loading...
آیتک باران
محمدرضا بازدید : 16 چهارشنبه 15 تیر 1401 نظرات (0)

سرویس‌های پخش فیلم و موسیقی بزرگ‌تر و محبوب‌تر می‌شوند، اما دی‌وی‌دی‌ها هنوز در حال استفاده هستند. دلیل این چیست؟
DVD به اختصار Digital Video Disc یا Digital Versatile Disc به معنای دیسک تصویری دیجیتال تکنولوژی بسیار جذابی بود که در دهه هشتاد پدیدار شد و اتفاقاً در اواسط دهه هشتاد در ایران البته از نوع خورشیدی خود شناخته شد. این فناوری بسیار کاربردی و هیجان انگیز به سرعت جای خود را در میان خانواده ها، دوستداران سینما، عاشقان موسیقی و البته گیمرها باز کرد و دیری نپایید که در هر خانه یک دستگاه پخش دی وی دی روی میز تلویزیون و یک پخش کننده دیگر در مورد یک کامپیوتر خانگی؛ اگر لپ تاپ و کنسول بازی دارید، قطعاً مجهز به دی وی دی پلیر هستند.
اکنون پس از بیش از چهار دهه حضور DVD و محبوبیت روزافزون سرویس های پخش فیلم و موسیقی مانند نتفلیکس، آمازون پرایم، اسپاتیفای، اپل موزیک و غیره، وجود دی وی دی کمتر احساس می شود. شاید فکر کنید این محصول دوست داشتنی به تاریخ پیوسته است، اما واقعیت این است که درصد استفاده از این نوع حافظه ذخیره سازی همچنان بالاست و تا سال 2021 بیش از 300 میلیون دی وی دی فروش داشته است. در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که چرا دی وی دی ها و به طور کلی دیسک های ذخیره سازی در عصر پلتفرم های استریم زنده ماندند. اما قبل از آن، بیایید نگاهی به تاریخچه ذخیره سازی نوری بیندازیم.
تاریخچه دی وی دی ها و دیسک های نوری
فناوری ضبط نوری برای اولین بار در سال 1963 توسط دیوید پل گرگ اختراع شد و توسط جیمز راسل سرمایه گذاری شد. البته قبل از این در سال 1958 ایده های اولیه ساخت دیسک نوری به ذهن وولف خطور کرد. او در آن زمان برای Westrex کار می کرد که یکی از زیرمجموعه های Western Electric بود. گرگ اولین اختراع را برای VideoDisk در سال 1962 ثبت کرد، درست زمانی که روی پروژه ای برای ضبط و بازتولید اطلاعات توسط پرتو الکترونی کار می کرد.
روند رو به رشد دی وی دی ها به گونه ای بود که از سال 2005 تا 2009، سالانه بیش از 2 میلیارد DVD به فروش می رسید.
بیایید کمی جلوتر برویم، به سال 1961. در این سال، گرگ پس از همکاری با مهندسان برتر 3M، وین جانسون و دین دی ماس، شرکت Gauss Electrophysics را تأسیس کرد و چندین پتنت برای مکانیسم ضبط دیسک به ثبت رساند. او پتنت های آینده خود را با همین نام شرکت به ثبت رساند. سرانجام، در سال 1968، شرکت موسیقی آمریکا، یا به اختصار MCA، پتنت های گرگ و شرکت او گاوس را خریداری کرد و روند توسعه دیسک های ذخیره سازی لیزری را تسریع بخشید و پایه و اساس محبوب ترین و محبوب ترین محصول را پی ریزی کرد. محصولی که امروزه با نام DVD می شناسیم.
دی وی دی در سال 1996 وارد بازار ژاپن شد و در عرض سه سال تمام بازارهای جهان را پوشش داد. روند رو به رشد دی وی دی ها به گونه ای بود که از سال 2005 تا 2009، سالانه بیش از 2 میلیارد DVD به فروش می رسید. سونی به عنوان یکی از سرمایه گذاران و توسعه دهندگان اصلی نسل اول دیسک های نوری (معروف به سی دی)، سهم بسزایی در معرفی هر چه بیشتر این فناوری به کاربران داشته است. اولین کنسول بازی این شرکت به نام پلی استیشن 1 با پشتیبانی از سی دی و نسل دوم این کنسول با پشتیبانی از DVD به بازار عرضه شد. این امر باعث شد تا کاربران عادی به پتانسیل دیسک های ذخیره سازی پی ببرند و آن را به عنوان یک محصول کارآمد بپذیرند. علاوه بر این، کنسول های ایکس باکس در ابتدا توانایی پخش فیلم های دی وی دی را داشتند و فروش بالای آن ها به محبوبیت بیشتر DVD در سراسر جهان کمک کرد.
ظهور خدمات آنلاین
با فراگیر شدن اینترنت و دسترسی بیشتر افراد به این شبکه وسیع اطلاعاتی، مفهوم جریان محتوا نیز شکل گرفت. با گذشت زمان و توسعه فناوری اینترنت DSL و به تبع آن افزایش سرعت اینترنت، شرکت هایی که کار خود را به صورت آفلاین با ارسال دیسک فیلم انجام می دادند، سرمایه گذاری بیشتری روی محتوای سرویس پخش آنلاین انجام دادند. به عنوان مثال، نتفلیکس که کار خود را با ارسال فیلم در خانه های مردم آغاز کرد، در سال 2007 پس از توسعه اینترنت، سرویس پخش فیلم را راه اندازی کرد که ناقوس مرگ برای دی وی دی ها بود.

با گسترش خدمات آنلاین، فروش DVD به طور پیوسته در حال کاهش است. از 2 میلیارد فروش در سال 2008 به 300 میلیون در سال 2021. با این حال، استفاده از این فناوری تقریبا قدیمی همچنان ادامه دارد که گویی قصد ندارد در تاریخ بماند!
چرا دی وی دی ها هنوز وجود دارند؟
پس از پرداختن به تاریخچه دیسک های نوری، اکنون زمان پاسخ به سوال اصلی ما است. چرا دی وی دی ها هنوز هم فروش نسبتا خوبی دارند و منقرض نمی شوند؟ اینکه چرا این اتفاق می افتد به چندین عامل مهم بستگی دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.
کیفیت سرویس های استریم به خوبی DVD نیست
بسیاری از افرادی که عاشق صندوق های سینما هستند، تاکید ویژه ای بر فاکتور "کیفیت تصویر" دارند. تفاوت بین 4K و 1080p را در یک چشم به هم زدن می فهمند و به اصطلاح موها را از ماست می کشند. این افراد به خوبی می دانند که کیفیت ویدیوهای 4K پخش شده از پلتفرمی مانند نتفلیکس به هیچ وجه شبیه همتای بلوری آن نیست. اندازه تصویر در واقع یکسان است، اما نسخه آنلاین BitRate بسیار کوچکتر از نسخه Blu-ray است.
Apple TV Plus (+ Apple TV) بالاترین نرخ بیت را در بین خدمات آنلاین با نرخ 25 مگابیت بر ثانیه ارائه می دهد. سپس نتفلیکس با سرعت 15 مگابیت بر ثانیه و دیزنی پلاس با همان سرعت می آیند. شاید تعجب کنید اگر بدانید که نرخ بیت فیلم های بلوری بین 82 تا 128 مگابیت بر ثانیه است. این باعث تفاوت چهار تا شش برابری در کیفیت فیلم می شود.
کیفیت صدای بهتر
یکی دیگر از دلایلی که DVD ها همچنان به فروش می رسند، کیفیت صدای بالاتر در مقایسه با خدمات آنلاین است. فرقی نمی کند که در حال تماشای یک فیلم هستید یا به تریلری از آخرین آلبوم ادل گوش می دهید. در هر دو مورد DVD و Blu-Ray کیفیت صدای بسیار بهتری را به شما می دهند.
شرکت‌های پخش موسیقی تصمیم گرفته‌اند محتوا را به روشی فشرده‌تر پخش کنند، زیرا عموم مردم در محل کار یا خارج از خانه به موسیقی گوش می‌دهند و اینترنت کابلی نامحدود در حال حاضر در دسترس نیست. دوستداران موسیقی می دانند که فشرده سازی بیشتر مساوی با کیفیت بیشتر است. اما هنگام استفاده از DVD، اینطور نیست و محتوای شما با کیفیت Loseless و با فرمت flac روی دیسک است. در همان جا، نیازی به استریم و استفاده از اینترنت نیست و هزینه بیشتری نیز دارد.
شاید شما عاشق فیلم، موسیقی یا حتی بازی های ویدیویی باشید و همیشه آرزوی داشتن مجموعه ای از آنها را داشته اید. با خرید اکانت یک ماهه نتفلیکس، اسپاتیفای یا گیمپس، نهایتا می توانید مجموعه خود را تا یک ماه در اختیار داشته باشید. این یک مجموعه برای شما نیست. در واقع، شما هیچ مالکیت مادی یا معنوی روی آن ندارید.
اما با خرید دیسک می توانید مجموعه ای را که همیشه در خانه است همراه خود داشته باشید. فرقی نمی کند اینترنت باشد یا نه. برای داشتن آن نیازی به تمدید اشتراک ماهانه ندارید. مهمتر از همه، این یک مجموعه کامل برای شما و نه هیچ کس دیگری است.
این موضوع دلیلی دارد که باعث شده افراد زیادی در سراسر دنیا مجموعه مورد نظر خود را از دنیای فیلم، موسیقی، بازی، نرم افزار و ... جمع آوری کنند. به عنوان مثال، وب سایت Business Insider در مصاحبه ای با چندین مجموعه دار فیلم دریافت که این افراد بین 1000 تا 5000 فیلم را در خانه نگه می دارند. جوانترین مصاحبه شونده تنها 19 سال و مسن ترین آنها 36 سال سن داشت. در واقع افرادی که دوران نوجوانی و جوانی خود را در انقلاب دیجیتال گذرانده اند همچنان علاقه مند به جمع آوری نسخه های DVD فیلم های مورد علاقه خود هستند.
محتوای بیشتر در DVD موجود است
راستی وارد نتفلیکس شوید و ببینید که فیلم مورد علاقه تان در دوران کودکی به دلیل مشکلات کارگردان با سرویس نتفلیکس دیگر در دسترس نیست؟ یا در سرویس های آنلاین فیلم را در DVD پیدا نمی کنید؟ این یکی دیگر از دلایل محبوبیت دی وی دی ها است.

به دلایل مختلف، ممکن است فیلم، موسیقی، بازی، نرم افزار یا سایر محتواها در سرویس آنلاین محبوب شما در دسترس نباشد. به عنوان مثال با انتشار نسخه های جدید یک نرم افزار، نسخه قبلی دیگر در دسترس نخواهد بود و حتی گاهی حذف از روی سرورها حذف می شود. اما با خرید نسخه DVD همیشه می توانید به تمامی نسخه ها دسترسی داشته باشید.
مالکیت کپی فیزیکی
همانطور که در بالا ذکر شد، با افزودن نسخه دیجیتالی یک اثر، فیلم، موسیقی و غیره به سرویس پخش آنلاین خود یا حتی خرید نسخه دیجیتال، به معنای واقعی کلمه مالک آن نیستید و فقط آن را برای مدت محدودی اجاره کرده اید. . درست است، این را می توان دور زد، اما نه مگر اینکه شما یک متخصص فنی باشید که بدانید او چه می کند. در واقع، شما فقط جریان دیجیتال را به درستی خریداری کردید، نه مالکیت کامل. شاید شما از آن دسته افرادی باشید که عاشق یک فیلم هستید و دوست دارید به داشتن آن در قفسه کتابخانه خود افتخار کنید.
در این صورت تنها راه خرید نسخه دی وی دی یا بلوری است. با خرید نسخه فیزیکی محصول مورد نظر خود، همیشه می توانید به آن دسترسی داشته باشید و آن را در هر نقطه از منزل خود بگذارید. این می تواند دلیل خوبی برای ادامه خرید DVD آثار مورد علاقه خود برای بسیاری باشد و در نتیجه فروش دیسک های نوری ادامه پیدا کند.
از سوی دیگر، برخی از نسخه های بازی های ویدیویی یا فیلم ها دارای پوشش خاصی هستند که ارزش نگه داشتن آن را دارد. مانند فیلم Scarface که تصویر جلد خیره کننده آن هر فیلم دوستی را به وجد می آورد.
مسیر DVD ادامه دارد
دیسک های نوری با وجود فناوری قدیمی خود، هنوز دلایل زیادی برای ماندن در این بازار دارند. با توجه به دلایل فوق می توان گفت که استفاده از آنها ممکن است هرگز از بین نرود. اکثر افرادی که فیلم های دی وی دی تماشا می کنند بین 25 تا 39 سال گزارش شده اند. با توجه به قدیمی بودن و "نوستالژی" دیسک های نوری، انتظار می رود که روند کاهشی استفاده از آنها نیز کاهش یابد و در نتیجه طول عمر بیشتر یا حتی طولانی تری داشته باشد.
شما چی فکر میکنید؟ آیا دی‌وی‌دی‌ها همچنان با ما خواهند بود یا فرهنگ پخش جریانی به جایی می‌رسد که دیسک‌ها در تاریخ ثبت می‌شوند؟

لپ تاپ اپل

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 32
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 81
  • بازدید سال : 352
  • بازدید کلی : 1,071