاده می‌کنند، یک لنز اضافی در بالای LED قرار می‌گیرد تا نور را به اطراف بتاباند. بنابراین، در سری Neo QLED تمرکز اصلی ما بر روی یک LED جدید بود که به طور مستقل نور ساطع می کند. کوانتوم مینی ال ای دی کوچکتر از مدل های قبلی است و نیازی به لنز اضافی ندارد که به ما امکان می دهد ال ای دی های بیشتری را کنار هم قرار دهیم.

از آنجایی که ارتفاع کوانتوم مینی ال ای دی تنها یک چهلم ال ای دی های قبلی بود، مهندسان برای تولید آنها با مشکلات زیادی مواجه شدند. تجهیزات مناسب برای کار با این ال ای دی های ریز در دسترس نبود و این امر فرآیند تولید را بسیار پیچیده و دشوار می کرد.

کیهون لی، یکی دیگر از مهندسان شرکت کننده در پروژه ساخت تلویزیون Neo QLED می گوید: «علاوه بر مشکل کوچک بودن ال ای دی کوانتوم مینی، محل دقیق برق ورودی به ال ای دی و هماهنگی هزاران عنصر. اطراف آن باید مشخص می شد، اینجا تخصص و تجربه سامسونگ در تولید نمایشگرهای میکرو ال ای دی به کمک ما آمد و با استفاده از این تجربیات توانستیم بر مشکلات فائق آییم.»

جزئیات ماتریس کوانتومی در تلویزیون های جدید سامسونگ

فناوری Local Dimming راه حلی است که با بهینه سازی روشنایی تصویر در هر نقطه و بر اساس روشن یا کم نور بودن تصاویر، کیفیت تصویر را بهبود می بخشد و نزدیک ترین تصویر را به واقعیت نمایش می دهد. افزایش کنتراست روی صفحه در حین نمایش تصاویر زنده و طبیعی به کاهش مصرف انرژی کمک می کند.

سامسونگ مدت هاست که از فناوری Local dimming استفاده می کند و با تحقیق و بررسی این فناوری توانسته آن را بهبود بخشد و توسعه دهد. تلویزیون‌های کوانتومی نئو سامسونگ به نسخه تکامل‌یافته فناوری کاهش نور محلی به نام کوانتوم ماتریکس مجهز شده‌اند.

به کمک این فناوری تلویزیون های Neo QLED روشنایی را تا 12 بیت و در 4096 مرحله افزایش می دهند و به این ترتیب قسمت های تاریک تیره تر و قسمت های روشن روشن تر دیده می شوند و تجربه دقیق و جامع تری را به همراه خواهد داشت. به کاربر منتقل شود. فناوری ماتریس کوانتومی قادر است رنگ ها را در ده ها سطح مختلف بدون نشت نور (شکوفه دادن) نمایش دهد. به عنوان مثال، اگر در حال انجام یک بازی ویدیویی هستید، به راحتی می توانید دشمنان را در یک غار تاریک ببینید و تشخیص دهید.

مینهون لی در این باره می گوید: محدوده روشنایی که چشم انسان می تواند ببیند، محدوده دینامیکی نامیده می شود، در فناوری ماتریس کوانتومی، نور به سطح 4096 افزایش می یابد که به معنای حداکثر محدوده دینامیکی است.

به گفته لی، چشم انسان بسیار حساس است، به همین دلیل این فناوری به گونه ای توسعه یافته است که هر رنگ به جای ترکیب شدن با رنگ های دیگر، نقش خود را ایفا می کند. فناوری ماتریس کوانتومی انرژی اضافی را که در قسمت‌های تاریک صفحه نمایش استفاده نمی‌شود، به قسمت‌های روشن‌تر صفحه نمایش می‌دهد تا روشنایی را به حداکثر برساند. به کمک این موضوع میزان روشنایی تلویزیون های Neo QLED به رقم قابل توجه 4000 نیت رسیده است.

ویژگی های تلویزیون های جدید سامسونگ

علاوه بر کنترل دقیق LED کوانتوم مینی، فناوری کوانتوم ماتریکس منبع نور را برای هر محتوا به طور جداگانه کنترل و نظارت می کند. در واقع کوانتوم ماتریکس با تجزیه و تحلیل منبع محتوای در حال پخش، تجربه واقعی، طبیعی و لذت بخشی از تصاویر را برای کاربران ممکن می سازد.

به عنوان مثال، اگر نیاز به ایجاد حداکثر حس عمق در یک صحنه فیلم باشد، این فناوری با تمرکز نور بر روی جسم مقابل، با تیره کردن پس‌زمینه تصویر، به آن عمق می‌دهد. این فناوری پدیده ای متفاوت و فراتر از روشن و خاموش کردن ساده لامپ است.

ارتقاء پردازنده نئو کوانتومی

هنگامی که صحبت از لذت بردن از بهترین تجربه بصری به میان می آید، کیفیت تصویر محتوا به اندازه داشتن یک صفحه نمایش با کیفیت بالا مهم است. مهندسان سامسونگ برای اطمینان از بهره مندی کاربران تلویزیون های Neo QLED از بالاترین کیفیت تصویر، پردازنده پیشرفته Neo Quantum مجهز به هوش مصنوعی را طراحی کرده اند. با وجود این پردازنده و حتی اگر منبع اصلی تصاویر رزولوشن بالا نباشد یا سرعت اینترنت کاربران پایین باشد، Neo QLED قادر است آن را به بهترین کیفیت ارتقا دهد.

این پردازنده با استفاده از 16 مدل شبکه عصبی مختلف که هر کدام با استفاده از فناوری یادگیری عمیق و هوش مصنوعی آموزش دیده اند، می تواند تصاویری با کیفیت 4K یا 8K بدون توجه به کیفیت تصویر اصلی ارائه دهد.

Bonggeon Lee یکی از اعضای تیم سازنده Neo QLED در مورد این پردازنده می گوید: عملکرد پردازنده Neo Quantum به این صورت است که ابتدا ویژگی های ویدیوی مورد نظر را تحلیل می کند و سپس بهینه و مناسب ترین شبکه عصبی انتخاب می شود. در میان 16 شبکه موجود برای بهبود تصویر، در واقع، هر یک از 16 شبکه عصبی موجود قادر به ایفای نقش خاصی هستند تا پردازشگر بتواند به راحتی جزئیات دقیق را بر روی ویدیو اعمال کند.

به گفته لی، روش پردازشگر برای بهبود تصویر و پرکردن پیکسل ها دقیق تر و پیشرفته تر شده است. معمولا سازندگان تلویزیون از روش هایی مانند استفاده از اطلاعات پیکسل های همسایه برای تطبیق تصویر با نمایش محصولات خود استفاده می کنند که در نهایت باعث تار شدن تصویر نهایی و کاهش کیفیت آن می شود.

اما با پردازنده نئو کوانتوم، تجزیه و تحلیل دقیق شبکه عصبی برای پر کردن پیکسل ها برای بهبود تصویر به واقعی ترین شکل ممکن استفاده می شود. استفاده از مدل هوشمند این امکان را به تلویزیون می دهد تا بدون توجه به کیفیت ویدیوی ورودی (SD، HD، FHD، 4K) بهترین راه حل ممکن را اجرا کند.

تلویزیون نئو QLED

ابعاد همواره یکی از مهم ترین عوامل در تصمیم گیری کاربران برای خرید تلویزیون بوده است. به همین دلیل مهندسان و طراحان معتقد بودند که "بزرگتر بهتر است" هنگام ساخت Neo QLED. این رویکرد در ساخت تلویزیون نیز مورد استفاده قرار گرفت.

Bonggeon Lee در مورد ابعاد تلویزیون می‌گوید: «در گذشته برخی از افراد نسبت به تلویزیون‌های بزرگ احساس خوبی نداشتند؛ زیرا همه پیکسل‌ها با وضوح و شفافیت دیده نمی‌شدند و تجربه بصری ناخوشایندی ایجاد می‌کردند. اما در تلویزیون‌های Neo QLED ، این فناوری به اوج خود رسیده است و این به کاربران امکان می دهد بهترین کیفیت تصویر را در صفحه نمایش بزرگ تلویزیون خود مشاهده کنند.

تمامی این قابلیت ها باعث شده تا سری نئو QLED سامسونگ عصر جدیدی را در زمینه سرگرمی های خانگی آغاز کند و تجربه بصری دلپذیر و هیجان انگیزی را برای تمامی خانه ها به ارمغان بیاورد.

محمدرضا بازدید : 19 شنبه 19 شهریور 1401 نظرات (0)

پس از غیبت نسبتا طولانی، دوو دوباره وارد بازار کشور شد. گروه صنعتی اختر شب گذشته طی نشستی خبری که در هتل پارسیان تهران با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، ورود بهترین مدل تلویزیون دوو 55 اینچ به بازار کشور را رسما اعلام کرد.

گروه صنعتی ایل عشات در تلاش است تا با ورود مجدد محصولات دوو جایگاه سابق این برند را در بازار کشور احیا کند. طی سخنان مدیران این شرکت اعلام شد که چشم انداز آنها قرار گرفتن در بین 10 برند برتر لوازم خانگی در جهان است.

در همایش دیشب آرین توتونچی - مدیر بازاریابی گروه الشات - به معرفی قسمت های مختلف اندروید تی وی دوو پرداخت.

آرین توتونچی تلویزیون هوشمند را اینگونه تعریف کرد:

تلویزیون هوشمند تلویزیونی است که زمان رسیدن به هدف مصرف کننده را کوتاه می کند و در واقع زمان انجام وظایف مورد نظر کاربر را تسریع می کند. اگر در بازار ایران اسمارت را هوشمند ترجمه می کنند و این ذهنیت نادرست در بین مصرف کنندگان ایرانی رایج شده است!

او همچنین گفت:

در مقایسه این تلویزیون با سایر برندها می توان به این نکته اشاره کرد که در برندهای دیگر از سیستم عامل شرکت مورد نظر استفاده می شود و این موضوع می تواند نرم افزار دستگاه های هوشمند را محدود کند در صورتی که در دوو تی وی تمامی نرم افزار اندروید قابل دانلود است. و روی تلویزیون نصب می شود. این تلویزیون می تواند تمامی نرم افزارهای مورد علاقه مصرف کننده را مستقیماً از روی کارت حافظه و از طریق USB نصب و استفاده کند.

وی در ادامه به کنترل لمسی تلویزیون هوشمند اندروید دوو اشاره کرد و گفت:

یکی دیگر از جذابیت های این تلویزیون کنترلر لمسی آن است که حس بازی PS2 را القا می کند. تاچ پد این کنترل به مصرف کننده اجازه می دهد تا با سرعت بیشتری از امکانات تلویزیون استفاده کند و معنای واقعی اسمارت را تجربه کند.

مدیر بازاریابی گروه Esq سپس به سخت افزار داخلی تلویزیون و سیستم دو هسته ای آن بر روی یک تراشه اشاره کرد:

پردازنده دو هسته ای و پردازنده گرافیکی 4 هسته ای در این تلویزیون سرعت کار در قسمت هوشمند تلویزیون را بسیار بیشتر می کند. این تلویزیون دارای حافظه eMMc 4 گیگابیت است و دستگاه می تواند از حافظه جانبی تا 1 ترابایت پشتیبانی کند. شما می توانید از حافظه این دستگاه برای ضبط تصاویر پخش تلویزیونی دریافتی توسط تیونرهای داخلی استفاده کرده و در هر زمان آنها را مرور کنید.

آرین توتونچی سپس به قابلیت کنترل تلویزیون از طریق اپلیکیشن اندروید و iOS اشاره کرد و گفت:

از دیگر نکات جذاب این تلویزیون می توان به نصب 2 نسخه نرم افزار موبایل اندروید و iOS بر روی گوشی موبایل برای کنترل تلویزیون با نرم افزار اشاره کرد و همچنین وای فای دستگاه می تواند مزیت محسوب شود. . فعال کردن DLNA برای مصرف

با توجه به حجم بالای برخی از مطالب مانند فیلم، فایل های موسیقی و انیمیشن ها، USB نسخه 3 می تواند اطلاعات را با سرعت بالا منتقل کند و این مزیت مشکل پخش کند فایل های حجیم را حل می کند.

مدیر بازاریابی گروه عشات سپس به طور غیرمستقیم به مشکل امنیتی پیش آمده برای تلویزیون های سامسونگ در سال گذشته اشاره کرد که در آن هکرها توانستند از طریق دوربین تلویزیون وارد حریم خصوصی کاربران شده و خانه آنها را مشاهده کنند و گفت که دوو به این موضوع توجه کرده است. . دارای ویژگی خاصی است و دوربین این تلویزیون به راحتی از طریق درگاه USB به دستگاه متصل می شود که کاربر می تواند هر زمان که بخواهد به راحتی آن را از تلویزیون جدا کند تا حتی اگر دستگاه به هر دلیلی هک شود، هکرها قادر به دیدن خانه کاربر نباید از طریق دوربین دستگاه شناسایی شود.

از آنجایی که تلویزیون سه بعدی جدید دوو از نوع سه بعدی غیرفعال است، امکان نمایش دوگانه یا پخش همزمان دو تصویر را دارد. با انتخاب ورودی های تلویزیون و استفاده از عینک مخصوص، کاربر می تواند همزمان دو محتوای مختلف را روی یک صفحه تلویزیون تماشا کند. صداهای این مطالب هم از هدست و هم از تلویزیون شنیده می شود و برای جست و جوی مصرف کننده در فضای وب نیز موتورهای جستجوی زیادی در تلویزیون وجود دارد که تمامی امکانات لازم را با سرعت بالا در اختیار خانواده ها قرار می دهد. برای استفاده از قابلیت Dual Screen، هر یک از دو کاربر باید عینک پلاریزه خود را داشته باشند.

این تلویزیون مانند تلویزیون های سه بعدی ال جی از فناوری Passive TV بهره می برد و عینک سه بعدی آن نیازی به باتری، شارژ و مدارهای الکترونیکی ندارد و مصرف کننده می تواند تمامی تصاویر دو بعدی را از هر منبعی به تصاویر سه بعدی تبدیل کند. .

این تلویزیون از نوع Edge LED با پنل IPS LCD است که زاویه دید وسیع و دقت رنگ بالایی را ارائه می دهد. از آنجایی که این تلویزیون شباهت زیادی به تلویزیون های تولید ال جی دارد، احتمالا پنل آن توسط ال جی تامین می شود.

تلویزیون سه بعدی هوشمند دوو ابتدا در سایزهای 42 و 47 اینچ عرضه می شود و فروردین ماه سال آینده نیز سایز 55 اینچ این تلویزیون در اختیار مصرف کنندگان ایرانی قرار می گیرد. قیمت مدل 55 اینچی حدود 7 میلیون تومان و مدل 47 اینچی حدود 4 میلیون و 600 هزار تومان است.

محمدرضا بازدید : 22 جمعه 18 شهریور 1401 نظرات (0)

در حالی که برخی از کاربران برای اهدافی مانند بازی انتظارات مشابهی از نمایشگرها و تلویزیون های خانگی دارند. اما این دو دستگاه تفاوت های زیادی با هم دارند که در این مقاله به آن ها اشاره می کنیم.

می توانید برنامه های مورد علاقه خود مانند سریال ها یا فیلم ها را بر روی صفحه نمایش رایانه شخصی خود تماشا کنید یا در تلویزیون های خانگی بازی های ویدیویی انجام دهید. اما باید اعتراف کرد که با وجود شباهت های فراوان بین مانیتور و تلویزیون خانگی، تفاوت های سخت افزاری نیز وجود دارد که این دو دستگاه را از یکدیگر متمایز می کند.

در واقع هر یک از این دو دستگاه برای کاربردهای متفاوتی ساخته شده اند. اما پیشرفت تکنولوژی باعث شد تا محدودیت های هر کدام تا حد زیادی برطرف شود و بتوان از هر دو دستگاه برای کاربردهای مشابهی استفاده کرد.

شاید از مهم ترین تفاوت های سخت افزاری نمایشگر و تلویزیون خانگی بتوان به داشتن تیونر فرکانس رادیویی یا RF Tuner، بلندگوهای قدرتمندتر، ریموت کنترل و موارد دیگر اشاره کرد که در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می پردازیم.

طبیعتا تفاوت در ابعاد صفحه نمایش نیز یکی از تفاوت های مانیتور و تلویزیون خانگی است. اصولاً تلویزیون های خانگی جدید در ابعاد بسیار بزرگتر از صفحه نمایش تولید می شوند. با این حال باید گفت مواردی مانند ابعاد صفحه نمایش یا قیمت، امری عادی است و هر کاربری از چنین مواردی آگاه است. به همین دلیل، نگاهی عمیق‌تر به تفاوت‌های کمتر ذکر شده خواهیم داشت.

نمایش دادن
مانیتور را می توان به عنوان یک دستگاه خروجی برای نمایش اطلاعات و داده های تصویری یک کامپیوتر شخصی در نظر گرفت. در واقع وظیفه نمایشگر ارائه اطلاعات گرافیکی به کاربر است. نمایشگر یا مانیتور قادر به پردازش اطلاعات گرافیکی نیست. بلکه چنین رویدادی در سخت افزار دیگری به نام واحد پردازشگر گرافیکی یا GPU رخ می دهد.

یکی دیگر از تفاوت های واضح بین تلویزیون های خانگی و نمایشگرها، تراکم پیکسل است. برخلاف تلویزیون های خانگی، مانیتورها از صفحه نمایشی با ابعاد کوچکتر استفاده می کنند که منجر به تراکم پیکسلی بالاتری می شود. تراکم پیکسلی تعداد پیکسل در هر اینچ از صفحه نمایش است و عواملی مانند اندازه و وضوح صفحه نمایش در افزایش یا کاهش آن تأثیر مستقیم دارند.

اساساً مانیتورها روی میز کامپیوتر قرار می گیرند. اما در حالت عادی امکان اتصال مدل های مختلف تلویزیون های مدرن خانگی به دیوار وجود دارد. درست مانند تلویزیون های خانگی، مدل های اولیه نمایشگر از فناوری لوله پرتو کاتدی یا CRT استفاده می کردند.

تلویزیون ها و نمایشگرهای مجهز به لامپ های پرتوی کاتدی در واقع از یک تفنگ الکترونی، یک صفحه نمایش با پوشش فلورسنت و همچنین ابزارهای داخلی و خارجی برای شتاب و تمرکز پرتو الکترونی تشکیل شده اند. هدف اصلی نمایش تصاویر بر روی یک صفحه فلورسنت بود.

نمونه‌های اولیه تلویزیون‌ها و صفحه‌نمایش‌های مجهز به لامپ‌های پرتوی کاتدی، تصاویر تک‌رنگ و نمایش داده‌شده در سیاه و سفید بودند. اما بعدها مدل هایی عرضه شد که قادر به ارائه تصاویر در رنگ های مختلف بودند.

نمایشگرها و تلویزیون های CRT یا لوله اشعه کاتدی در سه مدل عرضه شدند. محدب یا کروی، مسطح یا مسطح و مقعر یا استوانه ای.

محدب یا کروی: مدل های اولیه که نمایشگر محدب داشتند. میدان دید محدود یکی از معایب اصلی تلویزیون های CRT با صفحه نمایش محدب بود.
تخت یا تخت: در مدل های تخت، تلویزیون های CRT دارای صفحه تخت هستند که علاوه بر ایجاد میدان دید بهتر، تشعشع کمتری از خود ساطع می کنند و البته کیفیت تصویر بسیار بهتری نسبت به مدل های محدب دارند.
مقعر یا استوانه ای: در این مدل از تلویزیون های CRT، صفحه نمایش دارای انحنای کمی (به سمت داخل) بود و مهمترین مزیت آن نسبت به تلویزیون و صفحه تخت، ایجاد میدان دید بهتر بود. با این حال، با معرفی پنل های LCD، تمام مدل های تلویزیون و نمایشگرهای CRT به مرور زمان کنار گذاشته شدند.
با معرفی پنل های LCD، انقلاب بزرگی در نمایشگرهای کامپیوترهای شخصی به وجود آمد. سپس شاهد معرفی مدل های مدرن تری با امکانات بیشتر بودیم. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد پنل های صفحه نمایش هستید، مقاله «مقایسه AMOLED، OLED، LED، LCD و Plasma؛ توضیحات عمیق پنل های صفحه نمایش را از دست ندهید.

با گذشت زمان، با توسعه پنل های نمایشگر و معرفی مدل های جدیدتر، بسیاری از مزایای نمایشگرها نسبت به تلویزیون های خانگی از بین رفت: به عنوان مثال، وضوح. تعداد پیکسل های صفحه نمایش تلویزیون خانگی به قدری کم بود که نمی توانستند متن را به درستی نمایش دهند. با این حال، تلویزیون های مدرن تر در زمینه ارائه وضوح بالا در صفحه نمایش های بزرگ آنقدر پیشرفت کرده اند که دیگر نمی توان رزولوشن را یکی از دلایل برتری مانیتورها دانست.

حتی اگر تلویزیون ها و مانیتورها از نظر فناوری صفحه نمایش و پنل به کار رفته در آنها بسیار شبیه به هم شده اند. اما تفاوت هایی مانند نرخ تجدید وجود دارد. مدل های اولیه تلویزیون های خانگی از نرخ تازه سازی 50 هرتز استفاده می کردند و مدل های بعدی به نرخ تجدید 60 هرتز مجهز شدند.

در حال حاضر می توان به تلویزیون های مدرن خانگی که مجهز به نرخ نوسازی 120 هرتز هستند اشاره کرد. نرخی که کنسول های نسل بعدی Xbox Series X و PlayStation 5 نیز از آن استفاده می کنند. با این حال، در میان نمایشگرها، می توان به مدل هایی برخورد کرد که نرخ تازه سازی 240 هرتز را به کاربران ارائه می دهند.

گفته می شود برخی از تلویزیون ها قادر به ارائه نرخ تازه سازی بالاتر نیز هستند. اما باید در نظر داشت که چنین اتفاقی در نرم افزار رخ می دهد و در برخی موارد ممکن است تاثیر بدی بر تجربه بازی داشته باشد.

با این حال، اگر تجربه بازی را حذف کنیم، با نرخ تازه سازی پایین در تلویزیون های خانگی مشکلی نخواهیم داشت. اما در نمایشگرها، نرخ به‌روزرسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به انجام بازی‌ها محدود نمی‌شود.

نرخ رفرش چیست: نرخ تازه سازی تعداد دفعاتی است که تصویر بر روی صفحه نمایش در هر ثانیه به روز می شود. در واقع نرخ رفرش شامل تصاویر متوالی از همان فریم ها می شود و وقتی گفته می شود نرخ رفرش نمایشگر روی 60 هرتز تنظیم شده است، در واقع تصاویر 60 بار در ثانیه رفرش می شوند.

نرخ فریم چیست: نرخ فریم که واحد آن فریم بر ثانیه است، در واقع فرکانس فریم های نمایش داده شده روی صفحه است. در یک مثال ساده تر، وقتی گفته می شود بازی با سرعت 60 فریم بر ثانیه اجرا می شود، به این معنی است که کارت گرافیک توانسته 60 فریم از بازی را در هر ثانیه رندر کند.

تفاوت بین نرخ فریم و نرخ تازه سازی چیست: نرخ فریم مربوط به واحد پردازش گرافیکی دستگاه است، تعداد فریم محتوا در هر ثانیه رندر می شود و نرخ تازه سازی تعداد دفعات به روز رسانی صفحه نمایش مانیتور در هر ثانیه را نشان می دهد. اگر نرخ فریم بیشتر از نرخ تازه‌سازی باشد و همگام‌سازی شکل نگیرد، کاربر با برش تصاویر روی صفحه مواجه می‌شود.

تفاوت بین مانیتور و تلویزیون

تلویزیون خانگی
تلویزیون های خانگی، مانند صفحه نمایش، با هدف پخش محتوای ویدیویی و تصویری ساخته می شوند. البته با این تفاوت که نمایشگرها برای پخش محتوا به دستگاه دیگری نیاز دارند، اما به لطف داشتن RF Tuner، تلویزیون های خانگی می توانند با دریافت سیگنال، محتوای شبکه های تلویزیونی محلی را پخش کنند.

در حال حاضر تلویزیون های خانگی در اندازه های مختلف تولید و عرضه می شوند و حتی در برخی موارد شاهد عرضه مدل هایی با سایز صفحه نمایش 88 اینچی و بزرگتر نیز هستیم. اما مهم ترین تفاوت مانیتور و تلویزیون خانگی در ابعاد صفحه نمایش نیست. بلکه به این دلیل است که تلویزیون ها دارای یک تیونر فرکانس رادیویی یا RF Tuner هستند.

تیونر در واقع بخشی از گیرنده رادیویی تلویزیون است که سیگنال های الکتریکی را در فرکانس های رادیویی از طریق آنتن دریافت می کند و پس از تقویت اولیه آن را به سیگنال در فرکانس مشخص (فرکانس متوسط) تبدیل می کند.

به زبان ساده فرکانس های رادیویی از سیگنال های صوتی و تصویری تشکیل شده است که تیونر تلویزیون پس از دریافت آن سیگنال ها را برای پخش صدا و تصویر به قسمت های مربوطه ارسال می کند. با ذخیره هر کانال تلویزیونی، در واقع مشخصات فرکانس آن در حافظه تلویزیون ذخیره می شود و زمانی که کاربر کانال مورد نظر را انتخاب می کند، تیونر اطلاعات فرکانس مربوطه را دریافت کرده و به قسمت های مورد نظر مخابره می کند.

در حالی که تلویزیون های قدیمی قادر به پردازش سیگنال های فرکانس رادیویی بودند، نمایشگرها برای پردازش سیگنال های ویدئویی طراحی شده بودند. شاید در محصولات مدرن این اتفاق نیفتد و در واقع به لطف داشتن رایانه می توان از صفحه نمایش یا تلویزیون مشابه استفاده کرد. اما محصولات قدیمی اینگونه نبودند.

تفاوت بین سیگنال ویدئویی و سیگنال فرکانس رادیویی چیست؟
در تعریف فرکانس رادیویی باید گفت که به محدوده ای از نوسانات در محدوده 30 کیلوهرتز تا 300 گیگاهرتز اطلاق می شود که در واقع فرکانس امواج رادیویی و جریان های متناوب حامل سیگنال های رادیویی است. از سوی دیگر، سیگنال های ویدئویی از منبعی با قابلیت پردازش تصویر به صفحه نمایش پویا برای کنترل تصویر ارسال می شود. این سیگنال ها حاوی اطلاعات نمایشگر به همراه سیگنال های همگام سازی افقی و عمودی هستند. اساساً سیگنال های ویدئویی به دو دسته آنالوگ و دیجیتال طبقه بندی می شوند.

تفاوت های قابل توجهی بین سیگنال ویدئویی و سیگنال فرکانس رادیویی وجود دارد که عبارتند از:

قدرت سیگنال: قدرت سیگنال فرکانس رادیویی بسیار بیشتر از سیگنال ویدئویی است.

نیاز به کابل مخصوص: سیگنال های فرکانس رادیویی قدرت بالایی دارند و بنابراین نیاز به کابل های ضخیم تری مانند کابل های کواکسیال دارند. این در حالی است که می توان از کابل های معمولی برای انتقال سیگنال ویدئویی استفاده کرد. سیم های کواکسیال مدل های مختلفی دارند که گاهی اوقات بر اساس امپدانس تقسیم بندی می شوند. اساساً دو امپدانس 50 و 75 اهم کابل های کواکسیال را از یکدیگر متمایز می کند که بیشتر برای تلویزیون های خانگی استفاده می شود تا کابل هایی با امپدانس 75 اهم. از مدل های رایج کابل کواکسیال با امپدانس 75 اهم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کابل RG6: برای اتصال آنتن به تلویزیون های خانگی یا موارد مشابه استفاده می شود. میزان میرایی آن به 65.5 می رسد.
کابل RG11: با میرایی 3/65 عملکردی مشابه RG6 دارد اما با این تفاوت که برای مسافت های طولانی مثلا ساختمان های بلند قابل استفاده است.
کابل RG59: قادر به پخش سیگنال های ویدئویی آنالوگ و دیجیتال است و عمدتا برای استفاده در دوربین های مدار بسته طراحی شده است. این کابل از حداکثر پایداری فاز مورد نیاز بهره می برد و علاوه بر انعطاف پذیری مسیر، دارای میرایی 708/9 می باشد.
به خاطر داشته باشید که میرایی از Damping گرفته شده است. میرایی یکی از ویژگی های فیزیک است، به این معنی که دامنه نوسان در سیستم های نوسانی را کاهش می دهد.

کابل های کواکسیال در دو نوع Thin Net و Thick Net موجود می باشند که مدل Thin Net به دلیل نرم و انعطاف پذیر بودن در سیستم شبکه مورد استفاده قرار می گیرد و قادر است سیگنال را تا 185 متر بدون تضعیف ارسال کند. کابل شبکه ضخیم از هسته مسی ضخیم‌تری استفاده می‌کند که اجازه می‌دهد اطلاعات در محدوده طولانی‌تری بدون تخریب سیگنال ارسال شود. گفته می شود کابل Thick Net قادر است سیگنال را تا 500 متر بدون تضعیف ارسال کند.

نوع محتوای انتقال: فرکانس رادیویی قادر به انتقال محتوای صوتی و تصویری است. اما یک سیگنال ویدیویی یا تصویری فقط محتوای تصویر را منتقل می کند. فرکانس‌های رادیویی طیف‌های موج متفاوتی را در محدوده وسیعی شامل می‌شوند، برای مثال فرکانس بسیار پایین ELF در محدوده فرکانسی 100 هرتز تا 3 کیلوهرتز تا فرکانس بسیار بالای EHF در محدوده 30 تا 300 گیگاهرتز.

اصولاً وقتی در مورد تلویزیون های خانگی صحبت می کنیم، در واقع به محدوده فرکانس های VHF، HF و UHF اشاره می کنیم. محدوده فرکانسی طیف موج موارد ذکر شده به شرح زیر است:

فرکانس HF: از 3 مگاهرتز شروع می شود و به 30 مگاهرتز می رسد.
فرکانس VHF: از 30 مگاهرتز شروع می شود و به 300 مگاهرتز می رسد.
فرکانس UHF: از 300 مگاهرتز شروع می شود و تا 3 گیگاهرتز می رسد.
اتحادیه بین المللی مخابرات محدوده فرکانس ها را بر اساس فرکانس آنها تقسیم کرده است. HF معادل فرکانس بالا است. VHF معادل Very High Frequency و UHF یا Ultra High Frequency نیز فرکانس فوق العاده بالا نامیده می شود.

در حال حاضر اکثر شبکه های تلویزیونی، شبکه های موبایل، جی پی اس و امثال آن در محدوده فرکانس UHF و سیگنال های حامل اطلاعات آنها در محدوده 300 مگاهرتز تا 3 گیگاهرتز قرار دارند.

منبع انتقال فرکانس: فرکانس‌های رادیویی از دکل‌های مخابراتی یا ماهواره‌ها ارسال می‌شوند و توسط گیرنده‌ها در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. اما سیگنال های ویدئویی توسط منابعی مانند پخش کننده های ویدئویی، کامپیوترها، دوربین ها، سینماهای خانگی و مواردی از این دست تولید می شوند و برای پخش به تلویزیون یا مانیتور ارسال می شوند.

تفاوت بین نمایشگر و تلویزیون خانگی

تا اینجا به برخی از تفاوت های نمایشگر و تلویزیون خانگی اشاره کردیم. اما این تفاوت ها مربوط به محصولات قدیمی است و در حال حاضر بسیاری از این تفاوت ها از بین رفته است. به عنوان مثال گیرنده های دیجیتال می توانند فرکانس های رادیویی را دریافت کرده و آنها را به سیگنال های ویدئویی تبدیل کنند و در نتیجه با اتصال گیرنده به صفحه نمایش می توانید از تماشای کانال های تلویزیونی لذت ببرید.

در واقع پیشرفت تکنولوژی و معرفی محصولات جدید باعث شده تا تلویزیون ها و صفحه نمایش های مدرن شباهت بیشتری به یکدیگر داشته باشند. با این حال، هنوز تفاوت های قابل توجهی مشاهده می شود. علاوه بر این، پیشرفت علم باعث شده است که مدل های جدید تلویزیون های خانگی به ویژگی هایی مانند دستیار هوشمند یا سیستم عامل هایی مجهز شوند که تقریباً در هیچ نمایشگری دیده نمی شوند. در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می پردازیم.

زمان پاسخگویی: با توجه به اینکه مانیتورها برای اهداف خاصی طراحی شده اند که می توان از آن به عنوان تجربه بازی حرفه ای، انجام کارهای گرافیکی و طراحی و موارد مشابه یاد کرد، زمان پاسخگویی بسیار بهتری نسبت به تلویزیون های خانگی دارند. در واقع می توانید نمایشگرهایی را در بازار پیدا کنید که زمان پاسخگویی آنها به 1 میلی ثانیه می رسد.

برای درک بهتر باید گفت که زمان پاسخگویی به بازه زمانی اطلاق می شود که محتوا از منبع (کنسول بازی، کامپیوتر و ...) گرفته شده و بر روی صفحه نمایش به کاربر ارائه می شود. در واقع وقتی می گوییم یک صفحه نمایش دارای زمان پاسخگویی 1 میلی ثانیه است، به تاخیر در پخش محتوا (رسیدن اطلاعات از منبع به نمایش نمایشگر روی مانیتور) اشاره می کنیم. با این حال، زمان پاسخگویی در تلویزیون های خانگی به جز برای انجام بازی یا بازی اهمیت زیادی ندارد. زیرا نحوه استفاده از آنها با صفحه نمایش ها کاملا متفاوت است.

در حالی که تلویزیون های مدرن از زمان پاسخگویی بالا رنج می برند. گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد نمایشگرهایی با زمان پاسخ 0.5 میلی ثانیه نیز ساخته می شوند. اهمیت زمان پاسخگویی را می توان در انجام بازی های آنلاین مشاهده کرد. 

می توان به مواردی مانند G-Sync و Free Sync که توسط دو غول Nvidia و AMD ارائه شده است اشاره کرد. اما تعداد کمی از مردم رایانه شخصی خود را برای انجام بازی به تلویزیون خانگی متصل می کنند. در زمینه ارائه رنگ های دقیق نیز چنین موضوعی مطرح می شود. در واقع ارائه رنگ های واقعی تنها زمانی بسیار مهم است که کاربر به دنبال طراحی گرافیکی باشد.

اصولا طراحان گرافیک نیز به دنبال ابزارهای ویژه ای برای طراحی و خلق آثار هنری دیجیتال هستند که نمایشگری با قابلیت ارائه دقت رنگ بسیار بالا یکی از آنهاست. در واقع به ندرت طراحان گرافیک یا طراحان از تلویزیون های خانگی برای کارهای طراحی استفاده می کنند و داشتن نمایشگرهایی با چنین مشخصاتی زمانی ارزشمند است که در زمینه طراحی با تلویزیون های خانگی بررسی شوند.

نمونه برداری رنگی

استفاده از تلویزیون به جای مانیتور

آمارها نشان می دهد که تعداد کاربران رایانه شخصی که از دو یا چند صفحه نمایش همزمان استفاده می کنند به سرعت در حال افزایش است. با این حال استفاده از نمایشگرهای متعدد معایبی نیز دارد، مثلاً فضای زیادی را اشغال می کند.

ممکن است به ذهن بسیاری از کاربران خطور کند که به جای استفاده از چندین صفحه، از یک تلویزیون با صفحه نمایش بزرگ استفاده کنند. اما در بیشتر موارد کیفیت بد محتوای نمایش داده شده از کامپیوتر در تلویزیون ها به خصوص در مورد ناخوانا بودن متون باعث می شود که کاربران از چنین تصمیمی صرف نظر کنند.

این سوال را ایجاد می کند که یک تلویزیون مناسب برای جایگزینی مانیتور چه مشخصاتی باید داشته باشد و واقعاً چه ویژگی هایی باعث افزایش کیفیت محتوای خروجی از رایانه های شخصی در تلویزیون های خانگی می شود؟

علاوه بر مواردی مانند وضوح و نرخ تجدید بسیار مهم هستند، مواردی مانند نمونه برداری رنگ نیز بسیار مهم هستند. در واقع اگر می خواهید تلویزیون را به جای مانیتور انتخاب کنید، علاوه بر داشتن نرخ تازه سازی حداقل 60 هرتز به بالا و رزولوشن 4K، باید به داشتن نمونه رنگ 4:4:4 نیز توجه ویژه ای داشته باشید.

در تعریف نمونه برداری رنگ باید توضیح داد که تصاویر دیجیتال از پیکسل تشکیل شده و هر پیکسل برای نمایش به دو جزء روشنایی (Luma) و رنگ (Chroma) نیاز دارد. از آنجایی که ما در مورد دنیای دیجیتال صحبت می کنیم، اطلاعات به عنوان یک سیگنال از منبع تولید محتوا به منبع خروجی ارسال می شود تا محتوا را پخش کند.

در هر سیگنال داده های 8 حوزه پیکسلی به منبع خروجی ارسال می شود که شامل 4 ستون و 2 ردیف است. کارشناسان چنین ترتیبی را نرخ تصویر می نامند که از سه عدد با پارامترهای j:a:b تشکیل شده است.

اگر مشخصات تلویزیون های مختلف را دیده باشید، احتمالاً با اعدادی مانند 4:4:4، 4:2:2 و 4:2:0 آشنا هستید. عدد 4 که در هر سه مولفه مشاهده می کنید نشان دهنده تعداد پیکسل ها در جهت افقی است و عدد دوم نشان دهنده نمونه های رنگی در ردیف اول و عدد سوم تعداد نمونه های رنگی ردیف دوم را مشخص می کند.

در واقع 4:4:4 به این معنی است که دو ردیف متشکل از 4 پیکسل در کنار یکدیگر قرار دارند و هر 8 پیکسل می تواند رنگ متفاوتی داشته باشد. حال فرض کنید چنین الگویی در سراسر صفحه اجرا شده است. طبیعتا پردازش هر پیکسل به صورت مستقل انجام می شود و در نتیجه دستگاه باید رنگ خروجی و روشنایی هر پیکسل را پردازش کند.

مهندسان یک الگوی رنگی 4:2:2 را برای کاهش پردازش داده ها اجرا کردند. در چنین الگویی، رنگ یا رنگ هر پیکسل با پیکسل مجاور به اشتراک گذاشته می شد و در واقع پردازش کروم پیکسل ها در سطح صفحه نمایش به نصف می رسید. در واقع، با ارسال هر سیگنال، داده های مربوط به درخشندگی تغییر نمی کند. اما داده های کروما 50 درصد کاهش یافت.

مهندسان برای کاهش هر چه بیشتر پردازش رنگ در تصاویر، الگوی نمونه برداری رنگی 4:2:0 را معرفی کردند. به این ترتیب رنگ های ردیف دوم دقیقاً از داده های رنگی ردیف اول کپی می شوند تا از میزان پردازش رنگ 75 درصد کاسته شود.

اکنون می‌دانید که چرا محتوای پردازش شده در رایانه شخصی، به‌ویژه متون روی تلویزیون‌ها با نمونه‌برداری رنگی ۴:۲:۲ یا ۴:۲:۰، کیفیت بسیار پایینی دارد. اگر می‌خواهید تلویزیونی مناسب برای استفاده در جای مانیتور بخرید، باید مدلی سازگار با نمونه‌برداری رنگی 4:4:4 خریداری کنید.

با این حال، به خاطر داشته باشید که تلویزیون ها به طور پیش فرض از نمونه برداری رنگ 4:4:4 استفاده نمی کنند. زیرا کیفیت محتوای ویدیویی مانند فیلم و سریال در 4:2:2 و 4:2:0 چندان کاهش نمی یابد. به همین دلیل، اگر می خواهید به جای مانیتور از تلویزیون استفاده کنید یا تجربه بهتری از بازی های ویدیویی داشته باشید، باید حالت نمونه برداری 4:4:4 را از تنظیمات تلویزیون فعال کنید.

نسبت تصویر: نمایشگرهای مدرن نسبت ابعاد متفاوتی دارند و با توجه به سلیقه کاربران کامپیوترهای شخصی با صفحه نمایش فوق عریض وارد بازار می شوند. نسبت تصویری که در کمتر تلویزیون خانگی دیده می شود.

تلویزیون های خانگی از نسبت تصویر استاندارد استفاده می کنند. مدل های قدیمی از نسبت تصویر 4:3 یا 4:3 استفاده می کردند. در مدل های جدیدتر شاهد استفاده از ابعاد 16:9 و 21:9 هستیم.

نتیجه

همانطور که در سراسر مقاله خواندید، تفاوت های سخت افزاری و نرم افزاری زیادی بین مانیتور و تلویزیون خانگی وجود دارد. اگرچه فناوری کاربردهای قدیمی را در هر دو دستگاه ممکن کرده است. اما برای هر کدام کاربردهای جدیدی نیز ایجاد شده که در دیگری یافت نمی شود.

کار با برنامه‌هایی مانند ایجاد چت ویدیویی یا تماشای ویدیو از طریق سرویس‌های استریم، ویژگی‌ای بود که فقط از طریق رایانه یا ابزارهای قابل حمل قابل انجام بود. اما تلویزیون های هوشمند نیز به چنین امکاناتی مجهز هستند. شاید نکته بسیار مهم این باشد که تلویزیون های هوشمند برای ارائه چنین خدماتی به دستگاه دیگری نیاز ندارند.

در واقع، شاید بتوان صفحه نمایش را بهترین گزینه برای کاربردهایی مانند طراحی یا بازی دانست. اما تلویزیون ها نیز پیشرفت چشمگیری داشته اند. پیشرفت در تلویزیون های هوشمند به ارائه تصاویر بهتر ختم نمی شود. بلکه دستیار هوشمند دارند و دستورات صوتی کاربر را دریافت و اجرا می کنند.

مانیتور یا تلویزیون؛ کدام یک مناسب تر است؟

شاید در گذشته استفاده از نمایشگر و تلویزیون خانگی کمی با یکدیگر متفاوت بوده است. اما در حال حاضر مدل های جدید تلویزیون های خانگی دارای ویژگی های زیادی از صفحه نمایش هستند. اما در ادامه به مثالی از یک گزینه مناسب برای کاربردهای مختلف می پردازیم.

تماشای محتوا: هنگام تماشای محتوا باید به وضوح مورد نیاز آن توجه کرد. به عنوان مثال، محتوای ویدیویی مانند فیلم و سریال نیازی به نمونه‌گیری رنگی 4:4:4 ندارد و می‌توان از آن‌ها در مدل‌های 4:2:2 یا 4:2:0 لذت برد.

استفاده با رایانه شخصی: به طور طبیعی، نمایشگرها برای ارائه محتوای بصری رایانه های شخصی ساخته می شوند. اما اگر قصد استفاده از تلویزیون خانگی را دارید، باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید. در واقع، علاوه بر این که مواردی مانند نرخ تمدید و تفکیک پذیری بسیار مهم می شوند; در عوض، باید مطمئن شوید که تلویزیون مورد نظر شما از نمونه‌برداری رنگی 4:4:4 پشتیبانی می‌کند. در غیر این صورت از کیفیت محتوای خروجی کامپیوتر شخصی به خصوص متون بسیار کاسته خواهد شد.

انجام بازی های آفلاین: بازی های ویدیویی به دو دسته تقسیم می شوند. بازی های آفلاین که عمدتاً شامل یک کمپین داستانی یا انجام مسابقات هستند و نیازی به اتصال آنلاین ندارند و بازی های آنلاینی که طبیعتاً تأثیر زیادی بر عملکرد گیمر در طول بازی دارند. اگر می خواهید برای کنسول های نسل هشتم تلویزیون یا مانیتور تهیه کنید، مواردی مانند نرخ تجدید 60 هرتز، وضوح FHD برای کنسول هایی مانند پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان یا وضوح 4K برای پلی استیشن 4 پرو و ​​ایکس باکس وان ایکس بسیار مهم هستند. از آنجایی که شما به صورت آنلاین بازی های رقابتی انجام نمی دهید، زمان پاسخگویی در اولویت کمتری قرار دارد. برای تجربه نسل بعدی کنسول های Xbox Series X و PlayStation 5، بهتر است یک مانیتور یا تلویزیون 4K با نرخ رفرش 120 هرتز داشته باشید تا حداکثر تجربه را داشته باشید.

انجام بازی های رقابتی به صورت آنلاین: تقریباً تمام آنچه برای بازی های آفلاین گفته شد در مورد بازی های رقابتی نیز صدق می کند. در انجام بازی های رقابتی، میزان تاخیر در پاسخ بسیار مهم می شود. در حال حاضر نمایشگرها بهترین گزینه برای انجام بازی های آنلاین هستند و مدل هایی عرضه خواهند شد که از زمان پاسخگویی 0.5 میلی ثانیه استفاده می کنند. اگر بیشتر به تجربه بازی های رقابتی آنلاین علاقه دارید، نیازی به صرف هزینه بیشتر برای خرید نمایشگر 4K ندارید و در واقع نمایشگر FHD اما با زمان پاسخگویی بسیار پایین و نرخ رفرش 60 هرتز می تواند نیازهای شما را برآورده کند.

محمدرضا بازدید : 24 چهارشنبه 09 شهریور 1401 نظرات (0)

ایسوس به زودی با معرفی اولین SSD NVMe خود با نام ROG STRIX SQ7 وارد بازار SSD خواهد شد.

شرکت تایوانی ایسوس احتمالاً به زودی به یکی از برندهایی تبدیل خواهد شد که تقریباً تمام قطعات رایانه شخصی را با نام تجاری خود تولید می کند.

ایسوس به تازگی تیزری از NVMe SSD خود منتشر کرده است. این شرکت تاکنون SSD تولید نکرده است و به این ترتیب با معرفی اولین SSD خود به زودی وارد این بازار خواهد شد. تیزر منتشر شده در صفحه Asus ROG تایوان یک درایو SSD ROG STRIX SQ7 NVMe را نشان می دهد. این مدل خاص در نسخه 1 ترابایتی با رابط نسل چهارم M.2 PCIe در دسترس خواهد بود.

VideoCardz می نویسد که SSD ایسوس از فرم فاکتور M.2 2280 استفاده می کند و از استاندارد PCIe Gen 4x4 پشتیبانی می کند. متاسفانه هنوز هیچ نشانه ای از پشتیبانی از PCIe Gen 5 در این SSD دیده نمی شود، اما این احتمال وجود دارد که ایسوس در حال تست این ویژگی قبل از ورود به بازار باشد.

تیزر ایسوس در حالی منتشر شد که تنها سه هفته تا شروع نمایشگاه کامپیوتکس 2022 باقی مانده است. این شرکت به تازگی اعلام کرده است که رویداد Boundless خود را در تاریخ 17 می (27 می 1401) برگزار می کند. جایی که احتمالا از SSD جدید خود رونمایی خواهد کرد.

ایسوس تقریباً تمام قطعات رایانه شخصی را به جز ماژول های حافظه تولید می کند. با این حال، ارائه SSD به شرکت اجازه می دهد تا سیستم هایی را بسازد که در آن تمام اجزای آن در داخل تولید شوند. در حال حاضر، در میان سه شرکت بزرگ MSI، Asus و Gigabyte، گیگابایت تنها شرکتی است که مجموعه کاملی از محصولات مرتبط با کامپیوترهای شخصی از صفحه کلید گرفته تا نمایشگر را تولید می کند و در واقع هر چیزی را که یک گیمر نیاز دارد ارائه می دهد. البته ایسوس با همکاری IKEA وارد بازار میز و صندلی کامپیوترهای شخصی شده و در این زمینه از MSI و گیگابایت جلوتر است.

محمدرضا بازدید : 34 یکشنبه 06 شهریور 1401 نظرات (0)

Micron از تولید و عرضه حافظه NAND 232 لایه در سنگاپور خبر داد. به لطف این حافظه امکان ساخت درایو SSD 200 ترابایتی وجود خواهد داشت.

شرکت Micron، سازنده رم و حافظه های ذخیره سازی، تولید و عرضه اولین حافظه 232 لایه NAND را در سنگاپور آغاز کرده است. بر اساس گزارش Gizmodo، این اولین بار است که تعداد لایه های حافظه NAND از 200 بیشتر می شود. استفاده از حافظه 232 لایه از نظر تئوری امکان تولید یک درایو SSD 200 ترابایتی را فراهم می کند. امروزه حتی باکیفیت ترین کامپیوترهای شخصی موجود در بازار حداکثر از دو ترابایت حافظه ذخیره سازی استفاده می کنند.

در حال حاضر قدرتمندترین SSD جهان 100 ترابایت ExaDrive از Nimbus Data است. قبل از تولید اولین حافظه NAND 232 لایه، پیشرفته ترین حافظه NAND شرکت Micron از نوع 176 لایه بود. لازم به ذکر است که میکرون پیش از این در حاشیه رویداد روز سرمایه گذار، حافظه 232 لایه NAND را معرفی کرده بود. تحویل محموله حافظه لایه 232 میکرون در حالی آغاز شده که هفته آینده کنفرانسی با محوریت فلش مموری برگزار می شود.

به گفته AnandTech، حافظه 232 لایه ششمین نسل از فناوری 3D NAND Micron است. حافظه جدید Micron نه تنها پهنای باند بیشتری دارد. همچنین باعث افزایش ابعاد قالب می شود. Micron ادعا می کند که حافظه NAND جدید 50 درصد سریعتر از حافظه 176 لایه است و می تواند به سرعت 2.4 گیگابایت بر ثانیه برسد. Micron می گوید که پهنای باند خواندن و نوشتن حافظه 232 لایه NAND در مقایسه با حافظه 176 لایه به ترتیب 100 و 75 درصد بیشتر است.

حافظه NAND 232 لایه میکرون دارای یک ترابایت حافظه در هر قالب است. حافظه مذکور اولین حافظه ای است که از تراشه های 1 ترابایتی TLC NAND Micron استفاده می کند. این ویژگی باعث می شود که حافظه مذکور دارای بالاترین تراکم سطحی در صنعت حافظه های ذخیره سازی (14.6 گیگابایت بر میلی متر مربع سطح) باشد. چگالی سطح حافظه 232 لایه حدود 43 درصد بیشتر از حافظه 176 لایه است.

در سبک طراحی میکرون، بیشتر تراشه های منطقی NAND در زیر سلول های حافظه قرار می گیرند و به گفته میکرون، این طراحی باعث افزایش قابل توجه تراکم سطح می شود. حافظه 232 لایه میکرونی علاوه بر افزایش ظرفیت ذخیره سازی، مصرف انرژی را نسبت به نسل قبل کاهش می دهد.

حافظه میکرونی 232 لایه از همان سبک طراحی نسل های قبلی با معماری CuA استفاده می کند. این حافظه از یک جفت حافظه 116 لایه تولید می شود در حالی که مدل قبلی از یک جفت حافظه 88 لایه استفاده می کرد. این اولین باری است که Micron می تواند یک حافظه با بیش از 100 لایه تولید کند. این دستاورد قبلا در انحصار سامسونگ بود.

Scott DeBoer، معاون اجرایی تیم فناوری و محصول در Micron، می‌گوید که حافظه NAND 232 لایه نقطه عطفی در نوآوری در صنعت حافظه است و به وضوح نشان می‌دهد که امکان تولید حافظه‌های NAND سه بعدی با بیش از 200 لایه وجود دارد. توماس ایساکوویچ، مدیرعامل Nimbus Data نیز در مصاحبه ای با رسانه تکرادار در سال 2020، وعده های امیدوارکننده ای در مورد آینده حافظه های NAND داد. ایساکوویچ در آن زمان گفت:

ما می توانیم در سال 2021 یک درایو 200 ترابایتی بسازیم و تا سال 2023 احتمالاً 400 ترابایت حافظه بسازیم. البته این بستگی به افزایش تراکم سطح حافظه های NAND دارد.

شیوع ویروس کرونا باعث شد برنامه‌ها مختل شود و Nimbus Data نتوانست به وعده‌های خود عمل کند. Micron می گوید حافظه NAND جدید در حال حاضر در کارخانه خود در سنگاپور تولید می شود و در قالب قطعات سازگار با سیستم های فعلی وارد بازار می شود. به گفته میکرون، تا قبل از پایان سال جاری، حجم تولید حافظه 232 لایه افزایش می یابد.

اگر با فکر می‌کنید که تصمیم‌گیری درایو 200 ترابایتی منطقی به حقیقت می‌شود، بهتر است بدانید: درایو 100 ترابایتی شرکت Nimbus Data در 40 هزار دلار قیمت دارد و مطمئناً قیمت‌ها بسیار بیشتر خواهد بود.

حافظه‌ی NAND جدید مایکرون دیتاسنترهایی مناسب‌تر است که پردازش‌های سنگینی مانند رایانش ابری و مصنوعی را انجام می‌دهند.

دیدن موفقیت شرکت‌های فعال در صنعت کامپیوتر، اتفاق خوشحال کننده‌ای است؛ خصوصیاً با در نظر گرفتن این حقیقت که بازار PC در وضعیت مطلوبی به‌سر نمی‌برد و تراشه دوباره می‌شود. ناگفته نماند ایالات متحده آمریکا با پرداخت هزینه های سنگین به رفع مشکلات صنعت تراشه است.

محمدرضا بازدید : 27 پنجشنبه 03 شهریور 1401 نظرات (0)

SK Hynix حافظه NAND 238 لایه ای را معرفی کرده است که امکان تولید درایوهای SSD با ظرفیت بسیار بالا را فراهم می کند. کمتر از یک هفته پیش، Micron حافظه 232 لایه ای را معرفی کرد.

شرکت کره ای SK Hynix می گوید که پیشرفته ترین تراشه فلش NAND خود را تولید کرده است که دارای 238 لایه سلول حافظه است. رویترز می نویسد که حافظه 238 لایه SK Hynix در حافظه ذخیره سازی کلاس کامپیوتر و بعداً در حافظه و سرورهای گوشی های هوشمند استفاده خواهد شد.

SK Hynix که دومین سازنده بزرگ تراشه های حافظه در جهان است، می گوید حافظه 238 لایه آن بهترین حافظه NAND در جهان است. هفته گذشته شرکت آمریکایی Micron که یکی از جدی ترین رقبای SK Hynix محسوب می شود، تولید و تحویل اولین محموله حافظه 232 لایه خود را آغاز کرد.

SK Hynix می گوید تراشه 238 لایه جدید کوچکترین تراشه فلش NAND جهان است و اطلاعات را 50 درصد سریعتر از نسل قبلی منتقل می کند. این تراشه از نظر بهره وری انرژی 50 درصد پیشرفت را تجربه کرده است. SK Hynix می گوید حافظه 238 لایه ای میزان انرژی مورد نیاز برای خواندن داده ها را تا 21 درصد کاهش می دهد.

SK Hynix قصد دارد تولید انبوه حافظه 238 لایه را در نیمه اول سال 2023 آغاز کند.

SK Hynix و Solidigm (نام جدید تجارت NAND اینتل که توسط شرکت کره ای خریداری شده است) در حال حاضر مجموعاً 18 درصد از بازار حافظه فلش NAND را در اختیار دارند. دو شرکت سامسونگ و کیوکسیا به ترتیب با 35.3 درصد و 18.9 درصد در رتبه های اول و دوم قرار دارند.

محمدرضا بازدید : 16 چهارشنبه 02 شهریور 1401 نظرات (0)

ایسوس با ارائه لپ تاپ K550VX با سخت افزار قدرتمند و ظاهری متفاوت سعی در جذب گیمرها و کاربران مالتی مدیا دارد. این لپ تاپ به لطف پردازنده اصلی و گرافیک قدرتمند خود یکی از گزینه های جذاب برای کاربران خواهد بود. در ادامه شما را به بررسی بهترین مدل لپ تاپ ایسوس مدل K550VX دعوت می کنیم.

پس از معرفی پردازنده های ارزان قیمت و کم مصرف با عملکرد خوب سری U اینتل، اکثر کاربران تمایل به خرید لپ تاپ های مجهز به این سری از پردازنده ها را نشان دادند. همین موضوع باعث شد تا بازار لپ تاپ های قدرتمند مانند گذشته تنوع محصولاتی نداشته باشد و سازندگان بیشتر به مقوله محصولات کم مصرف و سبک تر بپردازند. اما ایسوس کاربران مالتی مدیا و گیمینگ را فراموش نکرده و با ارائه محصولات قدرتمند و جذاب سعی در حفظ این دسته از لپ تاپ ها دارد.

لپ تاپ ایسوس K550VX به لطف پردازنده قدرتمند چهار هسته ای اینتل، پردازنده گرافیکی انویدیا، 4 گیگابایت حافظه رم، نمایشگر فول اچ دی و 8 گیگابایت حافظه رم پاسخگوی نیاز کاربران در اجرای بازی های مختلف و نرم افزارهای سنگین خواهد بود.

لپ تاپ ایسوس K550VX توسط شرکت بنچمارک برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

مشخصات فنی ASUS K550VX
ابعاد: 380 x 251 x 31.7 میلی متر
پردازنده: Intel Core i7-6700HQ با فرکانس پردازش 2.6 تا 3.5 گیگاهرتز
حافظه کش: 6 مگابایت
صفحه نمایش: 15.6 اینچ TFT LED-backlit LCD با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل
پردازنده گرافیکی: Nvidia GeForce GTX 950M با 4 گیگابایت رم
بلندگو: بلندگوهای استریو داخلی
حافظه رم: 12 گیگابایت از نوع DDR4
حافظه داخلی: 2 ترابایت با سرعت 5400 دور در دقیقه
وزن: 2.45 کیلوگرم
پورت ارتباطی: 2 پورت USB 3.0 با 1 USB 2.0، اسلات کارت SD، خروجی هدفون/میکروفون، HDMI، پورت شبکه و خروجی VGA
باتری: لیتیوم یون 4 سلولی
صفحه کلید: اندازه کامل با پد مخصوص اعداد
قیمت: 3,262,000 تومان
طراحی
ظاهر K550VX با سایر لپ تاپ های ایسوس بسیار متفاوت است. استفاده از رنگ های مشکی و قرمز در کنار طراحی بدنه به خوبی نشان می دهد که بازار هدف ایسوس برای این محصول، گیمرها هستند. اولین چیزی که هنگام استفاده از K550VX متوجه خواهید شد، براق بودن بدنه آن است. استفاده از بدنه براق باعث شده است که ترکیب قرمز و مشکی بهتر جلوه کند. اما این قسمت از لپ تاپ به شدت لکه و چربی را به خود جذب می کند و تمیز نگه داشتن آن دشوار است.

ظاهری زیبا در بدنه پلاستیکی

ایسوس در ساخت K550VX از پلاستیک استفاده کرده است که کمک زیادی به کاهش قیمت و وزن لپ تاپ کرده است. اما این مشکل باعث شده تا از بدنه پلاستیکی در این لپ تاپ استفاده شود. اکثر لپ تاپ های گرانتر از 3 میلیون تومان در حال حاضر از بدنه فلزی استفاده می کنند که استفاده از پلاستیک در تولید K550VX یکی از نقاط ضعف آن محسوب می شود. یکی دیگر از مشکلات K550VX ضخامت آن است. اگرچه ایسوس در ساخت این دستگاه از پلاستیک استفاده کرده است، اما وزن 2.5 کیلوگرمی آن همچنان برای لپ تاپی با قیمت بیش از 3 میلیون تومان زیاد است. دلیل افزایش ضخامت و البته وزن این لپ تاپ در نظر گرفتن درایو نوری است که همچنان مخاطبان زیادی دارد.

در سمت چپ دستگاه پورت اترنت، خروجی HDMI و VGA، دو پورت USB 3.0، ورودی برق و جک 3.5 میلی متری هدفون یکپارچه با میکروفون قرار دارد. در سمت راست، یک پورت USB 2.0، یک اسلات قفل Kensington و یک درایو DVD-RW وجود دارد. درگاه کارت حافظه SD و 6 چراغ عملکرد لپ تاپ نیز در قسمت جلویی آن قرار گرفته است. پورت های تعبیه شده در K550VX پاسخگوی نیاز هر کاربری است و از این نظر کمبودی احساس نخواهید کرد.

ایسوس در این لپ تاپ از لولای یک تکه برای اتصال نمایشگر به کیبورد استفاده نکرده است، بلکه از دو لولای مجزا در کناره ها استفاده کرده است. در K550VX با وجود استفاده از لولای دو تکه شاهد استحکام بالایی در این قسمت هستیم و هنگام باز و بسته شدن آن تا 150 درجه نمایشگر ثابت می ماند. همچنین برای باز کردن صفحه باید از هر دو دست خود استفاده کنید زیرا به دلیل مقاومت بالای لولاها هنگام باز کردن صفحه، کل لپ تاپ حرکت می کند.

صفحه کلید و تاچ پد
ایسوس بر خلاف پشت صفحه نمایش از روکش مات روی کیبورد استفاده کرده است تا این قسمت از لپ تاپ که مدام با دست ها در تماس است به راحتی پشت آن را کثیف نکند. کیبورد K550VX فول تایپ با کلیدهای عددی است که برای استفاده در نرم افزارهای مهندسی مناسب است. استفاده از رنگ قرمز در صفحه کلید باعث شده است که چشم ها در استفاده مداوم به خصوص در محیط های کم نور زودتر خسته شوند. کمبود نور پس زمینه یکی دیگر از نقاط ضعف K550VX در بخش صفحه کلید است. در حالی که تمامی رقبای این نوت بوک دارای این ویژگی هستند.

صفحه کلید لپ تاپ کمی کم عمق و نرم است که ممکن است برای برخی از کاربران ناامید کننده باشد. نکته دیگری که در مورد کیبورد این لپ تاپ باید به آن اشاره کرد، قرار دادن دکمه ناوبری سمت راست است که ممکن است هنگام استفاده از کلیدهای اعداد در ابتدا، برای کاربرانی که عادت به این چیدمان ندارند، مشکلاتی ایجاد کند.

خوشبختانه فاصله کلیدها و ارتفاع آنها بسیار خوب در نظر گرفته شده و در هنگام تایپ با این لپ تاپ با مشکلی مواجه نخواهید شد و کلیدها را به راحتی پیدا خواهید کرد. طراحی جزیره ای کلیدها نیز از ورود مایعات و گرد و غبار به داخل دستگاه جلوگیری می کند. استفاده از کلیدهای Fn نیز ایده آل است و تمامی نیازها را پوشش می دهد.

ترک پد یک تکه K550VX یکی از نقاط قوت این لپ تاپ است. جنس شیشه و حساسیت بالای آن باعث شده تا کاربر هنگام استفاده از این ترک پد احساس خستگی نکند. حرکات چند لمسی مختلف در محیط ویندوز 10 با سرعت و دقت بالایی انجام می شود. تاچ پد لپ تاپ که در اختیار ما قرار داده شده بود از دقت بالایی برخوردار بود و حتی به کوچکترین لمس ها نیز با دقت و درستی پاسخ می داد.

نمایشگر و اسپیکر
لپ تاپ های 15 اینچی درصد بالایی از نمونه های عرضه شده به بازار را تشکیل می دهند به طوری که بر اساس برخی گمانه زنی ها نیمی از محصولات عرضه شده به بازار جزو این گروه هستند. K550VX همچنین از صفحه نمایش 15.6 اینچی استفاده می کند و نسبت تصویر آن 16:9 است. دلیل محبوبیت این سایز، اندازه متوسط صفحه نمایش در کنار مصرف متعادل انرژی است. رزولوشن این صفحه نمایش 1920 در 1080 پیکسل است که برای لپ تاپی با این سایز کاملا مناسب است.

پنل استفاده شده در این لپ تاپ از نوع TN بوده و زوایای دید نسبتا محدودی دارد. دلیل استفاده از پنل های TN در لپ تاپ های مخصوص گیمرها، زمان پاسخ دهی بسیار کمتر پنل های TN در مقایسه با IPS ها است. اما اگر از لپ تاپ برای طراحی یا اهداف دیگر استفاده می کنید، بهتر است صفحه نمایش لپ تاپ IPS داشته باشید. روشنایی صفحه نمایش K550VX 340 نیت است که برای استفاده در فضای داخلی مناسب است. در K550VX ایسوس از پوشش مات استفاده نکرده است که به استفاده از صفحه نمایش در محیط های روشن آسیب می زند. به خصوص که روشنایی نمایشگر آنچنان بالا نیست.

به طور کلی صفحه نمایش استفاده شده در این لپ تاپ با توجه به قیمت و محصولات رقیب در بازار می تواند از نظر زاویه دید و حداکثر و حداقل میزان تابش نور بهتر باشد.

ایسوس در K550VX از بلندگوهای Sonic Master استفاده کرده است که خروجی آن مخفی است. صدای خروجی اسپیکرهای این لپ تاپ در سطح پایینی قرار دارد. به گفته کاربر K550VX، بهتر بود ایسوس از اسپیکرهای BANG & OLUFSEN که در محصولات رده بالای خود استفاده می کند استفاده می کرد تا تجربه صدای بهتری را برای کاربران ایجاد کند.

نرم افزار
لپ تاپ K550VX سیستم عامل ندارد و کاربر باید ابتدا سیستم عامل را روی لپ تاپ نصب کند.

به همراه این لپ تاپ یک دیسک حاوی درایورهای آن ارائه شده است تا از این بابت دچار مشکل نشوید. نصب درایورها آسان است. پس از نصب سیستم عامل کافی است نصب درایورها را شروع کنید تا تمامی درایورها به صورت خودکار نصب شده و لپ تاپ در زمان مورد نیاز ریستارت شود. ویندوز 10 از درایورهای نصب شده به خوبی پشتیبانی می کند و نیازی به دانلود نسخه های جدیدتر نیست.

کارایی و عملکرد
مطمئنا مهم ترین قسمت انتخاب لپ تاپ گیمینگ و مالتی مدیا قدرت و کارایی سخت افزاری آن است که در این زمینه بنچمارک ها به ما کمک می کنند تا این لپ تاپ را ارزیابی کنیم. ایسوس K550VX از سخت افزار قدرتمندی در دنیای لپ تاپ ها استفاده می کند. پردازنده Core i7 در کنار پردازنده گرافیکی GTX 950M خیال کاربر را از بابت عملکرد دستگاه راحت می کند.

عملکرد قدرتمند و سرعت مناسب در اجرای برنامه ها و بازی ها

لپ تاپ ایسوس K550VX از نسل چهارم پردازنده های Core i اینتل با کد 4720 HQ بهره می برد که دارای چهار هسته پردازشی با چهار هسته مجازی با سرعت 2.6 گیگاهرتز و 6 مگابایت حافظه کش L3 است که عملکرد و کارایی دستگاه را مدیریت می کند. در حداکثر شرایط کاری، پردازنده این دستگاه به فرکانس 3.6 گیگاهرتز می رسد. این میزان قدرت پردازنده تعبیه شده در لپ تاپ ایسوس، علاوه بر انجام تمامی کارهای روزمره و عادی، قابلیت اجرای نرم افزارهای سنگین و بازی های جدید را نیز دارد. پردازنده این نوت بوک گیمینگ با گرافیک HD 4600 اینتل یکپارچه شده است اما ایسوس کارت گرافیک مجزای Nvidia GeForce GTX 950M را با 4 گیگابایت حافظه اختصاصی روی محصول خود قرار داده است. به این ترتیب K550VX در زمینه اجرای تمامی بازی های سبک و معمولی به شما کمک می کند و حتی اگر تنظیمات گرافیکی را در سطح پایین قرار دهید قادر به انجام بازی های روزانه خواهید بود.

نتیجه
ایسوس با ارائه لپ تاپ K550VX محصولی قدرتمند با ظاهری متفاوت را برای کاربران بازی و مالتی مدیا ارائه کرده است. در K550VX سعی شده تا با استفاده از پلاستیک در تولید بدنه دستگاه وزن و قیمت آن تا حد امکان کاهش یابد. اما قیمت بالای لپ تاپ K550VX باعث می شود مخاطب انتظار بدنه با کیفیت تری داشته باشد. پنل TFT ایسوس K550VX از وضوح بالا و زمان پاسخگویی سریع برای بازی ها پشتیبانی می کند، اما زاویه دید آن محدود است.

محمدرضا بازدید : 25 دوشنبه 20 تیر 1401 نظرات (0)

آینده حافظه ذخیره سازی متعلق به SSD ها است که در عین برتری نسبت به هارد دیسک ها، قیمت بیشتری نیز دارند و نیاز به گارانتی را حیاتی می کنند. بهترین گارانتی SSD در حال حاضر در ایران چیست؟
هارد دیسک‌ها به دلیل فضای ذخیره‌سازی بیشتر و قیمت پایین‌تر، سال‌ها با ما خواهند ماند. با این حال، شکی نیست که آینده متعلق به حافظه‌های حالت جامد است که به نام SSD شناخته می‌شوند و اکثر رایانه‌های جدیدتر از آن‌ها استفاده می‌کنند، و حتی برخی از کاربران رایانه‌های قدیمی یا کلاس اقتصادی، برای سرعت بیشتر، هارد دیسک سیستم خود را با یک SSD جایگزین می‌کنند.
با این حال، باور عمومی بر این است که حافظه های SSD طول عمر کمتری نسبت به هارد دیسک ها دارند و به همین دلیل، برخی از کاربران این نگرانی را دارند که با وجود هزینه های بالا، نتوانند برای مدت طولانی از SSD خود استفاده کنند. از طرفی این نگرانی وجود دارد که SDD ها به دلیل ایرادات ساخت پس از مدتی ناگهان از کار بیفتند و این امر نیاز به گارانتی را حیاتی می کند. در اینجا پس از توضیح کلی در مورد عمر مفید SDD ها به معرفی چهار شرکت مطرح ایرانی که در زمینه SSD گارانتی می دهند می پردازیم تا اگر قصد خرید SSD را دارید با توجه به نیاز خود بهترین گارانتی را انتخاب کنید.
عمر مفید SSD ها چقدر است؟
اگر این سوال را در انجمن های مربوط به حافظه های ذخیره سازی بپرسید، پاسخ های متفاوتی خواهید شنید. زیرا عمر مفید SSD ها به تکنولوژی ساخت و نوع ذخیره سازی داده ها بستگی دارد. بر این اساس SSD ها به چهار دسته زیر تقسیم می شوند:
SLC: گرانترین نوع NAND با قابلیت ذخیره یک بیت در هر سلول که کمتر در محصولات خانگی رایج است. قابلیت اطمینان و عمر این نوع حافظه ها بسیار بالاست.
MLC: در این نوع حافظه ها از هر سلول برای ذخیره ۲ بیت اطلاعات استفاده می شود و عموما در محصولات حرفه ای مانند سری PRO سامسونگ استفاده می شود. قابلیت اطمینان و عمر MLC بیشتر از TLC است.
TLC: پرکاربردترین نوع NAND که تعادل خوبی بین قیمت و عملکرد دارد. این حافظه ها برای اکثر کاربران عادی و حتی حرفه ای مناسب است و در هر سلول 3 بیت اطلاعات ذخیره می شود.
QLC: ارزان‌ترین گروه NAND که برای پایین نگه داشتن قیمت‌ها در ظرفیت‌های بالا، مانند سری QVO سامسونگ استفاده می‌شود. هر سلول میزبان 4 بیت اطلاعات است.
در واقع، هر چه داده های ذخیره شده در هر سلول بیشتر باشد، عمر SSD کمتر می شود. به عبارت دیگر، عمر SSD به تعداد فرآیندهای ذخیره سازی و داده های پاک شده از سلول ها بستگی دارد. ذخیره سازی داده ها بر روی یک SSD مانند نوشتن با مداد روی یک تکه کاغذ و پاک کردن نوشته های قدیمی برای نوشتن جدید است. همانطور که پس از چند بار پاکسازی، مقاومت کاغذ کاهش می یابد و در نهایت پاره می شود، سلول های تراشه SSD نیز پس از چندین دوره تمیز کردن / ذخیره سازی داده ها از کار می افتند.
اما قبل از اینکه SSD تازه خریداری شده خود را پس دهید، توجه داشته باشید که تعداد چرخه های ذخیره سازی و پاک کردن داده ها در یک SSD به طور قابل توجهی بیشتر از قدرت یک تکه کاغذ است. علاوه بر این، فناوری سطح سایش در SSD های جدیدتر به تمام تراشه های حافظه درایو اجازه می دهد تا قبل از ورود سلول به چرخه اول، از سلول به سلول استفاده کنند، بنابراین عمر SSD را افزایش می دهد. در نتیجه، حافظه هایی با ظرفیت ذخیره سازی بیشتر معمولا طولانی تر از حافظه های کوچکتر هستند.
برای تخمین عمر SSD، سازندگان مقدار داده ای را که می توان روی درایو ذخیره کرد در اختیار کاربران قرار می دهند. به عنوان مثال، سطح پایداری MX300 Krushal با ظرفیت 750 گیگابایت، 220 ترابایت (TBW) است. این بدان معناست که پس از ذخیره 220 ترابایت اطلاعات در درایو، عمر آن به پایان می رسد. برای ملموس‌تر کردن این مثال، این را در نظر بگیرید: اگر هر روز 50 گیگابایت داده روی این SSD نوشته شود، 12 سال طول می‌کشد تا عمر آن به پایان برسد. از طرف دیگر، اکثر ما روزانه تنها کسری از 50 گیگابایت داده را روی هارد کامپیوتر خود می نویسیم و اکثر روزها اصلاً هیچ داده ای نوشته نمی شود. توجه داشته باشید که تماشای فیلم، خواندن PDF یا مشاهده عکس به حساب نمی آید و هیچ تاثیری بر چرخه عمر SSD ندارد. در عوض، فقط انجام کارهایی مانند کپی کردن یک آهنگ از درایو دیگر، دانلود و ویرایش یک فایل، یا پشتیبان‌گیری از تلفن باعث می‌شود که داده‌ها روی SSD نوشته شوند.

اگر استفاده از SSD شما مشابه هارد دیسک است، لازم نیست نگران عمر مفید آن باشید. با این حال، نگرانی در مورد خرابی این حافظه های گران قیمت، مستلزم داشتن گارانتی قابل اعتماد است. در ادامه با چند شرکت مطرح ایرانی ارائه دهنده گارانتی SSD و شرایط خدمات پس از فروش آنها آشنا خواهید شد. در جدول زیر نیز می توانید به طور خلاصه خدمات این شرکت ها را با هم مقایسه کنید.
مشخصات شرکت ام آی تی آونگ شرکت متین شرکت سازگار ارقام
تعداد دفاتر گارانتی در 14 شهر شامل تهران، اصفهان، مازندران فقط تهران 15 شهر شامل تهران، شیراز، رشت 6 شهر شامل تهران، اهواز، تبریز
برندهای تحت پوشش ADATA Samsung Silicon Power، King Star، Gail و PQI Western Digital
مدت گارانتی 3 تا 5 سال 2 سال بین 2 تا 3 سال بین 18 ماه تا 25 ماه
شرکت آونگ
شرکت آونگ نماینده انحصاری برند ADATA و در حال حاضر دارای دفتر گارانتی در 14 شهر از جمله تهران، اصفهان، مازندران و یزد می باشد. مشتریان می توانند مشکلات مربوط به SSD های خریداری شده با گارانتی آونگ را به صورت حضوری پیگیری کنند. برای استفاده از خدمات پس از فروش در شهرهایی که دفتر ضمانت آونگ هنوز راه اندازی نشده است، مشتریان می توانند با دفتر تهران تماس بگیرند.
آونگ برای همه SSD های برند ADATA بسته به مدل آنها دارای گارانتی سه تا پنج ساله یا بر اساس کل اطلاعات ذخیره شده روی SSD (هر کدام زودتر باشد) دارد. اطلاعات مربوط به TBW برای هر محصول در این فایل موجود است.
ملاک ارائه خدمات پس از فروش درایوهای SSD برند ADATA، شماره سریال روی آن است و برای ارائه سرویس، تنها ارائه محصول با شماره سریال بدون خرابی کافی است.
در صورتی که SSD دارای ایراد ظاهری باشد یا توسط افراد غیرمجاز تعمیر شده باشد، محصول از گارانتی خارج می شود اما آسیب دیدن برچسب گارانتی و شماره سریال روی جعبه ملاک نیست و فقط شماره سریال روی محصول مهم است. .
علاوه بر این، آسیب های ناشی از نوسانات الکتریکی، استفاده از لوازم جانبی غیر استاندارد، شرایط محیطی شدید مانند گرد و غبار، گرما یا رطوبت بالا، آسیب فیزیکی، نفوذ سیال و آسیب به کانکتورها و پورت ها شامل گارانتی نمی شود. پاندول همچنین تاکید می کند که مشکلات ناشی از استفاده غیرعادی از SDD مانند استخراج رمز ارز، عمداً به کاربر آسیب می زند و ارائه خدمات پس از فروش محصولات خارج از محدوده گارانتی است.
در صورتی که کالا 24 ساعت پس از خرید دچار ایراد فنی شود و یا در هنگام بازدید و تعمیر توسط کارشناسان فنی آسیب ببیند، شرکت آونگ ساز آن را با محصول جدید تعویض می کند. در صورت عدم وجود مدل محصول مشتری، مدل های مشابه بدون تفاوت هزینه ارائه می شود. اگر محصول مورد نظر مشتری از نظر ظرفیت یا مدل متفاوت باشد، می تواند با پرداخت مابه التفاوت هزینه، آن را دریافت کند.
شایان ذکر است هزینه ارسال کالا به مراکز ضمانت آونگ به عهده مشتری می باشد. خریداران SSD با گارانتی آونگ می توانند برای اطلاع از مدت زمان گارانتی و تاریخ انقضای آن، شماره سریال محصول را به شماره 100001665 پیامک کنند. آونگ همچنین یک پلتفرم آنلاین راه اندازی کرده است که از طریق آن می توانید دوره گارانتی محصول را بررسی کنید.
شرکت MIT
شرکت ایمان ایده ایرانیان معروف به M.I.T GROUP یکی از شرکت های پیشرو در ارائه خدمات پس از فروش تجهیزات کامپیوتری از جمله SSD می باشد. MIT در حال حاضر فقط در تهران فعالیت می کند و مشتریانی که SSD آنها با گارانتی این شرکت عرضه می شود، برای بهره مندی از خدمات گارانتی، باید محصول معیوب خود را به دفتر تهران ارسال کنند.

گارانتی MIT مربوط به SSD های برند سامسونگ بوده و مدت زمان گارانتی روی جعبه محصول درج شده است. با این حال، MIT معمولا دو سال خدمات پس از فروش را برای SSD های سامسونگ ارائه می دهد.
در صورتی که SSD شما دارای گارانتی MIT است، برای استفاده از خدمات پس از فروش، باید کارت گارانتی، جعبه و فاکتور خرید همراه محصول را به دفتر گارانتی این شرکت در تهران ارسال کنید. همچنین در صورت نیاز تیم فنی به سیستم جهت بررسی قطعه، همراه داشتن دستگاه مربوطه مانند دوربین، موبایل، لپ تاپ و ... بر عهده مشتری می باشد.
در صورت عدم وجود عیب ظاهری و یا اثری از آسیب فیزیکی در محصول، گارانتی MIT شامل خساراتی از قبیل ایرادات فنی، مواد مصرفی و شرایط تولید در تمامی قطعات خواهد بود. این شرکت به مشتریان توصیه می کند در صورت امکان از اطلاعات ذخیره شده قبل از تحویل SSD معیوب به دفتر گارانتی نسخه پشتیبان تهیه کنند، زیرا کارشناسان فنی مسئولیتی در قبال نگهداری این اطلاعات ندارند.
در صورت آسیب دیدن هولوگرام، کارت گارانتی یا شماره سریال روی محصول یا باز شدن و تعمیر SSD توسط افراد غیرمجاز، محصول از شرایط گارانتی خارج می شود. همچنین هرگونه خسارت ناشی از بلایای طبیعی، سولفاته شدن، نوسانات الکتریکی، آسیب های فیزیکی، عملکرد در شرایط محیطی غیر استاندارد، نفوذ سیال، آسیب های ناشی از استفاده از تجهیزات و لوازم جانبی ناسازگار و هرگونه استفاده نادرست از SSD مشمول نمی شود. توسط گارانتی
MIT در وب سایت خود بستری را برای مشتریان فراهم می کند تا گارانتی را استعلام و فعال کنند تا از اعتبار گارانتی کالای خریداری شده اطمینان حاصل کنند یا آخرین وضعیت رسید را مشاهده کنند. لازم به ذکر است که گارانتی MIT امکان عودت و تعویض SSD هایی را که پس از خروج از جعبه دارای مشکل فنی هستند تا 7 روز می دهد.
شرکت متین
شرکت داده پرداز متین نماینده رسمی برند تایوانی سیلیکون پاور در ایران بوده و SSD های ساخت این برند و همچنین خدمات پس از فروش King Star، Gil و PQI را پوشش می دهد. دفاتر گارانتی شرکت متین در 15 شهر تهران، شیراز، رشت، کرمان و ارومیه مستقر هستند.
شرکت متین بسته به برند SSD دوره های گارانتی متفاوتی را در نظر می گیرد. به عنوان مثال، این شرکت محصولات Silicon Power و Apacer را با گارانتی سه ساله و SSD های King Star و Gil را با دو سال گارانتی ارائه می دهد.
برای اینکه بتوانید از خدمات پس از فروش متین استفاده کنید، باید جعبه محصول به همراه برچسب گارانتی، هولوگرام و کلیه متعلقات آن را به همراه داشته باشید. اگر برچسب و هولوگرام آسیب ببیند، محصول از چرخه گارانتی خارج می شود. علاوه بر این، هرگونه آسیب فیزیکی یا فیزیکی، زنگ زدگی، نفوذ سیال، شکستگی پورت، سولفاته شدن برد و سوکت ها، آسیب های ناشی از استفاده غیر استاندارد از شارژر و دستکاری و تعمیر توسط افراد غیرمجاز گارانتی SSD را باطل می کند.
شرکت متین مسئولیتی در قبال اطلاعات ذخیره شده در دستگاه نمی پذیرد و کاربران موظفند قبل از ارسال محصول به دفاتر گارانتی از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنند. در حال حاضر گارانتی کالا فقط از طریق هولوگرام امکان پذیر است و بستری برای ثبت کد و پیگیری آن در سایت شرکت متین وجود ندارد.
شرکت ارقام سازگار
شرکت سازگار ارقام خدمات پس از فروش SSD ها را مخصوص برند وسترن دیجیتال ارائه می دهد و مدت گارانتی بین 18 ماه تا 25 ماه متغیر است که در کارت گارانتی مشخص شده است. ضمنا امکان افزایش یا تمدید مدت گارانتی بنا به درخواست مشتری وجود دارد.
دفاتر گارانتی سازگار در ۶ شهر تهران، شیراز، تبریز، اصفهان، مشهد و اهواز موجود است و هزینه ارسال کالا جهت بررسی به عهده مشتری می باشد. اما هزینه تحویل کالا به مشتری بر عهده نمایندگان شرکت می باشد. اگر مرکز خدمات پس از فروش در شهر شما وجود ندارد، می توانید با دفتر مرکزی در تهران تماس بگیرید. همچنین همراه داشتن یا ارسال کارت گارانتی و فاکتور فروش دستگاه جهت بهره مندی از خدمات پس از فروش الزامی است.
از جمله شرایطی که گارانتی شرکت سازگار را باطل می کند، می توان به اثرات ضربه، سوختگی و صدمات جسمی، آسیب سریال و هولوگرام گارانتی، دستکاری و تعمیر توسط افراد غیرمجاز و همچنین استفاده نامتعارف از SDD مانند استخراج رمز ارز اشاره کرد.
در صورتی که در طول مدت گارانتی پس از دو بار تعمیر مشکل همچنان ادامه داشته باشد و یا محصول در حین تعمیر آسیب ببیند، امکان تعویض آن با کالای جدید مشابه یا مدل بالاتر با مابه التفاوت وجود دارد و یا در صورت موافقت مشتری، قیمت تمام می شود. طبق فاکتور پرداخت می شود
ضمناً شرکت سازگار ارقام دارای 6 ماه گارانتی تعمیر و تعویض قطعات تعویض شده خارج از مدت گارانتی می باشد. لازم به ذکر است گارانتی سازگار فیگور هیچ گونه مسئولیتی در قبال اطلاعات ذخیره شده بر روی درایوهای SSD ندارد و مشتری موظف است قبل از ارسال محصول، یک نسخه پشتیبان از اطلاعات تهیه کند.

لپ تاپ اپل

محمدرضا بازدید : 16 چهارشنبه 15 تیر 1401 نظرات (0)

سرویس‌های پخش فیلم و موسیقی بزرگ‌تر و محبوب‌تر می‌شوند، اما دی‌وی‌دی‌ها هنوز در حال استفاده هستند. دلیل این چیست؟
DVD به اختصار Digital Video Disc یا Digital Versatile Disc به معنای دیسک تصویری دیجیتال تکنولوژی بسیار جذابی بود که در دهه هشتاد پدیدار شد و اتفاقاً در اواسط دهه هشتاد در ایران البته از نوع خورشیدی خود شناخته شد. این فناوری بسیار کاربردی و هیجان انگیز به سرعت جای خود را در میان خانواده ها، دوستداران سینما، عاشقان موسیقی و البته گیمرها باز کرد و دیری نپایید که در هر خانه یک دستگاه پخش دی وی دی روی میز تلویزیون و یک پخش کننده دیگر در مورد یک کامپیوتر خانگی؛ اگر لپ تاپ و کنسول بازی دارید، قطعاً مجهز به دی وی دی پلیر هستند.
اکنون پس از بیش از چهار دهه حضور DVD و محبوبیت روزافزون سرویس های پخش فیلم و موسیقی مانند نتفلیکس، آمازون پرایم، اسپاتیفای، اپل موزیک و غیره، وجود دی وی دی کمتر احساس می شود. شاید فکر کنید این محصول دوست داشتنی به تاریخ پیوسته است، اما واقعیت این است که درصد استفاده از این نوع حافظه ذخیره سازی همچنان بالاست و تا سال 2021 بیش از 300 میلیون دی وی دی فروش داشته است. در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که چرا دی وی دی ها و به طور کلی دیسک های ذخیره سازی در عصر پلتفرم های استریم زنده ماندند. اما قبل از آن، بیایید نگاهی به تاریخچه ذخیره سازی نوری بیندازیم.
تاریخچه دی وی دی ها و دیسک های نوری
فناوری ضبط نوری برای اولین بار در سال 1963 توسط دیوید پل گرگ اختراع شد و توسط جیمز راسل سرمایه گذاری شد. البته قبل از این در سال 1958 ایده های اولیه ساخت دیسک نوری به ذهن وولف خطور کرد. او در آن زمان برای Westrex کار می کرد که یکی از زیرمجموعه های Western Electric بود. گرگ اولین اختراع را برای VideoDisk در سال 1962 ثبت کرد، درست زمانی که روی پروژه ای برای ضبط و بازتولید اطلاعات توسط پرتو الکترونی کار می کرد.
روند رو به رشد دی وی دی ها به گونه ای بود که از سال 2005 تا 2009، سالانه بیش از 2 میلیارد DVD به فروش می رسید.
بیایید کمی جلوتر برویم، به سال 1961. در این سال، گرگ پس از همکاری با مهندسان برتر 3M، وین جانسون و دین دی ماس، شرکت Gauss Electrophysics را تأسیس کرد و چندین پتنت برای مکانیسم ضبط دیسک به ثبت رساند. او پتنت های آینده خود را با همین نام شرکت به ثبت رساند. سرانجام، در سال 1968، شرکت موسیقی آمریکا، یا به اختصار MCA، پتنت های گرگ و شرکت او گاوس را خریداری کرد و روند توسعه دیسک های ذخیره سازی لیزری را تسریع بخشید و پایه و اساس محبوب ترین و محبوب ترین محصول را پی ریزی کرد. محصولی که امروزه با نام DVD می شناسیم.
دی وی دی در سال 1996 وارد بازار ژاپن شد و در عرض سه سال تمام بازارهای جهان را پوشش داد. روند رو به رشد دی وی دی ها به گونه ای بود که از سال 2005 تا 2009، سالانه بیش از 2 میلیارد DVD به فروش می رسید. سونی به عنوان یکی از سرمایه گذاران و توسعه دهندگان اصلی نسل اول دیسک های نوری (معروف به سی دی)، سهم بسزایی در معرفی هر چه بیشتر این فناوری به کاربران داشته است. اولین کنسول بازی این شرکت به نام پلی استیشن 1 با پشتیبانی از سی دی و نسل دوم این کنسول با پشتیبانی از DVD به بازار عرضه شد. این امر باعث شد تا کاربران عادی به پتانسیل دیسک های ذخیره سازی پی ببرند و آن را به عنوان یک محصول کارآمد بپذیرند. علاوه بر این، کنسول های ایکس باکس در ابتدا توانایی پخش فیلم های دی وی دی را داشتند و فروش بالای آن ها به محبوبیت بیشتر DVD در سراسر جهان کمک کرد.
ظهور خدمات آنلاین
با فراگیر شدن اینترنت و دسترسی بیشتر افراد به این شبکه وسیع اطلاعاتی، مفهوم جریان محتوا نیز شکل گرفت. با گذشت زمان و توسعه فناوری اینترنت DSL و به تبع آن افزایش سرعت اینترنت، شرکت هایی که کار خود را به صورت آفلاین با ارسال دیسک فیلم انجام می دادند، سرمایه گذاری بیشتری روی محتوای سرویس پخش آنلاین انجام دادند. به عنوان مثال، نتفلیکس که کار خود را با ارسال فیلم در خانه های مردم آغاز کرد، در سال 2007 پس از توسعه اینترنت، سرویس پخش فیلم را راه اندازی کرد که ناقوس مرگ برای دی وی دی ها بود.

با گسترش خدمات آنلاین، فروش DVD به طور پیوسته در حال کاهش است. از 2 میلیارد فروش در سال 2008 به 300 میلیون در سال 2021. با این حال، استفاده از این فناوری تقریبا قدیمی همچنان ادامه دارد که گویی قصد ندارد در تاریخ بماند!
چرا دی وی دی ها هنوز وجود دارند؟
پس از پرداختن به تاریخچه دیسک های نوری، اکنون زمان پاسخ به سوال اصلی ما است. چرا دی وی دی ها هنوز هم فروش نسبتا خوبی دارند و منقرض نمی شوند؟ اینکه چرا این اتفاق می افتد به چندین عامل مهم بستگی دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.
کیفیت سرویس های استریم به خوبی DVD نیست
بسیاری از افرادی که عاشق صندوق های سینما هستند، تاکید ویژه ای بر فاکتور "کیفیت تصویر" دارند. تفاوت بین 4K و 1080p را در یک چشم به هم زدن می فهمند و به اصطلاح موها را از ماست می کشند. این افراد به خوبی می دانند که کیفیت ویدیوهای 4K پخش شده از پلتفرمی مانند نتفلیکس به هیچ وجه شبیه همتای بلوری آن نیست. اندازه تصویر در واقع یکسان است، اما نسخه آنلاین BitRate بسیار کوچکتر از نسخه Blu-ray است.
Apple TV Plus (+ Apple TV) بالاترین نرخ بیت را در بین خدمات آنلاین با نرخ 25 مگابیت بر ثانیه ارائه می دهد. سپس نتفلیکس با سرعت 15 مگابیت بر ثانیه و دیزنی پلاس با همان سرعت می آیند. شاید تعجب کنید اگر بدانید که نرخ بیت فیلم های بلوری بین 82 تا 128 مگابیت بر ثانیه است. این باعث تفاوت چهار تا شش برابری در کیفیت فیلم می شود.
کیفیت صدای بهتر
یکی دیگر از دلایلی که DVD ها همچنان به فروش می رسند، کیفیت صدای بالاتر در مقایسه با خدمات آنلاین است. فرقی نمی کند که در حال تماشای یک فیلم هستید یا به تریلری از آخرین آلبوم ادل گوش می دهید. در هر دو مورد DVD و Blu-Ray کیفیت صدای بسیار بهتری را به شما می دهند.
شرکت‌های پخش موسیقی تصمیم گرفته‌اند محتوا را به روشی فشرده‌تر پخش کنند، زیرا عموم مردم در محل کار یا خارج از خانه به موسیقی گوش می‌دهند و اینترنت کابلی نامحدود در حال حاضر در دسترس نیست. دوستداران موسیقی می دانند که فشرده سازی بیشتر مساوی با کیفیت بیشتر است. اما هنگام استفاده از DVD، اینطور نیست و محتوای شما با کیفیت Loseless و با فرمت flac روی دیسک است. در همان جا، نیازی به استریم و استفاده از اینترنت نیست و هزینه بیشتری نیز دارد.
شاید شما عاشق فیلم، موسیقی یا حتی بازی های ویدیویی باشید و همیشه آرزوی داشتن مجموعه ای از آنها را داشته اید. با خرید اکانت یک ماهه نتفلیکس، اسپاتیفای یا گیمپس، نهایتا می توانید مجموعه خود را تا یک ماه در اختیار داشته باشید. این یک مجموعه برای شما نیست. در واقع، شما هیچ مالکیت مادی یا معنوی روی آن ندارید.
اما با خرید دیسک می توانید مجموعه ای را که همیشه در خانه است همراه خود داشته باشید. فرقی نمی کند اینترنت باشد یا نه. برای داشتن آن نیازی به تمدید اشتراک ماهانه ندارید. مهمتر از همه، این یک مجموعه کامل برای شما و نه هیچ کس دیگری است.
این موضوع دلیلی دارد که باعث شده افراد زیادی در سراسر دنیا مجموعه مورد نظر خود را از دنیای فیلم، موسیقی، بازی، نرم افزار و ... جمع آوری کنند. به عنوان مثال، وب سایت Business Insider در مصاحبه ای با چندین مجموعه دار فیلم دریافت که این افراد بین 1000 تا 5000 فیلم را در خانه نگه می دارند. جوانترین مصاحبه شونده تنها 19 سال و مسن ترین آنها 36 سال سن داشت. در واقع افرادی که دوران نوجوانی و جوانی خود را در انقلاب دیجیتال گذرانده اند همچنان علاقه مند به جمع آوری نسخه های DVD فیلم های مورد علاقه خود هستند.
محتوای بیشتر در DVD موجود است
راستی وارد نتفلیکس شوید و ببینید که فیلم مورد علاقه تان در دوران کودکی به دلیل مشکلات کارگردان با سرویس نتفلیکس دیگر در دسترس نیست؟ یا در سرویس های آنلاین فیلم را در DVD پیدا نمی کنید؟ این یکی دیگر از دلایل محبوبیت دی وی دی ها است.

به دلایل مختلف، ممکن است فیلم، موسیقی، بازی، نرم افزار یا سایر محتواها در سرویس آنلاین محبوب شما در دسترس نباشد. به عنوان مثال با انتشار نسخه های جدید یک نرم افزار، نسخه قبلی دیگر در دسترس نخواهد بود و حتی گاهی حذف از روی سرورها حذف می شود. اما با خرید نسخه DVD همیشه می توانید به تمامی نسخه ها دسترسی داشته باشید.
مالکیت کپی فیزیکی
همانطور که در بالا ذکر شد، با افزودن نسخه دیجیتالی یک اثر، فیلم، موسیقی و غیره به سرویس پخش آنلاین خود یا حتی خرید نسخه دیجیتال، به معنای واقعی کلمه مالک آن نیستید و فقط آن را برای مدت محدودی اجاره کرده اید. . درست است، این را می توان دور زد، اما نه مگر اینکه شما یک متخصص فنی باشید که بدانید او چه می کند. در واقع، شما فقط جریان دیجیتال را به درستی خریداری کردید، نه مالکیت کامل. شاید شما از آن دسته افرادی باشید که عاشق یک فیلم هستید و دوست دارید به داشتن آن در قفسه کتابخانه خود افتخار کنید.
در این صورت تنها راه خرید نسخه دی وی دی یا بلوری است. با خرید نسخه فیزیکی محصول مورد نظر خود، همیشه می توانید به آن دسترسی داشته باشید و آن را در هر نقطه از منزل خود بگذارید. این می تواند دلیل خوبی برای ادامه خرید DVD آثار مورد علاقه خود برای بسیاری باشد و در نتیجه فروش دیسک های نوری ادامه پیدا کند.
از سوی دیگر، برخی از نسخه های بازی های ویدیویی یا فیلم ها دارای پوشش خاصی هستند که ارزش نگه داشتن آن را دارد. مانند فیلم Scarface که تصویر جلد خیره کننده آن هر فیلم دوستی را به وجد می آورد.
مسیر DVD ادامه دارد
دیسک های نوری با وجود فناوری قدیمی خود، هنوز دلایل زیادی برای ماندن در این بازار دارند. با توجه به دلایل فوق می توان گفت که استفاده از آنها ممکن است هرگز از بین نرود. اکثر افرادی که فیلم های دی وی دی تماشا می کنند بین 25 تا 39 سال گزارش شده اند. با توجه به قدیمی بودن و "نوستالژی" دیسک های نوری، انتظار می رود که روند کاهشی استفاده از آنها نیز کاهش یابد و در نتیجه طول عمر بیشتر یا حتی طولانی تری داشته باشد.
شما چی فکر میکنید؟ آیا دی‌وی‌دی‌ها همچنان با ما خواهند بود یا فرهنگ پخش جریانی به جایی می‌رسد که دیسک‌ها در تاریخ ثبت می‌شوند؟

لپ تاپ اپل

محمدرضا بازدید : 18 جمعه 10 تیر 1401 نظرات (0)

به دلایل مختلف، همه مایل به داشتن یک لپ تاپ جدید با قیمت مقرون به صرفه هستند که از فردی به فرد دیگر متفاوت است و انواع مختلفی از برندهای لپ تاپ وجود دارد که می توانید بهترین آنها را خریداری کنید، اما کسانی هستند که لپ تاپ خاصی را از آنها می خواهند. انواع مارک ها و انواع. برندی که امروز در مورد آن صحبت خواهیم کرد، برند اپل است و همانطور که می دانیم بازار فناوری صدها لپ تاپ از برند اپل را شامل می شود، اما انتخاب یکی از این لپ تاپ ها بسیار دشوار است و قبل از خرید لپ تاپ نیاز به فکر، تحقیق و مطالعه دقیق دارد. بنابراین امروز تصمیم گرفتیم به تمام این مشکلات پایان دهیم و در مورد مشخصات و قیمت هر یک از بهترین لپ تاپ های اپل در سال 2020 صحبت کنیم.

لپ تاپی که سرعت، قدرت و عمر باتری بالایی دارد معمولا ارزش خرید و خرج کردن را دارد. لپ تاپ سبک، قوی، قدرتمند و باریک که از ویژگی های سخت افزاری قدرتمندی بهره می برد.

جنس بدنه این محصولات معمولا از پلاستیک مرغوب ساخته شده است که از مهمترین ویژگی های یک لپ تاپ قدرتمند و خوب است که لپ تاپ های اپل تمامی این ویژگی ها را دارند. در این مقاله به معرفی جدیدترین، سبک ترین، حرفه ای ترین و بهترین لپ تاپ اپل مک بوک سال 2020 می پردازیم.با ما همراه باشید.

جدیدترین مک بوک های اپل چیست؟
مک بوک پرو 13 و 15 اینچی جدید اپل که در شب پنجشنبه 26 نوامبر معرفی شد، دارای ویژگی خاصی به نام تاچ بار بود که احتمالاً با آن آشنا هستید. در این مدل‌های جدید به دلیل طراحی جدید و بهینه، وزن و ضخامت این دو لپ‌تاپ نسبت به نسخه‌های قبلی کمتر است، دارای تاچ‌پد دوبرابر نسبت به قبل، روشنایی مانیتورهای هر دو نسخه نسبت به نسخه‌های قبلی بیشتر است. و به جای پورت های USB و اسلات شارژ و کارت SD، پورت های Thunderbolt جایگزین شده اند که بالاترین سرعت ممکن را نسبت به سایر پورت ها دارند.

سبک ترین مک بوک های اپل کدامند؟
مک بوک 12 اینچی باریک ترین و سبک ترین گزینه است. یک مک بوک 12 اینچی با وزن کمتر از یک کیلوگرم ممکن است بهترین گزینه برای کسانی باشد که نیاز به جابجایی مکرر لپ تاپ خود در اولویت دارند.

علاوه بر این صفحه نمایش شبکیه چشم این مدل شفاف و روشن است و رنگ ها را با کیفیت خیره کننده ای به نمایش می گذارد. این به تنهایی می تواند مک بوک ایر را شرمنده کند. حتی باتری به طور قابل توجهی قوی تر است. زیرا با هر بار شارژ 9.5 ساعت روشن می ماند که از این نظر نسبت به آپشن های ویندوز یک سر و گردن بالاتر است.

لپ تاپ های پرسرعت مک بوک های اپل کدامند؟
مک بوک پرو 13 اینچی قدرت سخت افزاری خوبی دارد. در این مدل که تقریباً هم وزن مک بوک ایر است، قدرت پردازشی به مراتب بیشتری نسبت به پردازنده مک بوک ایر دارید. علاوه بر این، گرافیک بسیار بهتر از مک بوک ایر است.

علاوه بر این، در مک بوک پرو 13 اینچی با دو پورت تاندربولت 3، صفحه نمایش رتینا با کیفیت و بلندگوهای قدرتمندی خواهید داشت که بالاترین سرعت انتقال ممکن را در بین پورت های موجود دارند. مکانیزم پروانه صفحه کلید در این مدل کیبورد بسیار بهتر از مک بوک 12 اینچی است.

بهترین لپ تاپ های حرفه ای اپل کدامند؟
اگر از جمله کاربرانی هستید که دائماً در حال ویرایش تصاویر RAW یا ویدیوهای 4K هستید و انتظار عملکرد خوب و لذت بخشی را دارید، می‌توانید بگویید که قطعاً با تراشه گرافیکی Radeon Pro 450 450 AMD که در مک‌بوک پرو 15 اینچی تعبیه شده مشکلی نخواهید داشت. . اپل علاوه بر این تراشه گرافیکی، ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD، ۱۶ گیگابایت رم و پردازنده چهار هسته ای Core i7 را در این مک بوک قرار داده است.

با توجه به مطالب فوق دانستیم که مزایای لپ تاپ های اپل بسیار زیاد است و با ویژگی های منحصر به فرد خود می تواند امکانات مختلفی را در اختیار کاربر قرار دهد. اما یکی از مهم ترین نکات قبل از خرید لپ تاپ اپل، نصب نرم افزارها و برنامه های مختلف بر روی آن است.

بسیاری از نرم افزارهایی که به راحتی بر روی سیستم ویندوز نصب می شوند را نمی توان در لپ تاپ اپل استفاده کرد. بنابراین کاربر ممکن است در هنگام نیاز به این برنامه ها دچار مشکل شود. همچنین افرادی که قبلا از سیستم عامل ویندوز استفاده کرده اند باید زمانی را صرف کنند تا بتوانند به راحتی و به طور کامل بر لپ تاپ اپل مسلط شوند. بنابراین لازم است هر خریدار و کاربری قبل از خرید لپ تاپ با تمامی این ویژگی ها آشنا شود تا خریدی درست و هوشمندانه را تجربه کند.

https://www.asilbekharid.com/best-apple-laptop/

محمدرضا بازدید : 23 پنجشنبه 09 تیر 1401 نظرات (0)

طبق گزارش اخیر TrendFocus، تحلیلگر صنعت Tomshardware، مایکروسافت ممکن است قصد داشته باشد HDD ها را از لیست گزینه های ذخیره سازی خود در رایانه های شخصی ویندوز 11 حذف کند. اگر مایکروسافت برنامه‌های خود را پیاده‌سازی کند، مصرف‌کنندگان می‌توانند به جای دسکتاپ‌های دو درایو و لپ‌تاپ‌های بازی که به چند نوع فضای ذخیره‌سازی نیاز دارند، از SSD استفاده کنند.

DigitalTrends می نویسد که در حالی که مایکروسافت از اظهار نظر در مورد این موضوع خودداری کرده است، روندهای فعلی نشان می دهد که انتقال کامل بازار به SSD تا سال 2023 انجام خواهد شد. بسیاری از تولیدکنندگان رایانه اکنون از SSD ها به عنوان گزینه ذخیره سازی اولیه برای محصولات خود استفاده می کنند. با این حال، این نوع حافظه هنوز به عنوان یک استاندارد در نظر گرفته نمی شود و این امر به ویژه در بازارهای نوظهور مشاهده می شود.

Trendforce ادعا می کند که مایکروسافت در تلاش است تا SSD را به استاندارد اصلی ذخیره سازی در رایانه های دارای ویندوز 11 تبدیل کند. با این حال، این شرکت هیچ الزامی را برای تولید کنندگان رایانه شخصی یا لپ تاپ اعمال نکرده است. وب سایت Tomsharware همچنین اشاره می کند که ویندوز 11 به حداقل 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی برای نصب روی رایانه های شخصی نیاز دارد. اما نوع حافظه را مشخص نمی کند. این سیستم عامل از اکتبر گذشته برای دستگاه های دارای حافظه HDD و SSD در دسترس بوده است.

حال سوال این است که آیا مایکروسافت در سال 2023 برای نصب ویندوز 11 روی رایانه های شخصی به استفاده از حافظه SSD نیاز دارد؟ آیا سازندگان لپ تاپ و رایانه های شخصی به دلیل عدم رعایت این الزام جریمه خواهند شد؟

بیلد آزمایشی جدید ویندوز 11 قابلیت تب به این مرورگر فایل سیستم عامل اضافه می کند
به طور کلی، تحلیلگران اشاره می کنند که اقدامات مایکروسافت بیشتر جنبه اقتصادی دارد و استفاده از SSD برای هر کامپیوتر بیشتر از هارد دیسک هزینه دارد. با گسترش اپیدمی کرونا، رشد رایانه‌های شخصی رو به کاهش است و قیمت قطعات رایانه‌ای به دلیل تورم افزایش می‌یابد.

Chanchen، معاون Trendforce، در مصاحبه با Tomshardware، گفت که سال 2023 تاریخ مورد انتظار برای انتقال به SSD نیست. برخی از پیشنهادات در نظر گرفته شده در مذاکرات با مایکروسافت شامل توقف انتقال بازارهای نوظهور تا سال 2024 یا توقف انتقال رایانه های رومیزی تا آن زمان است.

لپ تاپ اپل

محمدرضا بازدید : 16 چهارشنبه 08 تیر 1401 نظرات (0)

در بررسی زیر علاوه بر به چالش کشیدن هارد اکسترنال ایسر AC631 با تست های مختلف، آن را از نظر طراحی و عملکرد ارزیابی خواهیم کرد.
وقتی به گذشته و دنیای حافظه نگاه می کنیم، به وضوح می توانیم تقاضای رو به رشد برای حافظه با ظرفیت بالا را مشاهده کنیم. هارد دیسک ها با وجود ظهور SSD ها هنوز به عنوان گزینه های پرهزینه و پرظرفیت به دلیل هزینه کمتر شناخته می شوند. این نوع حافظه ها به دلیل استفاده از ساختار مکانیکی خود دارای معایبی نسبت به حافظه های مبتنی بر فلش هستند، اما شرکت های تولید کننده هارد اکسترنال همواره به دنبال افزایش قابلیت اطمینان این محصولات با استفاده از راهکارهای خاص بوده اند. با توجه به افزایش روزافزون لپ تاپ ها و سیستم های کامپیوتری مجهز به SSD، بسیاری از کاربران حجم زیادی از اطلاعات خود را به هارد اکسترنال منتقل می کنند و از حافظه گجت ها تنها برای فایل های ضروری با استفاده روزانه استفاده می کنند.
هارد اکسترنال Apacer AC631 در ظرفیت های یک و دو ترابایتی موجود است. این هارد اکسترنال نسبت به محصولی مانند AC731 اسپرت تر به نظر می رسد و در ابتدا تعلق خود را به دسته هاردهای ضد ضربه نشان می دهد. AC631 از نظر سخت افزار، قابلیت ها و طراحی تفاوت چندانی با برادر خود AC630 ندارد. مشخصات فنی هارد اکسترنال AC631 به شرح زیر است:

حتما بخوانید: وسترن دیجیتال

مشخصات فنی و طراحی هارددیسک اپیسر AC631

ظرفیت‌ها یک و دو ترابایت

جنس‌بدنه  لاستیک و پلاستیک

اینترفیس HDD        ۲.۵ اینچ SATA

نوع رابط USB 3.1 Gen 1

USB 2.0

ابعاد         ۱۵۲.۹ در ۹۳ در ۲۱ میلی‌متر

وزن         ۲۶۳ گرم

گواهی‌های مقاومت  IP55

MIL-STD-810G 516.6

محتوایات کابل و دفترچه راهنما

حافظه NVMe چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

اپیسر در نسل جدید هاردهای اکسترنال خود توجه ویژه‌ای به زیباتر کردن محصول با کمک ایجاد بافت روی بخش پلاستیکی کرده است؛ یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های ظاهری این هارددیسک با AC630 همین بافت سه‌بعدی زیبا و ضد خش AC631 است. طبق اعلام سازنده، این پوشش روی هارد، جذب اثر انگشت را کمتر می‌کند و مقاومت خوبی دربرابر سایش دارد؛ در بررسی‌های ما AC631 تنها دربرابر فشار کم وارد از طرف اجسامی مانند کلید مقاوم است؛ به این معنی که در صورت قرارگیری درکنار چنین اجسامی در کیف آسیب جدی از نظر ظاهری نمی‌بیند؛ اما افزایش نیرو به‌معنی خش‌هایی همیشگی روی هارد دیسک زیبای شما خواهد بود.

اپیسر برای محافظت AC631 دربرابر ضربه از یک نوار لاستیکی آبی‌رنگ استفاده کرده است که به‌طور کامل لبه‌های دستگاه را پوشش می‌دهد و به‌خوبی از هارد دیسک دربرابر ضربه ناشی از سقوط محافظت می‌کند؛ این نوار لاستیکی به‌دلیل ایجاد اختلاف ارتفاع بین سطح برخورد و سطح بدنه‌ی هارد دیسک به نوع دیگری از آسیب دستگاه جلوگیری می‌کند. اپیسر برای استفاده‌ی بهینه و چندمنظوره از نوار لاستیکی دور دستگاه، جایگاهی برای قرارگیری کابل روی آن تعبیه کرده است؛ به‌دلیل استفاده از کابل USB سایز کامل برای انتقال اطلاعات، عملا همواره نیازمند آن خواهید بود؛ ازاین‌رو اتصال کابل به دستگاه را یک اقدام مثبت می‌دانیم. طبق اعلام اپیسر درگاه USB روی هارد دیسک تا ده‌هزار بار اتصال و جداکردن را بدون مشکل در عمکلرد تحمل می‌کند.

AC631 به همراه کابل ۲۶۳ گرم وزن دارد و طول و عرض آن نیز به ترتیب ۱۵۳ و ۹۳ میلی‌متر است؛ این ابعاد و وزن، کمی از AC630 و AC731 بیشتر است و در قیاس با هاردهای اکسترنال معمولی (آسیب‌پذیر دربرابر ضربه) نیز کمی بزرگ به نظر می‌رسد؛ بااین‌حال AC631 یک محصول استاندارد از نظر ابعاد و وزن در رده‌ی هاردهای مقاوم دربرابر ضربه محسوب می‌شود. هارد دیسک مورد بحث ما به‌لطف گواهی IP55 دربرابر اسپری آب با فشار پایین و متوسط و نفوذ گرد و غبار مقاوم است؛ به این معنی که در باران یا مواردی شبیه به آن مشکلی از نظر نفوذ آب نخواهید داشت. درپوش محافظ درگاه USB نسبت به مدل AC630 مقاومت بهتری دربرابر نفوذ دارد و باز کردن و بستن آن نیز نسبت به مدلAC731 ساده‌تر است.

برخلاف AC731، خبری از ساختار ضد ارتعاش داخلی در AC631 نیست؛ ازاین‌رو در هنگام استفاده از هارد دیسک برای انتقال اطلاعات باید بیشتر مراقب ارتعاشات ناگهانی باشید. AC631 استاندارد کلاس نظامی MIL-STD-810G 516.6 (تست افتادن گذرا) را کسب کرده است؛ به این معنی که هارد در آزمایش‌ها با افتادن از فاصله‌ی یک متر و ۲۲ سانتی‌متری اطلاعات شما را بدون مشکل حفظ می‌کند؛ واضح است که این آزمایش مقاومت دربرابر شوک در هنگام خاموش بودن دستگاه انجام می‌شود. عملکرد صحیح دستگاه پس از سقوط از ارتفاع ۱.۲ متری نیز در بخش‌های بعدی بررسی خواهد شد.

عملکرد و سخت‌افزار

سرعت انتقال اطلاعات مولفه‌‌ی بسیار مهمی در خرید یک حافظه محسوب می‌شود؛ به این دلیل ما در دو مرحله، یک‌بار پیش از آزمایش سقوط و یک بار پس از آن به بررسی سرعت انتقال داده پرداختیم. AC631 در دل خود یک هارد دیسک با فرم‌فکتور ۲.۵ اینچی و سرعت چرخش ۵۴۰۰ دور در دقیقه را جای داده است که تقریبا در تمام مدل‌های بازار مشاهده می‌شود. نزدیک به ۹۳۰ گیگابایت از حافظه در دسترس کاربر قرار دارد و هارد از درگاه USB 3.1 Gen 1 برای رسیدن به حداکثر سرعت انتقال اطلاعات بهره می‌برد؛ ما برای بررسی سرعت انتقال اطلاعات از یک سیستم با چنین درگاهی استفاده کرده‌ایم؛ ازاین‌رو قطعا در استفاده از درگاه USB 2.0 سرعت‌ کمتری را تجربه خواهید کرد. لازم به ذکر است که ما برای بررسی، نسخه‌ی یک ترابایتی را در اختیار داشتیم؛ درنتیجه احتمال تفاوت عملکرد با نسخه‌ی ۲ ترابایت وجود دارد.

برای بررسی سرعت انتقال داده از دو نرم‌افزار CrystalDiskMark 5 و HD Tune Pro استفاده‌ کرده‌ایم. ما در زومیت و استفاده از نرم‌افزار CrystalDiskMark 5 چهار تست زیر را برای ارزیابی سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات انجام می‌دهیم. تست اصلی نرم‌افزار HD Tune Pro نیز نرخ خواندن اطلاعات را به‌صورت حداقل، حداکثر و متوسط گزارش می‌کند که پایداری در انتقال اطلاعات نیز در نمودارهای آن قابل تشخیص است.

Seq Q32T1: انتقال ترتیبی اطلاعات چند ترد و صف اطلاعات با بلاک‌های 128KiB (هر Ki بایت معادل ۱۰۲۴ بایت)

4K Q32T1: انتقال اتفاقی چند ترد و صف اطلاعات با بلاک‌های 4Kib

Seq: انتقال اطلاعات با بلاک‌های 1MiB (هر Mi برابر ۱۰۲۴ به توان ۲ بایت) به صورد تک ترد و تک صف

4K: انتقال اطلاعات با بلاک‌های 4Kib به‌صورت تک ترد و تک صف

شما می‌توانید در جدول زیر، نتایج به‌دست‌آمده از نرم‌افزار HD Tune Pro را مشاهده کنید:

 

حافظه ذخیره‌سازی / سرعت انتقال اطلاعات          نوع حافظه               حداکثر سرعت         حداقل سرعت          میانگین

Apacer AC631    External HDD      170.5MB/s          91.1MB/s             167.8MB/s

Apacer AC731    External HDD      229.1MB/s          62.2MB/s             220.0MB/s

Seagate SkyHawk 10TB  Internal HDD      247.4MB/s          108.3MB/s          190.8MB/s

Seagate innov8 External HDD      145.6MB/s          67.4MB/s             81.1MB/s

Backup Plus Slim               External HDD      139.9MB/s          62.3MB/s             105.3MB/s

ADATA SE730     External SSD       229.3MB/s          130.6MB/s          152.5MB/s

ADATA HD700    External HDD      112.5MB/s          54.9MB/s             90.0MB/s

همان‌طور که مشاهده می‌شود، AC631 سرعت متوسط پایین‌تری نسبت به AC731 دارد اما میانگین ۱۶۷.۸ مگابایت بر ثانیه کاملا رضایت‌بخش است. خوشبختانه میانگین سرعت خواندن اطلاعات اختلاف کمی با بیشینه‌ی سرعت دارد و پایداری مناسبی در آن به چشم می‌خورد.

همچنین شما می‌توانید نمودار سرعت خواندن و نوشتن در بنچمارک فایل HD Tune Pro را مشاهده کنید:

در تست انتقال فایل HD Tune Pro که با یک فایل ۴۰۰۰ مگابایتی انجام شد، AC631 با ثبت سرعت خواندن میانگین ۱۲۳ مگابایت بر ثانیه و نوشتن ۱۱۷ مگابایت بر ثانیه (این تست همخوانی مناسبی با انتقال فایل در دنیای واقعی دارد) عملکردی نزدیک به برادرش ارائه می‌دهد. در ادامه نتایج بنچمارک CrystalDiskMark 5 را مشاهده می‌کنید:

مدل حافظه / سرعت خواندن و نوشتن (سطر دوم)

نوع حافظه               Seq Q32T1           4K Q32T1             Seq       4K

Apacer AC631    External HDD      ‍‍134.7MB/s

‍‍129.1MB/s         0.578MB/s

9.9MB/s              131.5MB/s

124.8MB/s         0.483MB/s

9.706MB/s

Apacer AC731    External HDD     

‍‍140.2MB/s

‍‍128.6MB/s

 

0.590MB/s

9.755MB/s         132.5MB/s

128.8MB/s         0.478MB/s

10.05MB/s

Seagate SkyHawk 10TB  Internal HDD      248.8MB/s

241.6MB/s         2.849MB/s

2.807MB/s         244.1MB/s

241.6MB/s         0.896MB/s

2.923MB/s

Seagate innov8 External HDD      200.7MB/s

180.4MB/s         2.095MB/s

8.417MB/s         199.6MB/s

180.1MB/s         0.562MB/s

5.643MB/s

Backup Plus Slim               External HDD      133.1MB/s

129.6MB/s         1.376MB/s

1.451MB/s         135.7MB/s

131.9MB/s         0.517MB/s

1.425MB/s

ADATA SE730     External SSD       320.9MB/s

399.5MB/s         131.4MB/s

148.9MB/s         363.2MB/s

382.1MB/s         20.83MB/s

39.63MB/s

ADATA HD700    External HDD      115.9MB/s

115.4MB/s         0.569MB/s

1.290MB/s         115.7MB/s

115.4MB/s         0.498MB/s

1.276MB/s

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در بنچمارک CrystalDiskMark 5 تفاوت خاصی بین AC631 و AC731 دیده نمی‌شود. در تست 4K (پیش‌تر به تفاوت تست‌ها اشاره شد) سرعت نوشتن AC631 نسبت به رقبا بسیار بهتر بود. در تست‌های ترتیبی باتوجه‌به نتایج، تفاوت فاحشی بین این دستگاه و هاردهای اکسترنال دیگر متصور نیستیم. شایان ذکر است نتایج ذکرشده از سه بار تکرار به ‌دست آمده‌اند تا صحت آن‌ها تأیید شود. برای بررسی عملکرد دستگاه پس از تست سقوط ۱.۲ متر (آزمایش ۶ بار در جهت‌ها و سناریوهای مختلف تکرار شد) بار دیگر AC631 را با بنچمارک‌های ذکرشده به چالش کشیدیم. همان‌طور که در جدول زیر نیز مشاهده می‌شود، سرعت خواندن و نوشتن نسبت به قبل تغییر ملموسی نکرده است. پایداری سرعت نیز تغییری نسبت به قبل از سقوط نکرد و هارد پیوسته در سرعتی نزدیک به سرعت حداکثر کار می‌کرد.

مدل حافظه               Seq Q32T1           4K Q32T1             Seq       4K          حداقل سرعت          حداکثر سرعت         میانگین سرعت

Apacer AC631 (پس از تست سقوط)   ‍‍135.2MB/s

‍‍130.6MB/s         0.573MB/s

9.85MB/s            133.4MB/s

127.7MB/s         0.508MB/s

9.647MB/s         94.0MB/s             170.8MB/s          167.9MB/s

Apacer AC631 (پیش از تست‌های مقاومت)       

‍‍134.7MB/s

‍‍129.1MB/s

 

0.578MB/s

9.9MB/s              131.5MB/s

124.8MB/s         0.483MB/s

9.706MB/s         91.1MB/s             170.5MB/s          167.8MB/s

جمع‌بندی

تقریبا تمام مدل‌های هارد اکسترنال اپیسر در بازار کشورمان عرضه می‌شود؛ تفاوت قیمتی فاحشی بین این محصولات وجود ندارد و شباهت زیادی بین آنچه ارائه می‌دهند، به چشم می‌خورد. AC631 یک هارد دیسک اکسترنال با ظاهر اسپرت، مقاوم دربرابر سقوط و پاشش آب است؛ اتصال کابل رابط به این هارد دیسک و سرعت انتقال اطلاعات مناسب دستگاه از ویژگی‌های مثبت AC631 به شمار می‌رود. با نگاه به قابلیت‌های AC631، فقدان ساختار ضد ارتعاش برای محافظت از هارد دیسک در حالت روشن بودن نظر ما را جلب کرد؛ AC731 و برخی مدل‌های دیگر اپیسر از چنین قابلیتی برخوردار هستند. AC631 تنها دربرابر پاشش و اسپری آب مقاوم است و پوشش درگاه USB آن برای غوطه‌ور شدن در آب مناسب نیست.

در بحث سرعت، تفاوت بزرگی بین این مدل و AC731 مشاهده نشد؛ ازاین‌رو در انتخاب بین این دو محصول (یا احتمالا دیگر محصولات اپیسر)، عملکرد و سرعت تفاوت فاحشی ندارد؛ سرعت انتقال اطلاعات با درگاه USB 3.1 همان‌چیزی است که از یک هارد دیسک ۵۴۰۰ دور در دقیقه انتظار می‌رود و به‌خوبی نیاز‌های کاربر را برآورده می‌کند. پایداری سرعت انتقال اطلاعات و نزدیک بودن میانگین با بیشینه سرعت در بنچمارک‌ها قابل مشاهده است. در پایان باید گفت که سقوط دستگاه تأثیر خاصی روی فایل‌‌های موجود در آن و سرعت انتقال اطلاعات ندارد.

 لپ تاپ اپل

محمدرضا بازدید : 20 سه شنبه 07 تیر 1401 نظرات (0)

وسترن دیجیتال یکی از باسابقه ترین شرکت ها در دنیای سخت افزار کامپیوتر است و امروزه به عنوان یکی از پیشگامان صنعت ذخیره سازی شناخته می شود.
Western Digital Corporation یک شرکت آمریکایی است که درایوهای ذخیره سازی رایانه تولید می کند که محصولات مرتبط با صنعت داده را طراحی، تولید و به فروش می رساند. از محصولات مهم این شرکت می توان به دستگاه های ذخیره سازی، سیستم های مرکز داده و خدمات ذخیره سازی ابری اشاره کرد.
وسترن دیجیتال سابقه طولانی در صنعت الکترونیک دارد و اولین فعالیت خود را با تولید مدارهای مجتمع آغاز کرد. آنها در حال حاضر نزدیک به نیم قرن تجربه در صنعت الکترونیک و کامپیوتر دارند و به همراه رقیب دیرینه سیگیت، تولیدکنندگان بزرگ هارد دیسک هستند. تجهیزاتی که در حال حاضر توسط شرکت های وسترن دیجیتال و شرکت های مشابه تولید می شود، عموماً توسط سازندگان رایانه های شخصی یا سیستم های شبکه عرضه می شود تا محصول نهایی را از مجموعه آنها تهیه کنند. البته برخی از محصولات مانند درایوهای ذخیره سازی خارجی نیز مستقیماً توسط این شرکت ها به مصرف کننده فروخته می شود.
مرکز مدیریت دیجیتال وسترن در سن خوزه، کالیفرنیا واقع شده است. این شرکت دارای چندین مرکز تولیدی و مدیریتی در سراسر جهان است و مراکز تولیدی آنها بیشتر در کشورهای آسیای شرقی مانند مالزی و سنگاپور متمرکز است. وسترن دیجیتال امروزه بیش از 2000 کارمند دارد و آخرین آمارهای مالی درآمد آنها را نزدیک به 20 میلیارد دلار نشان می دهد.
اختراع ریزپردازنده های کامپیوتری و توسعه آن ها در ایالات متحده آمریکا نقش عمده ای در توسعه این کشور در دهه های اخیر داشته است. بیشتر اخبار و اطلاعات دهه های اخیر در مورد ظهور شرکت های معروفی مانند اپل، گوگل و سایر فعالان مشابه بوده است. در این میان شرکت هایی مانند وسترن دیجیتال رویکرد خود را با نظم و سرعت خوبی حفظ کردند و با وجود در سایه بودن، بازار خوبی را برای خود حفظ کردند. اگرچه وسترن دیجیتال بسیاری از فرصت ها را در دنیای کامپیوتر از دست داد، اما در نهایت به یک بازیگر اصلی در بازار اختصاصی و صنعت اصلی خود تبدیل شد.
تاریخچه تاسیس
وسترن دیجیتال در 23 آوریل 1970 توسط کارمند جنرال دیجیتال الوین بی فیلیپس با نام جنرال دیجیتال تاسیس شد. اولین محصول آنها تجهیزات تست ماسفت (MOS) بود. جنرال دیجیتال در سانتا آنا، کالیفرنیا فعالیت می کرد و سرمایه اولیه خود را از شرکت امرسون الکتریک در سنت لوئیس و سایر شرکت های سرمایه گذاری جذب کرد.
تراشه ماشین حساب، یکی از اولین محصولات وسترن دیجیتال
پس از یک سال فعالیت، جنرال دیجیتال نام خود را به وسترن دیجیتال تغییر داد و مدیریت به نیوپورت بیچ، کالیفرنیا نقل مکان کرد. آلوین تجربه زیادی در صنعت نیمه هادی داشت و تخصص او به توسعه بیشتر وسترن دیجیتال در سال های اولیه آن کمک کرد. مهم ترین رویداد وسترن دیجیتال در دهه 1970 توسعه تراشه رم 4K بود. پیشرفت‌های تکنولوژیکی متعدد دیگری در همان دهه اول وجود وسترن دیجیتال اتفاق افتاد که در نهایت آنها را به یک بازیگر معتبر در صنعت تبدیل کرد.
یکی از مهمترین محصولات وسترن دیجیتال در دهه اول فعالیت خود تراشه کامپیوتر می باشد. پس از مدتی، این شرکت آمریکایی به بزرگترین تولید کننده تراشه های ماشین حساب در جهان تبدیل شد. پس از این موفقیت، اولین گام ها به سمت حافظه های ذخیره سازی برداشته شد و پتنت زیرسیستم های Disk Array توسط شرکت خریداری شد. این سیستم ها به عنوان اساس سیستم های ذخیره سازی مدرن شناخته می شوند.
اولین خط محصولات ذخیره سازی اطلاعات وسترن دیجیتال در سال 1976 عرضه شد.در آن سال ها فلاپی دیسک به عنوان ابزاری پرکاربرد برای ذخیره سازی و انتقال اطلاعات شناخته می شد و وسترن با محصولی به نام FD1771 وارد بازار شد.
کارت هشت بیتی وسترن دیجیتال VGA، 1989
در دهه 1980، چالش های رشد و توسعه به تدریج برای شرکت آمریکایی پدیدار شد. دهه 1980 زمانی بود که هیچ پیش بینی دقیقی از پیشرفت شرکت ها در صنعت فناوری امکان پذیر نبود. وسترن دیجیتال در همان زمان دارای نقص های مدیریتی و اجرایی عمده ای بود که رقیب اصلی IBM را در تولید فناوری PC / XT و درایوهای فلاپی دست کم گرفت. در واقع، در آن زمان بازار رایانه های شخصی در اوج بود و وسترن دیجیتال باید روی تولید محصولات این بازار جدید تمرکز می کرد.

مهندسان وسترن دییجیتال در سال ۱۹۸۳ در طول ۱۴ روز یک نمونه‌ی اولیه از کنترلر درایو هارد را برای محصول PC/AT شرکت IBM تولید کردند. همین رویکرد سریع و حرفه‌ای باعث شد تا تمرکز شرکت روی بازار کامپیوترهای شخصی معطوف شود.

هارد ۲/۵ اینچی Tidbit 60

تربیت و آموزش مهندسان حرفه‌ای و نوآور از اهداف اصلی اولیه‌ی وسترن دیجیتال بود

وسترن دیجیتال در سال‌های ابتدایی رویکردی عالی در تربیت مهندسان نوآور در شرکت داشت. مدیر کل شرکت به‌عمراه راجر جانسون، مدیر عملیات، پرورش نیروی انسانی را به‌عنوان تمرکز اصلی فعالیت‌ها انتخاب کرده بودند. در چهار سال ابتدایی فعالیت جانسون، فروش شرکت دوبرابر شد و درآمد نیز به ۲۱ میلیون دلار رسید. از دستاوردهای نوآورانه‌ی مهم آن سال‌ها می‌توان به کنترلر درایو Winchester در وسترن دیجیتال اشاره کرد که در سال ۱۹۸۲ به بازار معرفی شد. تا سال ۱۹۸۵ سهم عمده‌ای از درآمد شرکت از کنترلرهای هارد درایو تأمین می‌شد. در آن زمان تولید‌کننده‌های کامپیوتر شخصی برای تأمین کنترلرهای خود پیش از همه به وسترن مراجعه می‌کردند. از میان بزرگ‌ترین آن‌ها می‌توان به IBM، HP، Compaq و Tandy اشاره کرد. همین رویکرد منجر به موفقیت‌های آتی شرکت شد و همکاری مهم آن‌ها را با IBM در سال‌های بعد به‌همراه داشت.

توسعه همراه‌با خرید و ادغام

وسترن دیجیتال در میانه‌ی دهه‌ی ۱۹۸۰ در موقعیتی مناسب برای خرید کسب‌وکارهای جدید و توسعه‌ی فعالیت‌ها قرار داشت. همین رویکرد امکان ورود به حوزه‌های فعالیت جدید را هم به آن‌ها می‌داد. MIT در آن سال‌ها در ساخت کامپیوتر Nu Machine با وسترن دیجیتال همکاری می‌کرد که بعدا به تگزاس اینسترومنتس فروخته شد. محصول دیگر همکاری آن‌ها به‌نام Nu bus شناخته می‌شد. این محصول برای توسعه‌ی مکینتاش طراحی شده بود و درمقایسه با طراحی‌های تیم اصلی مکینتاش، به‌عنوان محصول نهایی انتخاب شد.

هارد Caviar از موفق‌ترین خانواده‌ی محصولات وسترن دیجیتال

وسترن دیجیتال بخش جدایی را برای کامپیوترهای شخصی تأسیس کرده بود که به‌نام Personal Storage Division شناخته می‌شد. کاترین براون در سال‌های پایانی دهه‌ی ۱۹۸۰ به شرکت پیوست و به‌عنوان مدیر این بخش مشغول به‌کار شد. بسیاری از کارشناسان دوره‌ی مدیریتی او را از علل پیشرفت‌های وسترن دیجیتال در دهه‌ی پایانی قرن بیستم می‌دانند. براون در دوره‌ای که شرکت درآمد مناسبی داشت، پیشنهاد فروش درایوهای ذخیره‌ساز به تولیدکننده‌های OEM مانند IBM را به شرکت ارائه کرد. آن‌ها شرکت Tandon را خریداری کردند و با همین خرید، مزیت رقابتی و تولیدی بالایی در ساخت درایوهای ذخیره‌سازی به‌دست آوردند.

یکی از مراکز تولیدی وسترن دیجیتال در سنگاپور به‌صورت کامل به خط تولید Tandon اختصاص یافت تا به زیرساختی مدرن با بازدهی بالا در تولید درایوهای ذخیره‌سازی تبدیل شود. براون درنهایت توانست درآمد بخش خود را از ۱۵ میلیون دلار به دو میلیارد دلار افزایش دهد. از محصولات مهم وسترن در آن سال‌ها می‌توان به برد کنترلی Enhanced Small Device Interface یا ESDI اشاره کرد که راهکاری نوآورانه برای افزایش سرعت و ذخیره‌سازی داده در کامپیوترهای شخصی محسوب می‌شد.

وسترن دیجیتال در دهه‌ی دوم فعالیت برای خرید شرکت‌های کوچک متعددی اقدام کرد. از میان آن‌ها می‌توان به Adaptive Data Systems، Paradise و Verticom اشاره کرد. این شرکت‌ها به محض ملحق شدن به وسترن، اجزاء مورد نیاز را برای توسعه‌ی هرچه بیشتر در اختیار آن‌ها قرار دادند. همین رویکرد باعث شد تا شرکت تا سال ۱۹۸۸ به فهرست معتبر فورچن ۵۰۰ وارد شود. دو سال بعد، مرکز تولید ویفرهای سیلیکونی وسترن در اروین کالیفرنیا تأسیس شد و مراکز مدیریتی هم به اروین منتقل شدند.

هارد سری Raptor

دهه‌ی پایانی قرن بیستم با وجود پیشرفت‌های زیاد برای وسترن دیجیتال، با چالش‌هایی هم همراه بود. البته صنعت کامپیوتر به‌طور کلی در آن زمان وضعیت مناسبی نداشت و وسترن دیجیتال هم مانند شرکت‌های دیگر فعال در صنعت بود. تعدیل نیرو در ابعاد بزرگ و همچنین دریافت سرمایه به‌صورت قرض، تنها راه‌های ادامه‌ی حیات در آن سال‌ها بودند. چارلز هاگارتی در سال ۱۹۹۲ از IBM به وسترن آمد. او از بهترین انتخاب‌ها برای مدیریت اجرایی شرکت بود و درنهایت در سال ۱۹۹۳ به‌عنوان مدیرعامل انتخاب شد. او در IBM تجربه‌ی زیادی در حوزه‌ی محصولات ذخیره‌ساز داشت و همین تجربه در پیشبرد اهداف وسترن در بازار کارساز بود.

هاگارتی نقش مهمی در نوآوری‌های تولیدی در دهه‌ی ۱۹۹۰ داشت. وسترن در سال ۱۹۹۳ اولین درایو ۳۴۰ مگابایتی ۳/۵ انیچی مجهز به دو پلاتر را به بازار معرفی کرد. یک سال بعد، اولین درایو یک گیگابایتی ۳/۵ اینچی مجهز به سه پلاتر توسط همین شرکت تولید شد. محصولات نوآورانه و مهم وسترن در آن سال‌ها تحت برند Caviar به بازار عرضه می‌شدند. کامپیوترهای شخصی از بزرگ‌ترین برندها همچون اپل، Bull-Zenith، Compaq، Gateway 2000، NEC و IBM و بسیاری شرکت‌های دیگر از درایوهای وسترن بهره می‌بردند.

سقوط بازارهای آسیایی از بزرگ‌ترین چالش‌های وسترن در دهه‌ی ۱۹۹۰ بود

سال‌های پایانی دهه‌ی ۱۹۹۰ با وجود دستاوردهایی همچون دریافت گواهینامه‌ی ISO 9001 برای وسترن دیجیتال، با چالش‌های زیادی هم همراه بود. به‌طور کلی بازار کامپیوتر روند رو به افولی داشت. به‌علاوه رقبای زیادی به بازار سخت‌افزار ذخیره‌سازی وارد شده بودند و روز‌به‌روز قیمت محصولات کاهش پیدا می‌کرد. فناوری موجود در مراکز تولیدی نیز با سرعت بالایی پیشرفت می‌کرد و تکامل می‌یافت. به‌هرحال چنین روندی فعالیت و رقابت را برای وسترن دشوار می‌کرد.

سقوط بازارهای آسیایی چالش دیگری بود که در آستانه‌ی قرن بیست‌ویکم به وسترن فشار وارد می‌کرد. افت تولید یکی از نتایج اولیه‌ی افت بازارها بود، چون سهم بالایی از تولید وسترن در آسیای شرقی انجام می‌شد. به‌علاوه آن‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد از محصولات خود را در آسیا به فروش می‌رساندند و سایر‌‌ی محصولات، به آمریکا می‌رفت. کاهش فروش روی همین درصد پایین از خروجی وسترن هم تأثیر داشت.

هارد دیسک‌های VelociRaptor

کارشناسان دنیای کسب‌وکار در آستانه‌ی قرن ۲۱ پیش‌بینی می‌کردند که IBM وسترن دیجیتال را خریداری خواهد کرد. از نظر بسیاری از آن‌ها، این خرید باعث افزایش ظرفیت و توانایی‌های تولیدی IBM در حوزه‌ی ذخیره‌سازی می‌شد و ازطرفی تیم‌های حرفه‌ای تحقیق و توسعه را در اختیار وسترن قرار می‌داد. به‌علاوه مدیر وسترن نیز ارتباط‌های نزدیکی در تیم مدیریت IBM داشت که احتمال خرید را بالا می‌برد. البته برخی کارشناسان نیز نظر مخالف داشتند. آن‌ها می‌گفتند هاگارتی هیچ‌کاه به کار مجدد در IBM راضی نخواهد شد.

IBM و وسترن دیجیتال برخلاف پیش‌بینی کارشناسان به‌جای ورود به فرایند خرید، همکاری استراتژیکی را با هم شروع کردند. هاگارتی همکاری نزدیک با IBM را به‌عنوان راه پیشرفت حیاتی برای شرکتش تعریف کرده و از استقبال مناسب مدیران دو طرف از همکاری صحبت کرد.

وسترن با وجود همکاری استراتژیک با IBM هنوز در بخش محصولات با رقبایی جدی دست‌وپنجه نرم کرده و چند شکست بزرگ را هم در بازار تجربه کرد. درایو سه اینجی Portfolio پس از سری Caviar به بازار معرفی شد که موفقیت چندانی به‌همراه نداشت. به‌علاوه هارد دیسک مدل SDX هم با مفاهیم نوآورانه‌ی جدید طراحی شده بود که درنهایت از رابط CD-ROM شکست خورد. درمجموع محصولات وسترن در رقابت با دیگر تجهیزات ذخیره‌سازی شکست می‌خوردند و کیفیت نیز به‌مرور کاهش می‌یافت. در این‌میان کاربران دنیای کامپیوتر شخصی هم به‌مرور محصولاتی همچون مکستور (Maxtor) را به‌جای وسترن انتخاب می‌کردند. به‌هرحال همکاری با IBM و در اخیار گرفتن فناوری تولیدی مقاومت مغناطیسی بزرگ GMR به وسترن کمک کرد تا به بازار بازگردد.

اولین نتیجه‌ی همکاری آی‌بی‌ام (IBM) با وسترن محصولی به‌نام Expert بود که در دسته‌ی درایوهای ذخیره‌سازی و در سال ۱۹۹۹ معرفی شد.

گسترش خانواده‌ی محصولات در قرن ۲۱

هاردهای ATA در آستانه‌ی قرن بیست‌ویکم به محصولات محبوبی در بازار ذخیره‌سازی تبدیل شده بودند. وسترن دیجیتال اولین شرکتی بود که موفق به تولید هارد دیسک ATA با بافر ۸ مگابایتی شد. در آن زمان اکثر محصولات با بافر ۲ مگابایتی تولید می‌شدند. وسترن محصولات جدید را به‌نام Special Edition معرفی و از کد JB برای نام‌گذاری آن‌ها استفاده کرد. اولین محصول این خانواده با حافظه‌ی ۱۰۰ گیگابایتی و محصولات دیگر با حافظه‌ی ۴۰ گیگابایتی به بازار راه یافتند. وسترن دیجیتال محصولات سری JB را برای استفاده‌ی مقرون‌به‌صرفه برای سرورهای فایل معرفی می‌کرد.

وسترن اولین هارد ATA با بافر ۸ مگابایتی را تولید کرد

شرکت Read-Rite یکی از پیش‌گامان قدیمی بازار هارد درایو بود. آن‌ها در سال‌های ابتدایی قرن ۲۱ تا مرز ورشکستگی پیش رفتند و درنهایت وسترن دیجیتال اغلب دارایی‌های این شرکت را خریداری کرد. وسترن در سال ۲۰۰۳ اولین درایو هارد SATA (یا Serial ATA) را به بازار معرفی کرد. نام Raptor برای این سری انتخاب شد و اولین محصول با حافظه‌ی ۳۶ گیگابایتی سرعت ۱۰ هزار دور بر دقیقه را به کاربر ارائه می‌کرد. سرعت بالا، دسترسی به داده‌های این سری از درایوهای ذخیره‌ساز را به کمتر از ۶ میلی‌ثانیه کاهش داده بود. کمی بعد سری ۷۴ گیگابایتی از همین درایوها با سرعت بالاتر عرضه شد. در سال ۲۰۰۵، وسترن دیجیتال با معرفی هارد ۱۵۰ گیگابایتی ساتا به بازار، قدم بزرگی به سمت سرورهای ذخیره‌سازی داده برداشت. به‌علاوه آن‌ها درایوهای خود را با پنج سال وارانتی ارائه می‌کردند که در صنعت سرور با کاربرد بالا از سخت‌افزارها، یک مزیت رقابتی مهم محسوب می‌شد.

وسترن دیجیتال در سال ۲۰۰۶ سری My Book از هاردهای اکسترنال را به بازار عرضه کرد. استفاده از طراحی کوچک شبیه به کتاب، مای‌بوک را به محصولی زیبا در کنار کارایی مناسب تبدیل می‌کرد. یک سال بعد، شرکت Komag فعال در فناوری ضبط مغناطیسی به زیرمجموعه‌ی وسترن پیوست و فناوری PMR را به خط تولید درایوهای لپ تاپ در این شرکت اضافه کرد. قابلیت‌های جدید امکان تولید حرفه‌ای‌ترین درایوهای ذخیره‌سازی بازار را در آن زمان به وسترن می‌داد. در همان سال سری Green Power از هارد درایوهای وسترن نیز با تمرکز بر مصرف بهینه‌ی انرژی معرفی شدند.

خانواده‌ی هارد‌دیسک‌های رپتور همیشه بخش مهمی از فروش وسترن را به خود اختصاص می‌دادند. در سال ۲۰۰۸ سری جدیدی به‌نام VelociRaptor به این خانواده اضافه شد که اولین محصول آن با ظرفیت ۳۰۰ گیگابایت و مجهز به پلاترهای ۲/۵ اینچی معرفی شد. وسترن برای جعبه‌ی این هاردها از اصطلاح IcePack استفاده می‌کرد که مجهز به یک هیت‌سینک داخلی بود. محصولات جدید، نسبت به نسل قبل ۳۵ درصد سریع‌تر بودند. محصول مهم بعدی در آن سال‌ها به خانواده‌ای جدید به‌نام Scorpio Blue تعلق داشت و یک هارد ۵۰۰ گیگابایتی ۲/۵ اینچی مخصوص لپ‌تاپ بود.

اولین هارد دیسک اینترنال ۲ ترابایتی در سال ۲۰۰۹ توسط وسترن دیجیتال معرفی شد. در همان سال، شرکت آمریکایی با خرید Siliconsystems به صنعت تولید درایوهای SSD وارد شد. به‌علاوه اولین هارد درایوهای کوچک یک ترابایتی هم معرفی شدند که به‌صورت درایوهای اکسترنال خانواده‌ی Passport یا هاردهای داخلی لپ‌تاپ عرضه می‌شدند. آخرین محصول مهم وسترن در دهه‌ی ۲۰۰۰ هم هارد درایو داخلی SATA با ظرفین ۳ ترابایت بود.

سال‌های اخیر و وضعیت کنونی وسترن دیجیتال

فرایندهای خرید و ادغام همیشه روشی کاربردی برای توسعه‌ی فعالیت‌ شرکت‌ها خصوصا در حوزه‌ی فناوری هستند. وسترن دیجیتال هم از این قائده مستثنی نبود و در طول تاریخ فعالیت، با خرید شرکت‌های متعدد محصولات و خدمات خود را توسعه داد. در سال ۲۰۱۱ خرید مهمی توسط شرکت آمریکایی انجام شد و بخش محصولات ذخیره‌سازی هیتاچی (HGST) با پراخت ۴/۳ میلیارد دلار به شرکت آمریکایی پیوست. در این قرارداد، ۳/۵ میلیارد دلار به‌صورت نقد و مابقی به‌صورت ۲۵ میلیون سهم از وسترن دیجیتال به هیتاچی پرداخت شد.

خرید HGST، وسترن دیجیتال را در سال ۲۰۱۲ به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی هارد درایوهای سنتی در جهان تبدیل کرد. محدودیت‌های تنظیم‌گری قانون، شرکت آمریکایی را مجبور کرد تا بخشی از تولید هاردهای ۳/۵ اینچی خود را به توشیبا بفروشد. البته آن‌ها در عوض یکی از کارخانه‌های تولید هارد ۲/۵ اینچی توشیبا را در تایلند تصاحب کردند. از محصولات مهم HGST که پس از پیوستن به وسترن معرفی شدند می‌توان به SSD با سرعت ۱۲ گیگابایت بر ثانیه اشاره کرد که استاندارد سرعت درایوهای SSD SAS را دوبرابر کرد. محصول بعدی Ultrastar He6 بود که به‌عنوان اولین هارد درایو هلیومی جهانی معرفی شد.

وسترن دیجیتال در ادامه‌ی مسیر معرفی محصولات جدید ذخیره‌سازی، خانواده‌ی Purple را در سال ۲۰۱۴ برای استفاده در سیستم‌های نظارت تصویری معرفی کرد. ظرفیت محصولات این خانواده از یک تا چهار ترابایت بوده و برای نوشتن سریع داده روی دیسک‌های درایو بهینه‌سازی شده بودند. به‌علاوه فناوری AllFrame هم در محصولات جدید وسترن به‌کار گرفته شد که باعث کاهش خطاهای نوشتن داده می‌شود.

از خریدهای مهم دیگر وسترن دیجیتال در سال‌های اخیر می‌توان به شرکت SanDisk اشاره کرد که با هزینه‌ی ۱۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ خریداری شد. خرید بعدی در سال ۲۰۱۷ انجام شد و شرکت Upthere ارائه‌دهنده‌ی خدمات ذخیره‌سازی ابری به وسترن پیوست. Tegile Systems از فعالان حوزه‌ی فلش مموری هم در آن سال توسط شرکت آمریکایی خریداری شد.

 

جدیدترین هاردهای ظرفیت بالای وسترن دیجیتال

وسترن دیجیتال امروز تحت برند سن‌دیسک محصولات مرتبط با ذخیره‌سازی موبایل، کارت‌های حافظه و تجهیزات خواندن حافظه، فلش درایوهای USB، درایوهای SSD و پخش‌کننده‌های رسانه‌ای به فروش می‌رساند. درواقع اکثر محصولات وسترن در حوزه‌ی فلش درایو تحت برند سن‌دیسک فروخته می‌شوند. از محصولات خاص این خانواده می‌توان به خانواده‌ی SanDisk iXpand اشاره کرد که به‌صورت اختصاصی برای استفاده در آیفون و آیپد تولید شده‌اند. به‌علاوه میکرواس‌دی ۴۰۰ گیگابایتی سن‌دیسک نیز برای گوشی‌‌های اندرویدی با قابلیت افزایش حافظه ارائه می‌شود. البته آخرین محصول سن‌دیسک در این بازار یک میکرواس‌دی یک ترابایتی است که برای استفاده در انواع گجت‌های هوشمند از گوشی موبایل تا پهپاد و دوربین‌های دیجیتال، طراحی و تولید شده است.

مرکز مدیریت وسترن دیجیتال در سال ۲۰۱۷ از اروین به سن‌خوزه کالیفرنیا منتقل شد. از تغییرات دیگر اخیر می‌توان به توافق با توشیبا برای فروش مرکز تولیدی مشترک حافظه‌های NAND در ژاپن اشاره کرد. به‌علاوه مرکز تولیدی هارد دیسک وسترن در کوالالامپور نیز در سال ۲۰۱۸ تعطیل شد. از شرکت‌های دیگری که در سال‌های اخیر توسط وسترن خریداری شدند می‌توان به Arkeia Software، sTec، Virident، Amplidata و Tegile اشاره کرد که در حوزه‌های گوناگون سخت‌افزار و نرم‌افزار ذخیره‌سازی فعالیت می‌کنند.

هارد اکسترنال پنج ترابایتی از محصولات جدید وسترن

از جدیدترین نوآوری‌های وسترن در دنیای ذخیره‌سازی هم می‌توان به iNAND 7250A اشاره کرد که به‌صورت اختصاصی برای خودروهای هوشمند و خودران تولید می‌شود. به‌علاوه حافظه‌های NAND مجهز به ۹۶ لایه در سال ۲۰۱۷ توسط وسترن معرفی شدند که نیازهای روبه‌رشد بازار را در حوزه‌ی حافظه‌های SSD هدف قرار دادند. شرکت آمریکایی با مشاهده و درک نیازهای بازار در بخش اینترنت اشیاء، کنترلرهای حافظه، پردازش‌های امن و انواع کاربری‌های امبدد در دنیای فناوری، در سال ۲۰۱۸ هسته‌ی پردازشی را هم به محصولات خود اضافه کرد که به‌نام SweRV Core و به‌صورت متن‌باز و در خانواده‌ی پردازنده‌های ۳۲ بیتی معرفی شد.

وسترن دیجیتال اکنون در سرتاسر جهان نزدیک به ۷۲ هزار کارمند دارد. آخرین آمار، درآمد آن‌ها را در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار گزارش می‌‌کند که شرکت آمریکایی را در رتبه‌ی ۱۵۸ فهرست فورچن ۵۰۰ از لحاظ درآمد قرار می‌دهد. درحال‌حاضر استفن دی میلیگان به‌عنوان مدیرعامل وسترن دیجیتال مشغول به فعالیت است.

 لپ تاپ اپل

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 32
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 34
  • بازدید ماه : 72
  • بازدید سال : 343
  • بازدید کلی : 1,062