loading...
آیتک باران
محمدرضا بازدید : 24 دوشنبه 20 تیر 1401 نظرات (0)

آینده حافظه ذخیره سازی متعلق به SSD ها است که در عین برتری نسبت به هارد دیسک ها، قیمت بیشتری نیز دارند و نیاز به گارانتی را حیاتی می کنند. بهترین گارانتی SSD در حال حاضر در ایران چیست؟
هارد دیسک‌ها به دلیل فضای ذخیره‌سازی بیشتر و قیمت پایین‌تر، سال‌ها با ما خواهند ماند. با این حال، شکی نیست که آینده متعلق به حافظه‌های حالت جامد است که به نام SSD شناخته می‌شوند و اکثر رایانه‌های جدیدتر از آن‌ها استفاده می‌کنند، و حتی برخی از کاربران رایانه‌های قدیمی یا کلاس اقتصادی، برای سرعت بیشتر، هارد دیسک سیستم خود را با یک SSD جایگزین می‌کنند.
با این حال، باور عمومی بر این است که حافظه های SSD طول عمر کمتری نسبت به هارد دیسک ها دارند و به همین دلیل، برخی از کاربران این نگرانی را دارند که با وجود هزینه های بالا، نتوانند برای مدت طولانی از SSD خود استفاده کنند. از طرفی این نگرانی وجود دارد که SDD ها به دلیل ایرادات ساخت پس از مدتی ناگهان از کار بیفتند و این امر نیاز به گارانتی را حیاتی می کند. در اینجا پس از توضیح کلی در مورد عمر مفید SDD ها به معرفی چهار شرکت مطرح ایرانی که در زمینه SSD گارانتی می دهند می پردازیم تا اگر قصد خرید SSD را دارید با توجه به نیاز خود بهترین گارانتی را انتخاب کنید.
عمر مفید SSD ها چقدر است؟
اگر این سوال را در انجمن های مربوط به حافظه های ذخیره سازی بپرسید، پاسخ های متفاوتی خواهید شنید. زیرا عمر مفید SSD ها به تکنولوژی ساخت و نوع ذخیره سازی داده ها بستگی دارد. بر این اساس SSD ها به چهار دسته زیر تقسیم می شوند:
SLC: گرانترین نوع NAND با قابلیت ذخیره یک بیت در هر سلول که کمتر در محصولات خانگی رایج است. قابلیت اطمینان و عمر این نوع حافظه ها بسیار بالاست.
MLC: در این نوع حافظه ها از هر سلول برای ذخیره ۲ بیت اطلاعات استفاده می شود و عموما در محصولات حرفه ای مانند سری PRO سامسونگ استفاده می شود. قابلیت اطمینان و عمر MLC بیشتر از TLC است.
TLC: پرکاربردترین نوع NAND که تعادل خوبی بین قیمت و عملکرد دارد. این حافظه ها برای اکثر کاربران عادی و حتی حرفه ای مناسب است و در هر سلول 3 بیت اطلاعات ذخیره می شود.
QLC: ارزان‌ترین گروه NAND که برای پایین نگه داشتن قیمت‌ها در ظرفیت‌های بالا، مانند سری QVO سامسونگ استفاده می‌شود. هر سلول میزبان 4 بیت اطلاعات است.
در واقع، هر چه داده های ذخیره شده در هر سلول بیشتر باشد، عمر SSD کمتر می شود. به عبارت دیگر، عمر SSD به تعداد فرآیندهای ذخیره سازی و داده های پاک شده از سلول ها بستگی دارد. ذخیره سازی داده ها بر روی یک SSD مانند نوشتن با مداد روی یک تکه کاغذ و پاک کردن نوشته های قدیمی برای نوشتن جدید است. همانطور که پس از چند بار پاکسازی، مقاومت کاغذ کاهش می یابد و در نهایت پاره می شود، سلول های تراشه SSD نیز پس از چندین دوره تمیز کردن / ذخیره سازی داده ها از کار می افتند.
اما قبل از اینکه SSD تازه خریداری شده خود را پس دهید، توجه داشته باشید که تعداد چرخه های ذخیره سازی و پاک کردن داده ها در یک SSD به طور قابل توجهی بیشتر از قدرت یک تکه کاغذ است. علاوه بر این، فناوری سطح سایش در SSD های جدیدتر به تمام تراشه های حافظه درایو اجازه می دهد تا قبل از ورود سلول به چرخه اول، از سلول به سلول استفاده کنند، بنابراین عمر SSD را افزایش می دهد. در نتیجه، حافظه هایی با ظرفیت ذخیره سازی بیشتر معمولا طولانی تر از حافظه های کوچکتر هستند.
برای تخمین عمر SSD، سازندگان مقدار داده ای را که می توان روی درایو ذخیره کرد در اختیار کاربران قرار می دهند. به عنوان مثال، سطح پایداری MX300 Krushal با ظرفیت 750 گیگابایت، 220 ترابایت (TBW) است. این بدان معناست که پس از ذخیره 220 ترابایت اطلاعات در درایو، عمر آن به پایان می رسد. برای ملموس‌تر کردن این مثال، این را در نظر بگیرید: اگر هر روز 50 گیگابایت داده روی این SSD نوشته شود، 12 سال طول می‌کشد تا عمر آن به پایان برسد. از طرف دیگر، اکثر ما روزانه تنها کسری از 50 گیگابایت داده را روی هارد کامپیوتر خود می نویسیم و اکثر روزها اصلاً هیچ داده ای نوشته نمی شود. توجه داشته باشید که تماشای فیلم، خواندن PDF یا مشاهده عکس به حساب نمی آید و هیچ تاثیری بر چرخه عمر SSD ندارد. در عوض، فقط انجام کارهایی مانند کپی کردن یک آهنگ از درایو دیگر، دانلود و ویرایش یک فایل، یا پشتیبان‌گیری از تلفن باعث می‌شود که داده‌ها روی SSD نوشته شوند.

اگر استفاده از SSD شما مشابه هارد دیسک است، لازم نیست نگران عمر مفید آن باشید. با این حال، نگرانی در مورد خرابی این حافظه های گران قیمت، مستلزم داشتن گارانتی قابل اعتماد است. در ادامه با چند شرکت مطرح ایرانی ارائه دهنده گارانتی SSD و شرایط خدمات پس از فروش آنها آشنا خواهید شد. در جدول زیر نیز می توانید به طور خلاصه خدمات این شرکت ها را با هم مقایسه کنید.
مشخصات شرکت ام آی تی آونگ شرکت متین شرکت سازگار ارقام
تعداد دفاتر گارانتی در 14 شهر شامل تهران، اصفهان، مازندران فقط تهران 15 شهر شامل تهران، شیراز، رشت 6 شهر شامل تهران، اهواز، تبریز
برندهای تحت پوشش ADATA Samsung Silicon Power، King Star، Gail و PQI Western Digital
مدت گارانتی 3 تا 5 سال 2 سال بین 2 تا 3 سال بین 18 ماه تا 25 ماه
شرکت آونگ
شرکت آونگ نماینده انحصاری برند ADATA و در حال حاضر دارای دفتر گارانتی در 14 شهر از جمله تهران، اصفهان، مازندران و یزد می باشد. مشتریان می توانند مشکلات مربوط به SSD های خریداری شده با گارانتی آونگ را به صورت حضوری پیگیری کنند. برای استفاده از خدمات پس از فروش در شهرهایی که دفتر ضمانت آونگ هنوز راه اندازی نشده است، مشتریان می توانند با دفتر تهران تماس بگیرند.
آونگ برای همه SSD های برند ADATA بسته به مدل آنها دارای گارانتی سه تا پنج ساله یا بر اساس کل اطلاعات ذخیره شده روی SSD (هر کدام زودتر باشد) دارد. اطلاعات مربوط به TBW برای هر محصول در این فایل موجود است.
ملاک ارائه خدمات پس از فروش درایوهای SSD برند ADATA، شماره سریال روی آن است و برای ارائه سرویس، تنها ارائه محصول با شماره سریال بدون خرابی کافی است.
در صورتی که SSD دارای ایراد ظاهری باشد یا توسط افراد غیرمجاز تعمیر شده باشد، محصول از گارانتی خارج می شود اما آسیب دیدن برچسب گارانتی و شماره سریال روی جعبه ملاک نیست و فقط شماره سریال روی محصول مهم است. .
علاوه بر این، آسیب های ناشی از نوسانات الکتریکی، استفاده از لوازم جانبی غیر استاندارد، شرایط محیطی شدید مانند گرد و غبار، گرما یا رطوبت بالا، آسیب فیزیکی، نفوذ سیال و آسیب به کانکتورها و پورت ها شامل گارانتی نمی شود. پاندول همچنین تاکید می کند که مشکلات ناشی از استفاده غیرعادی از SDD مانند استخراج رمز ارز، عمداً به کاربر آسیب می زند و ارائه خدمات پس از فروش محصولات خارج از محدوده گارانتی است.
در صورتی که کالا 24 ساعت پس از خرید دچار ایراد فنی شود و یا در هنگام بازدید و تعمیر توسط کارشناسان فنی آسیب ببیند، شرکت آونگ ساز آن را با محصول جدید تعویض می کند. در صورت عدم وجود مدل محصول مشتری، مدل های مشابه بدون تفاوت هزینه ارائه می شود. اگر محصول مورد نظر مشتری از نظر ظرفیت یا مدل متفاوت باشد، می تواند با پرداخت مابه التفاوت هزینه، آن را دریافت کند.
شایان ذکر است هزینه ارسال کالا به مراکز ضمانت آونگ به عهده مشتری می باشد. خریداران SSD با گارانتی آونگ می توانند برای اطلاع از مدت زمان گارانتی و تاریخ انقضای آن، شماره سریال محصول را به شماره 100001665 پیامک کنند. آونگ همچنین یک پلتفرم آنلاین راه اندازی کرده است که از طریق آن می توانید دوره گارانتی محصول را بررسی کنید.
شرکت MIT
شرکت ایمان ایده ایرانیان معروف به M.I.T GROUP یکی از شرکت های پیشرو در ارائه خدمات پس از فروش تجهیزات کامپیوتری از جمله SSD می باشد. MIT در حال حاضر فقط در تهران فعالیت می کند و مشتریانی که SSD آنها با گارانتی این شرکت عرضه می شود، برای بهره مندی از خدمات گارانتی، باید محصول معیوب خود را به دفتر تهران ارسال کنند.

گارانتی MIT مربوط به SSD های برند سامسونگ بوده و مدت زمان گارانتی روی جعبه محصول درج شده است. با این حال، MIT معمولا دو سال خدمات پس از فروش را برای SSD های سامسونگ ارائه می دهد.
در صورتی که SSD شما دارای گارانتی MIT است، برای استفاده از خدمات پس از فروش، باید کارت گارانتی، جعبه و فاکتور خرید همراه محصول را به دفتر گارانتی این شرکت در تهران ارسال کنید. همچنین در صورت نیاز تیم فنی به سیستم جهت بررسی قطعه، همراه داشتن دستگاه مربوطه مانند دوربین، موبایل، لپ تاپ و ... بر عهده مشتری می باشد.
در صورت عدم وجود عیب ظاهری و یا اثری از آسیب فیزیکی در محصول، گارانتی MIT شامل خساراتی از قبیل ایرادات فنی، مواد مصرفی و شرایط تولید در تمامی قطعات خواهد بود. این شرکت به مشتریان توصیه می کند در صورت امکان از اطلاعات ذخیره شده قبل از تحویل SSD معیوب به دفتر گارانتی نسخه پشتیبان تهیه کنند، زیرا کارشناسان فنی مسئولیتی در قبال نگهداری این اطلاعات ندارند.
در صورت آسیب دیدن هولوگرام، کارت گارانتی یا شماره سریال روی محصول یا باز شدن و تعمیر SSD توسط افراد غیرمجاز، محصول از شرایط گارانتی خارج می شود. همچنین هرگونه خسارت ناشی از بلایای طبیعی، سولفاته شدن، نوسانات الکتریکی، آسیب های فیزیکی، عملکرد در شرایط محیطی غیر استاندارد، نفوذ سیال، آسیب های ناشی از استفاده از تجهیزات و لوازم جانبی ناسازگار و هرگونه استفاده نادرست از SSD مشمول نمی شود. توسط گارانتی
MIT در وب سایت خود بستری را برای مشتریان فراهم می کند تا گارانتی را استعلام و فعال کنند تا از اعتبار گارانتی کالای خریداری شده اطمینان حاصل کنند یا آخرین وضعیت رسید را مشاهده کنند. لازم به ذکر است که گارانتی MIT امکان عودت و تعویض SSD هایی را که پس از خروج از جعبه دارای مشکل فنی هستند تا 7 روز می دهد.
شرکت متین
شرکت داده پرداز متین نماینده رسمی برند تایوانی سیلیکون پاور در ایران بوده و SSD های ساخت این برند و همچنین خدمات پس از فروش King Star، Gil و PQI را پوشش می دهد. دفاتر گارانتی شرکت متین در 15 شهر تهران، شیراز، رشت، کرمان و ارومیه مستقر هستند.
شرکت متین بسته به برند SSD دوره های گارانتی متفاوتی را در نظر می گیرد. به عنوان مثال، این شرکت محصولات Silicon Power و Apacer را با گارانتی سه ساله و SSD های King Star و Gil را با دو سال گارانتی ارائه می دهد.
برای اینکه بتوانید از خدمات پس از فروش متین استفاده کنید، باید جعبه محصول به همراه برچسب گارانتی، هولوگرام و کلیه متعلقات آن را به همراه داشته باشید. اگر برچسب و هولوگرام آسیب ببیند، محصول از چرخه گارانتی خارج می شود. علاوه بر این، هرگونه آسیب فیزیکی یا فیزیکی، زنگ زدگی، نفوذ سیال، شکستگی پورت، سولفاته شدن برد و سوکت ها، آسیب های ناشی از استفاده غیر استاندارد از شارژر و دستکاری و تعمیر توسط افراد غیرمجاز گارانتی SSD را باطل می کند.
شرکت متین مسئولیتی در قبال اطلاعات ذخیره شده در دستگاه نمی پذیرد و کاربران موظفند قبل از ارسال محصول به دفاتر گارانتی از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنند. در حال حاضر گارانتی کالا فقط از طریق هولوگرام امکان پذیر است و بستری برای ثبت کد و پیگیری آن در سایت شرکت متین وجود ندارد.
شرکت ارقام سازگار
شرکت سازگار ارقام خدمات پس از فروش SSD ها را مخصوص برند وسترن دیجیتال ارائه می دهد و مدت گارانتی بین 18 ماه تا 25 ماه متغیر است که در کارت گارانتی مشخص شده است. ضمنا امکان افزایش یا تمدید مدت گارانتی بنا به درخواست مشتری وجود دارد.
دفاتر گارانتی سازگار در ۶ شهر تهران، شیراز، تبریز، اصفهان، مشهد و اهواز موجود است و هزینه ارسال کالا جهت بررسی به عهده مشتری می باشد. اما هزینه تحویل کالا به مشتری بر عهده نمایندگان شرکت می باشد. اگر مرکز خدمات پس از فروش در شهر شما وجود ندارد، می توانید با دفتر مرکزی در تهران تماس بگیرید. همچنین همراه داشتن یا ارسال کارت گارانتی و فاکتور فروش دستگاه جهت بهره مندی از خدمات پس از فروش الزامی است.
از جمله شرایطی که گارانتی شرکت سازگار را باطل می کند، می توان به اثرات ضربه، سوختگی و صدمات جسمی، آسیب سریال و هولوگرام گارانتی، دستکاری و تعمیر توسط افراد غیرمجاز و همچنین استفاده نامتعارف از SDD مانند استخراج رمز ارز اشاره کرد.
در صورتی که در طول مدت گارانتی پس از دو بار تعمیر مشکل همچنان ادامه داشته باشد و یا محصول در حین تعمیر آسیب ببیند، امکان تعویض آن با کالای جدید مشابه یا مدل بالاتر با مابه التفاوت وجود دارد و یا در صورت موافقت مشتری، قیمت تمام می شود. طبق فاکتور پرداخت می شود
ضمناً شرکت سازگار ارقام دارای 6 ماه گارانتی تعمیر و تعویض قطعات تعویض شده خارج از مدت گارانتی می باشد. لازم به ذکر است گارانتی سازگار فیگور هیچ گونه مسئولیتی در قبال اطلاعات ذخیره شده بر روی درایوهای SSD ندارد و مشتری موظف است قبل از ارسال محصول، یک نسخه پشتیبان از اطلاعات تهیه کند.

لپ تاپ اپل

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 32
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 51
  • بازدید سال : 322
  • بازدید کلی : 1,041