loading...
آیتک باران
محمدرضا بازدید : 33 یکشنبه 06 شهریور 1401 نظرات (0)

Micron از تولید و عرضه حافظه NAND 232 لایه در سنگاپور خبر داد. به لطف این حافظه امکان ساخت درایو SSD 200 ترابایتی وجود خواهد داشت.

شرکت Micron، سازنده رم و حافظه های ذخیره سازی، تولید و عرضه اولین حافظه 232 لایه NAND را در سنگاپور آغاز کرده است. بر اساس گزارش Gizmodo، این اولین بار است که تعداد لایه های حافظه NAND از 200 بیشتر می شود. استفاده از حافظه 232 لایه از نظر تئوری امکان تولید یک درایو SSD 200 ترابایتی را فراهم می کند. امروزه حتی باکیفیت ترین کامپیوترهای شخصی موجود در بازار حداکثر از دو ترابایت حافظه ذخیره سازی استفاده می کنند.

در حال حاضر قدرتمندترین SSD جهان 100 ترابایت ExaDrive از Nimbus Data است. قبل از تولید اولین حافظه NAND 232 لایه، پیشرفته ترین حافظه NAND شرکت Micron از نوع 176 لایه بود. لازم به ذکر است که میکرون پیش از این در حاشیه رویداد روز سرمایه گذار، حافظه 232 لایه NAND را معرفی کرده بود. تحویل محموله حافظه لایه 232 میکرون در حالی آغاز شده که هفته آینده کنفرانسی با محوریت فلش مموری برگزار می شود.

به گفته AnandTech، حافظه 232 لایه ششمین نسل از فناوری 3D NAND Micron است. حافظه جدید Micron نه تنها پهنای باند بیشتری دارد. همچنین باعث افزایش ابعاد قالب می شود. Micron ادعا می کند که حافظه NAND جدید 50 درصد سریعتر از حافظه 176 لایه است و می تواند به سرعت 2.4 گیگابایت بر ثانیه برسد. Micron می گوید که پهنای باند خواندن و نوشتن حافظه 232 لایه NAND در مقایسه با حافظه 176 لایه به ترتیب 100 و 75 درصد بیشتر است.

حافظه NAND 232 لایه میکرون دارای یک ترابایت حافظه در هر قالب است. حافظه مذکور اولین حافظه ای است که از تراشه های 1 ترابایتی TLC NAND Micron استفاده می کند. این ویژگی باعث می شود که حافظه مذکور دارای بالاترین تراکم سطحی در صنعت حافظه های ذخیره سازی (14.6 گیگابایت بر میلی متر مربع سطح) باشد. چگالی سطح حافظه 232 لایه حدود 43 درصد بیشتر از حافظه 176 لایه است.

در سبک طراحی میکرون، بیشتر تراشه های منطقی NAND در زیر سلول های حافظه قرار می گیرند و به گفته میکرون، این طراحی باعث افزایش قابل توجه تراکم سطح می شود. حافظه 232 لایه میکرونی علاوه بر افزایش ظرفیت ذخیره سازی، مصرف انرژی را نسبت به نسل قبل کاهش می دهد.

حافظه میکرونی 232 لایه از همان سبک طراحی نسل های قبلی با معماری CuA استفاده می کند. این حافظه از یک جفت حافظه 116 لایه تولید می شود در حالی که مدل قبلی از یک جفت حافظه 88 لایه استفاده می کرد. این اولین باری است که Micron می تواند یک حافظه با بیش از 100 لایه تولید کند. این دستاورد قبلا در انحصار سامسونگ بود.

Scott DeBoer، معاون اجرایی تیم فناوری و محصول در Micron، می‌گوید که حافظه NAND 232 لایه نقطه عطفی در نوآوری در صنعت حافظه است و به وضوح نشان می‌دهد که امکان تولید حافظه‌های NAND سه بعدی با بیش از 200 لایه وجود دارد. توماس ایساکوویچ، مدیرعامل Nimbus Data نیز در مصاحبه ای با رسانه تکرادار در سال 2020، وعده های امیدوارکننده ای در مورد آینده حافظه های NAND داد. ایساکوویچ در آن زمان گفت:

ما می توانیم در سال 2021 یک درایو 200 ترابایتی بسازیم و تا سال 2023 احتمالاً 400 ترابایت حافظه بسازیم. البته این بستگی به افزایش تراکم سطح حافظه های NAND دارد.

شیوع ویروس کرونا باعث شد برنامه‌ها مختل شود و Nimbus Data نتوانست به وعده‌های خود عمل کند. Micron می گوید حافظه NAND جدید در حال حاضر در کارخانه خود در سنگاپور تولید می شود و در قالب قطعات سازگار با سیستم های فعلی وارد بازار می شود. به گفته میکرون، تا قبل از پایان سال جاری، حجم تولید حافظه 232 لایه افزایش می یابد.

اگر با فکر می‌کنید که تصمیم‌گیری درایو 200 ترابایتی منطقی به حقیقت می‌شود، بهتر است بدانید: درایو 100 ترابایتی شرکت Nimbus Data در 40 هزار دلار قیمت دارد و مطمئناً قیمت‌ها بسیار بیشتر خواهد بود.

حافظه‌ی NAND جدید مایکرون دیتاسنترهایی مناسب‌تر است که پردازش‌های سنگینی مانند رایانش ابری و مصنوعی را انجام می‌دهند.

دیدن موفقیت شرکت‌های فعال در صنعت کامپیوتر، اتفاق خوشحال کننده‌ای است؛ خصوصیاً با در نظر گرفتن این حقیقت که بازار PC در وضعیت مطلوبی به‌سر نمی‌برد و تراشه دوباره می‌شود. ناگفته نماند ایالات متحده آمریکا با پرداخت هزینه های سنگین به رفع مشکلات صنعت تراشه است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 32
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 33
  • بازدید ماه : 71
  • بازدید سال : 342
  • بازدید کلی : 1,061