loading...
آیتک باران
محمدرضا بازدید : 18 دوشنبه 28 شهریور 1401 نظرات (0)

فناوری Mini-LED می تواند آینده صفحه نمایش دستگاه های مختلف مانند گوشی های هوشمند، لپ تاپ ها و تبلت ها را تغییر دهد.

برای سال ها، فناوری نمایشگر به طور پیوسته در مسیر خود پیشرفت کرده است. البته پس از ساخت اولین صفحه نمایش انعطاف پذیر گوشی های هوشمند، محصولات مرتبط با این فناوری جهشی را تجربه کردند. اکنون نمایشگرهای OLED حتی در گوشی های میان رده نیز جایگزین فناوری LCD شده اند که نشان دهنده پیشرفت شرکت های تولید پنل نمایشگر است. پنل OLED آخرین ایستگاه برای توسعه نمایشگرها نیست. چرا که مدتی است نام یک فناوری جدید در فضای مجازی منتشر شده است. با توجه به اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده است، به نظر می رسد که فناوری Mini-LED آینده نمایشگرها باشد.

اپل تا سال 2021 از فناوری Mini-LED در محصولات خود استفاده خواهد کرد
گزارش ها از اپل کمپ حاکی از آن است که خطوط تولید آی پد و مک این شرکت تا قبل از پایان سال 2021 از نمایشگرهای Mini-LED استفاده خواهند کرد.به نظر می رسد اپل دو شرکت اپیستار و سنان اپتوالکترونیکس را به عنوان تامین کنندگان احتمالی این محصول در نظر گرفته است. البته در ابتدا این نمایشگر جدید بسیار گران قیمت خواهد بود. زیرا این اتفاق برای همه فناوری های نوظهور می افتد. به نظر می رسد قیمت نمایشگرهای تولید شده با این فناوری تا سال 2021 کاهش یابد; در نتیجه، انتظار می رود شرکت های مختلف در سال های آینده از آن در چندین بخش استفاده کنند.

حال این فناوری جدید که اپل قصد دارد برای نسل بعدی محصولات خود استفاده کند دقیقا چیست و چه مزیت هایی نسبت به سایر مدل های فعلی مانند LCD و OLED دارد؟ در ادامه این مقاله به توضیح کامل فناوری مذکور می پردازیم.
درک کامل از تکنولوژی Mini-LED
تقریباً از نام این فناوری می توان به اطلاعات آن پی برد. صفحه نمایش تولید شده با این فناوری دارای ال ای دی های بسیار کوچکی است که نور آن را تشکیل می دهند. مینی ال ای دی ریشه در تکنولوژی قدیمی نور پس زمینه در نمایشگرهای LCD دارد. تفاوت این نوع نمایشگر با مدل های قبلی این است که به جای استفاده از پس زمینه بزرگ یا چندین نور پس زمینه کوچک، از هزاران LED برای ارائه بهترین کیفیت استفاده می کند. برای مطابقت با طبقه بندی Mini-LED، اندازه این دیودهای نور پس زمینه کمتر از 0.2 میلی متر در نظر گرفته می شود.

در نمایشگرهای OLED، برای نشان دادن قسمت مشکی، پیکسل های قسمت مورد نظر به صورت جداگانه خاموش می شوند. اما در LCD اینطور نیست و برای این منظور از رنگ مشکی استفاده می شود. در پنل های مینی ال ای دی می توان از این روش بهتر استفاده کرد و حتی از پیچیدگی فرآیند کاسته شد.

این امر باعث می شود که Mini-LED در مقایسه با Micro-LED بسیار کاربردی تر باشد و در نتیجه گزینه مقرون به صرفه تری در نظر گرفته شود. قرار دادن تعداد زیادی OLED کوچک روی صفحه نمایش برای تلویزیون های بزرگ مناسب است. اما در نمایشگرهای کوچکتر با تراکم پیکسلی زیاد، مانند لپ تاپ ها و گوشی های هوشمند، این کار بسیار دشوار خواهد بود. پانل های ساخته شده با تکنولوژی Mini-LED کمتر با این مشکلات روبرو هستند. زیرا همانطور که قبلاً گفتیم به تراکم پیکسلی محدود نمی شود. با این حال، اکنون تنها تعداد کمی از محصولات تلویزیونی تجاری از این فناوری استفاده می کنند.

فناوری Micro-LED همچنان از نظر نسبت کنتراست و رنگ مشکی عمیق مشکل دارد و قیمت آن نیز بسیار گران است. نکته ای که در این بخش مهم به نظر می رسد کاهش فاصله LCD و OLED با وجود فناوری Mini-LED است.

دلیل استفاده از فناوری جدید Mini-LED در محصولات آینده
قیمت فناوری میکرو ال ای دی در مقایسه با سایر گزینه ها بسیار گران است
دلیل اصلی استفاده از فناوری های جدید عموماً بهبود دستگاه است و دنیای نمایشگرها نیز از این امر مستثنی نیست. همانطور که شرکت ها فناوری های نمایشگر را بهبود می بخشند، به دنبال تصاویر واضح تر هستند. OLED می تواند بهتر از LCD باشد. اما هنوز هم بسیار گران است. به همین دلیل، این گزینه به طور کلی برای صفحه نمایش های بزرگ با تراکم بالا مانند لپ تاپ و تبلت مناسب نیست. در تئوری، Micro-LED تکنولوژی برتر است. اما در حال حاضر استفاده از چنین پنلی برای اپل بسیار گران است. همچنین نباید مشکل ساخت محصولات کوچکتر با این فناوری را فراموش کرد.

در این میان مینی ال ای دی می تواند بهترین گزینه باشد. یکی از دلایل انتخاب این فناوری کیفیت تصویر و نسبت کنتراست متناظر با OLED و روشنایی بیشتر است. همچنین فراموش نکنید که هزینه ساخت نمایشگر با استفاده از این فناوری نسبت به سایر گزینه ها ارزان تر است. نیازی به گفتن نیست که نمایشگرهای Mini-LED اولیه گران هستند. اما در سال های آینده این فناوری مقرون به صرفه تر خواهد شد. این فناوری می تواند یکی از اتفاقات مهمی باشد که در دنیای نمایشگرها رخ داده است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 32
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 28
  • بازدید ماه : 66
  • بازدید سال : 337
  • بازدید کلی : 1,056